• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8
یادداشت:

پارس جم در انتهای راه؟!/ راهکار حل بحران تیم های نفتی چیست؟

  • کد خبر : 9823
  • 27 شهریور 1398 - 11:10
می ماند تیم پارس جنوبی جم در استان بوشهر که نه همگرایی چهار نماینده استان را در کنار خود می بیند و نه از تنها نماینده جنوب استان کاری ساخته است و احتمالا تنها قربانی بازی شیخ الوزرا، زنبورهای زرد جنوب خواهند بود!

سید مصطفی هاشمی نژاد

آوای بوشهر؛ ۲۱ شهریور ماه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت تدبیر و امید طی ابلاغیه ای به مدیران شرکت های تابعه اعلام کرد مالکیت، مدیریت و کمک مالی به باشگاه های لیگ برتری شامل نفت مسجد سلیمان، صنعت نفت آبادان و پارس جنوبی جم به هر صورت (مستقیم و غیرمستقیم) ممنوع است.
به نظر می رسد این سیاست وزارت نفت در راستای کاهش و صرفه جویی در هزینه ها و مقابله با تحریم های شدید آمریکا و کاهش فروش نفت ترسیم شده است.
درست با غلط بودن این تصمیم قطعا نیاز به واکاوی شرایط وزارت نفت و وضعیت این روزهای کشور دارد اما این اتفاق رخ داده و سه تیم محبوب جنوب در حال نابودی هستند و باید چاره ای اندیشید.

دو راهکار برای رفع این بحران، پیش روی مسئولان محلی است:
اول: هبه؛ بدین معنی که مالکیت و مدیریت تیم های نفتی به صورت رایگان به یک نهاد، شرکت غیر دولتی یا فرد حقیقی واگذار شود.
طبق قانون، نهادها و شرکت های دولتی به دلیل محدودیت های قانونی، هرگز نمی توانند تیم داری حرفه ای کنند و شرکت های خصوصی نیز هیچ وقت در جایی که بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد سرمایه گذاری نخواهند کرد!
اینکه تصور کنیم یکی مانند «زنوزی» در جم پیدا شود و تیمی چون پارس جنوبی جم را مالک شود و مدیریت کند احتمال قریب به یقین ناشدنی است.
تنها راه حل قابل اتکا در شرایط کنونی، شرکت های بزرگ پتروشیمی خصوصی در منطقه اند که سالیانه هزاران میلیارد تومان درآمد از قبل منابع زیر زمینی جنوب به دست می آورند و می توانند به حفظ و مدیریت تیم پارس کمک کنند؛ همانگونه که تا امروز هم بخش بزرگی از هزینه های تیم پارس را به شیوه های مختلف پرداخت کرده اند.
اکثر این پتروشیمی ها خصوصی یا خصولتی بوده و هیچ‌منع قانونی برای تیم داری ندارند. تنها عاملی که شاید آنها را از تیم داری منع کند اراده و میل خود آنها است. البته این فرصت بسیار خوبی است برای آنها که به صورت ‌مجانی صاحب یک تیم لیگ برتری شده و برند خود را تبلیغ کنند.

دوم: قانونگذاری دومین راهکاری است که می تواند مشکل تیم های نفتی را برای همیشه حل کند. دولت براساس دستورالعمل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی مصوب ۸/۲/۱۳۸۶ مکلف به واگذاری امور تصدی ازجمله شرکت‌ها و باشگاه‌های دولتی و وابسته به دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی شده است.
هر چند این موضوع در مورد تیم های پایتخت نشین اجرایی نشده و احتمالا هم نخواهد شد اما تیغ مسئولان برای حذف تیم های جنوبی تیز شده و چند سال است که به دنبال اجرای این سیاست هستند.
ارائه طرحی جدید برای مستثنی شدن این سه تیم نفتی هم قطعا در مجلس رای نخواهد آورد چرا که مستلزم بزرگ شدن بدنه دولت و با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی هم در تعارض است.
در این میان یک راهکار وجود دارد و انهم فشار و لابی حاکثری نمایندگان خوزستان برای مستثنی کردن دو تیم نفتی خوزستان است. که احتمالا با توجه به شرایط خاص خوزستان و نگرانی مسئولان از تبعات بازی کردن با احساسات مردم، این ترفند کارگر افتد و دو تیم نفتی خوزستان جان سالم به در برند بی آنکه مصوبه و قانون جدیدی تعریف شود.
می ماند تیم پارس جنوبی جم در استان بوشهر که نه همگرایی چهار نماینده استان را در کنار خود می بیند و نه از تنها نماینده جنوب استان کاری ساخته است. و احتمالا تنها قربانی بازی شیخ الوزرا، زنبورهای زرد جنوب خواهند بود!

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=9823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.