• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

موقوفه مرحوم زائر حسین ریزی و انتظارات مردم بخش ریز از اداره کل اوقاف

  • کد خبر : 6124
  • 18 آبان 1397 - 11:44
متولیان امر باید بدانند که با تمسک به مسائل شرعی و برجسته ساختن موقوفه به محدودیت مکانی و نیت واقف قادر نخواهند بود با برداشت آب های زیر زمینی دشت بحرانی و ممنوعه ریز سبب حیف و میل ثروت خدادادی منطقه شوند و خود را در قبال این مردم مسئول ندانند.

 

آوای بوشهر؛ متولیان امر باید بدانند که با تمسک به مسائل شرعی و برجسته ساختن موقوفه به محدودیت مکانی و نیت واقف قادر نخواهند بود با برداشت آب های زیر زمینی دشت بحرانی و ممنوعه ریز سبب حیف و میل ثروت خدادادی منطقه شوند و خود را در قبال این مردم مسئول ندانند.

 

آوای بوشهر: حسن رمضانی،عضو شورای اسلامی شهرستان جم  در یادداشتی نوشت:

 

در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی واقف خیر اندیش مرحوم زائر حسین ریزی اراضی خود را در بخش ریز وقف نمود. این موقوفه که دارای ۶۱ رقبه با کاربری های مسکونی ، خدماتی ،صنعتی و عمدتا کشاورزی است یکی از پردرآمد ترین موقوفه های استان بوشهر محسوب می گردد. بر اساس نیت واقف عواید این موقوفات که اکنون تولیت آن با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جم است صرف برپایی مجالس روضه امام حسین (ع) و اعزام افراد بی بضاعت وکم بضاعت به عتبات عالیات وزیارت امام رضا (ع) و همچنین پذیرایی از زائران حرم اباعبدالله الحسین (ع) می گردد.موقوفه زایر حسین در سالهای اخیر درآمدی بسیار مازاد بر اجرای نیت واقف داشته است که مصارف آن موجب نگرانی و در تضاد با منافع عامه مردم بخش ریز شده است، بر همین اساس در جهت بررسی ابعاد هر چه بیشتر این موضوع نگاهی گذرا می اندازیم به چگونگی درآمد و مصارف این موقوفه که می تواند زاویه های پنهان بسیاری از سوالات و ابهامات را روشن سازد.

بوجود آوردن تضاد بین حق زندگان و حق مردگان ، کدام بر آن یک محق است؟

در سالهای اخیر موقوفه بودن بسیاری از اراضی بخش ریز مشکلات زیادی را بر سر راه شهروندان و مدیریت شهری قرار داده بود که به لطف حضور برخی از دوستان در این سازمان، شاهد تعامل بیشتر مسئولان اوقاف با مردم منطقه بوده ایم اما همچنان مردم بخش ریز گرفتار سایه سنگین اوقاف در خصوص موقوفه زائر حسین ریزی هستند.
سفره های زیرزمینی دشت ریز که نتیجه تجمع آبهای فرو رو حاصل از بارندگی ظرف مدت هزاران سال بوده، سالهاست که حجم عظیمی از ذخائر این سفره خدادادی با بی مبالاتی پالایشگاه فجر جم و با همکاری منابع آب و اداره اوقاف بدون آنکه عوایدی نصیب مردم منطقه کند به تاراج میرود که در فرصتی دیگر به مسئولیت های اشتباهی پالایشگاه فجر درقبال مردم بخش ریز و همچنین عملکرد منابع آب استان در این خصوص پرداخته خواهد شد.

حفر ۴ حلقه چاه عمیق بوسیله پالایشگاه فجر جم در زمین های موقوفه زایر حسین ریزی واقع در ورودی شهر ریز و برداشت سالانه بیش از ۲ میلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی دشت ریز برای مصارفی صنعتی و فضای سبز این شرکت سبب شده است تا این موقوفه درآمدی بسیار بالاتر از میزان واقعی داشته باشد. درآمدی که اوقاف تنها در ازای اجاره این چاهها مبلغی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان در سال از پالایشگاه فجر جم دریافت می کند و همچنین مبالغ هنگفتی دیگری که از این حاتم بخشی و برداشت آب و حیات دشت ریز نصیب منابع آب استان می گردد.

در اینجا این سوال مطرح می گردد که آیا این تغییر کاربری موقوفه که سبب تضاد با منافع مردم منطقه گردیده است برخلاف نیت واقف محسوب نمی گردد؟مگر واقف نیتی غیر از باقیات الصالحات داشته است ؟ مگر می شود یک موقوفه را طوری اداره کرد که مردم و نسل های بعدی یک منطقه قربانی گردند؟

متولیان امر باید بدانند که با تمسک به مسائل شرعی و برجسته ساختن موقوفه به محدودیت مکانی و نیت واقف قادر نخواهند بود با برداشت آب های زیر زمینی دشت بحرانی و ممنوعه ریز سبب حیف و میل ثروت خدادادی منطقه شوند و خود را در قبال این مردم مسئول ندانند.

