• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
یادداشت

زنان؛ از تعجب و انکار و تقبیح تا نقش آفرینی ملی

  • کد خبر : 11114
  • 24 بهمن 1398 - 12:58
برای این گذار از نگاه زن سالارانه به نگاه عادلانه و اینکه زن ها فقط برای پخت و پز و خانه داری و شوهر داری خلق نشده اند" تاریخ خیلی به انتظار ننشست و این زنان بودند که ورق را برگرداندند.

شیرین مهدی پور

تا چندی پیش، باور اینکه زنان قرار است در کنار مردان در مشاغل بزرگ، عرض اندام کنند تقریبا محال بود. به زمان پروین اعتصامی شاعر زن نامی ایران برگردیم “تعجب و انکار و تقبیح” را در مقابل این بانوی بزرگ و تاریخ ساز ایران می بینیم.

برای این گذار از نگاه زن سالارانه به نگاه عادلانه و اینکه زن ها فقط برای پخت و پز و خانه داری و شوهر داری خلق نشده اند” تاریخ خیلی به انتظار ننشست و این زنان بودند که ورق را برگرداندند.

خط بطلان بر تفکر مردسالارانه و زن ستیزانه را کابینه های دولت هایی در سراسر جهان کشیدند که نه تنها در وزارت بهداشت و فرهنگ و آموزش و پرورش که در وزارت دفاع و نخست وزیری و صدراعظمی هم زنان، گاه حرف هایی بیش از مردان برای گفتن دارند.

افزایش میزان مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یکی از شاخصه های اساسی توسعه پایدار هر جامعه ای است.

در سالهای اخیر استان بوشهر شاهد نقش غیر قابل انکار و بسزای زنان در پست های مدیریتی بوده است.
طبق آمارهای منتشر شده استان بوشهر در انتصاب مدیران زن و قرار دادن آنها در زنجیره اصلی توسعه در سطح کشور پیشتاز بوده و شعار استفاده زنان در عرصه های مدیریتی در این استان به عمل نزدیکتر بوده که این مهم می تواند نشان از بلوغ اجتماعی و توسعه یافتگی سیاسی مدیران ارشد و مردم استان باشد.

انتصاب یا انتخاب بانوان در پست های بزرگ و کسب موفقیتهای چشمگیرشان، این باور را تقویت کرده که زنان، شایستگی و ظرفیت لازم برای برعهده گرفتن مدیریت های کلان حتی در سطوح نمایندگی و وزارت و ریاست جمهوری دارند.

قطعا این حرکت و نگاه باعث بهبود شرایط استان خواهد بود که مطالبه زنان هم چیزی جز این نیست تا بدون نگاه جنسیتی و به تناسب آگاهی و دانش و توانمندی هایشان از فرصت های برابر برخوردار باشند و جایشان در عرصه سیاست خالی نباشد.

حضور یک نماینده در مجلس شورای اسلامی و تعداد حدود نزدیک به ۱۰۰ نفر از مدیران عالی زن در استان بوشهر نشان از توان مدیریتی و قدرت فهم بالای بانوان در عرصه های مختلف در این استان است.

نتیجه روشن و قابل تامل مقایسه ی عملکرد بانوان با مردان هم پایه و نقش آنان در توسعه و مشارکت شان در سطوح مدیریتی بیانگر این مسئله است که زنان توانمندی آن را دارند که جامعه به آنها اعتماد کرده و سهم شایسته ای از پست های مدیریتی را به آنان اختصاص دهد و مسیر ارتقا و توانمندی را برای شان فراهم سازد چرا که زنان جامعه ما طی سالهای اخیر نشان دادند در هر مسئولیتی که به آنان محول شده دقیق و هوشیار بوده و با جدیت و پیگیری برنامه ها، عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده اند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.