دیدگاه اسلام در حوزه اقتصاد بیشتر روی رعایت منافع جامعه می باشد، بنابراین افزایش درآمد از نهادهای وقفی اولا باید در چارچوب کارهای حلال و مشروع باشد ثانیا نباید در تعارض با صلاح و منافع مردم یک منطقه قرار گیرد .چیزی که در بخش ریز شاهد آن هستیم .با بالارفتن بهره وری از موقوفه زایر حسین در برداشت هایی با حجم چند میلیون متر مکعب در سال، سبب تشدید بحران کم آبی در منطقه گردیده است.
بنابراین اوقاف بعنوان متولی، امین این موقوفه است و نمی تواند برای سوددهی بالاتر مصالح محیط پیرامونی موقوفه را به خطر اندازد.لذا باید جلوی روحیه تجارت مآبانه در بهره‌برداری از موقوفات را گرفت و آنان را به مسیر دینی بازگرداند.

مسئولان اوقاف استان طی این سالها بجای شفاف سازی در خصوص نحوه بهره برداری از املاک و درآمد های موقوفه زایر حسین ریزی همواره سیاست سکوت و عدم شفافیت را در پیش گرفته اند و در برابر نقدها نیز پاسخگو نیستند و معتقدند مردم وشوراها سواد وقف و انفال و مدیریت اوقاف با نگاه شرعی را ندارند.

مردم ما با ساختارهای فقهی و قانونی مشکلی ندارند، تنها مشکل ما مفسران این حوزه هستند که گاها اجتهاد فرادینی می‌کنند و موضوع کار موقوفات را تغییر می‌دهند و یا در عملکرد آن‌ها انحراف ایجاد می کنند
توسعه عدالت اجتماعی، توازن در زندگی انسان ها و در نهایت آرامش روحی از جمله دلایل تاکید دین اسلام بر انجام وقف است.
مقام معظم رهبری نیز همواره حفاظت و حراست از موقوفات، انجام عمران و آبادی، ترویج فرهنگ وقف و … را در خصوص اوقاف مورد تاکید قرار داده اند.

عدم مشارکت اوقاف در طرح‌های عمرانی باعث عقب ماندگی منطقه و تضعیف وضعیت معیشتی نیازمندان این بخش گردیده است .

تلار احسان ماندگار که بنا بود ۷۵ درصد از هزینه ساخت آن از محل درآمد های این موقوفه تامین گردد و شروعی بر عزم اوقاف در خدمت به مردم بخش ریز باشد، متاسفانه بیش از ۸ ماه از کلنگ زنی آن می گذرد و تا کنون اجرایی نشده است، هر چند در آینده خود اوقاف از این تلار کسب سود خواهد نمود.

بخش ریز در زمینه های فضاهای مختلف فرهنگی ، آموزشی و بهداشتی با مشکلات حادی دست و پنجه نرم می کند و خدمات قطره چکانی به فعالان فرهنگی و مذهبی برای پرپایی برخی مراسمات به هیچ وجه برای مردم قابل پذیرش نیست.
اصرار اوقاف بر ادامه اجرای سیاست‌های خود در خصوص موقوفه زائر حسین ریزی چیزی جز تضییع منافع عمومی مردم در پی نخواهد داشت.

در سالهای گذشته اداره کل اوقاف و امو رخیریه استان بوشهر با تملک ۱۱ هکتار زمین اقدام به احداث زائر سرا و مجتمع خدمات رفاهی در منطقه مرزی شلمچه از محل درآمد های موقوفه زائر حسین ریزی نموده است . این مجتمع فرهنگی که شامل دو حسینیه ۱۶۰۰ متری، درمانگاه، امانت‌داری، دو خوابگاه ۱۶۰۰ متری ویژه زوار خانم و آقا، آتش‌نشانی، نانوایی، آشپزخانه، سالن پذیرایی، کتابخانه، پاسخگویی به مسائل شرعی، فناوری و انفورماتیک، انبار ذخیره بزرگ ۱۶۰۰ متری مواد غذایی، پارکینگ نقلیه، دو موکب ۶۰۰ متری، ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۸۰ چشمه حمام» است که به مدت ۲۰ روز در ایام اربعین روزانه به بیش از ۱۳ هزار نفر خدمات ارائه میکند. اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با همکاری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و هرمزگان مجموعه ۱۱ هکتاری موکب حسین ریزی را اداره می‌کند.

نوآوری و بازنگری در نیت این موقوفه که عمده درآمد آن از اجاره چاههای آب به پالایشگاه می باشد در راستای کمک به ضروریات منطقه از الزامات و خواسته های بحق مردم بخش ریز می باشد. لذا مسئولان اوقاف برای جلوگیری از تضاد حق مردم بر حق زایر حسین شرعا و قانونا می بایست نیت واقف ر ا مورد بازنگری قرار دهند.

اعتماد مردم به سازمان اوقاف و متولیان موقوفات است که نوع عملکرد و حسن عمل آنان به میزان گرایش مردم به انجام وقف های جدید بستگی پیدا می کند.

یقینا اگر مردم عملکرد مناسبی دراین‌باره از سوی متولیان ببینند که موقوفه خاندان آنان منجر به رقم خوردن اتفاق‌های خوبی شده است و خیرات و برکات فراوانی در آن شهر یا منطقه پخش‌شده، سایر افراد خانواده هم به امورات وقفی جذب خواهند شد

لذا به دلیل اهداف و ماهیت دینی این سازمان که مسئولان آن نیز غالبا روحانیت معزز شکل داده است بیش از هر مقام و مسئول دیگری انتظار می رود نقد پذیر بوده و در خصوص نحوه بهره برداری از درآمدهای سرشار این موقوفه شفاف سازی های لازم صورت گیرد .

انتهای خبر/ ر

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=6124

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.