• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
در حاشیه ماجرای عوارض آلایندگی پارس جنوبی

آقای استاندار؛ این هشدار را جدی بگیرید

  • کد خبر : 9237
  • 12 تیر 1398 - 11:23
مدیریت ارشد استان باید سریع و صریح با مردم جنوب صحبت کند. اگر در سال های قبل، مر قانون رعایت می شده، با دلایل روشن، اذهان عمومی را روشن کند و اگر هم با رفتارهای سلیقه ای، حق آنها را تضییع کرده اند، ضمن عذرخواهی از پیشگاه مردم، سعی در اعاده این حق سلب شده در دوره مدیریتی خویش را داشته باشد.

حسن محدث زاده

«ما در خط مقدم آلودگی هستیم. به دیگران توجه می کنید این خیانت است. نگذارید این خیانت ها ادامه پیدا کند. هر کاری می خواهند برای عسلویه انجام دهند مرکز استان مخالفت می کند. این حسد این خودخواهی و خیانت تا کی باید باشد.»

این تازه ترین موضع گیری درخصوص بحث پرحاشیه عوارض آلایندگی ناشی از تاسیسات مستقر در عسلویه است اما این سخن را نه علوی نماینده لامرد بلکه امام جمعه موقت عسلویه در خطبه های جمعه گذشته این شهر گفته و در خبرگزاری ها منتشر شده است.

عوارض آلایندگی پارس جنوبی همیشه محل بحث و مناقشه بوده اما در یکی دو ماه اخیر با رسانه ای شدن تصمیم سازمان محیط زیست برای اختصاص ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی به دو استان فارس و‌ هرمزگان؛ پررنگ تر از همیشه در فضای رسانه ای و اجتماعی استان مورد بحث و تحلیل و تهدید و تحدید واقع شده است.

سید محسن علوی نماینده لامرد را عامل و بانی مصوبه سازمان محیط زیست می دانند. این نماینده مجلس تلاش می کند تا با نهایی کردن مصوبه، بتواند چند ده میلیارد تومان را از عسلویه به سمت حوزه انتخابیه خود سرازیر کند.

محسن علوی متولد ۵۹ و فرزند سید محمود علوی نماینده لامرد در دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و وزیر فعلی اطلاعات است.

او قبل از نمایندگی، در حوزه و دانشگاه درس خوانده و با تز «بررسی فقهی حقوقی الزام بانک‌ها به احتساب نرخ تورم در حساب‌های سپرده» ارشد حقوق را اخذ می کند. وقتی ۲۷ ساله بود به کویت رفت و به عنوان کارمند سفارت ایران و سپس رییس دانشگاه پیام نور در این کشور مشغول شد.

او در مصاحبه ای گفته که پدربزرگش وصیت کرده که به سمت قضاوت نرود اما علوی بعد از برگشت از کویت، در آزمون های قضاوت، وکالت و سردفتری شرکت می کند و سرانجام وکیل دادگستری می شود.

او‌ در سال ۹۴ با قرار  گرفتن در لیست امید با ۴۰هزار و ۴۰۰ رای راهی بهارستان شده و آن چنان که خود می گوید چون در دوره های مدیریت راهبردی با تدریس محسن رضایی شرکت می کرده، به جای کمیسیون حقوقی، به کمیسیون امنیت ملی می رود.

علوی برای رسیدن به درآمد آلایندگی پارس جنوبی، با انتشار اسنادی سعی در اثبات تقسیم غیرعادلانه و غیرقانونی عوارض آلایندگی توسط استانداری بوشهر در سال های گذشته و ذی حق بودن حوزه انتخابیه اش برای انتفاع از این محل درآمدی نموده است.

او‌ در مصاحبه های متعدد در نقش دایه مهربان تر از مادر برای جنوب استان در آمده و سعی می کند با این شیوه، بدنه اجتماعی ساکنین حوزه جنوبی استان را با خود همراه کند. علوی حتی با نگارش نامه ای سرگشاده به آیت الله صفایی بوشهری و طرح ادله هایی، تلاش کرده که در سطح تصمیم گیران استانی نیز یارکشی کند. نامه ای که البته پاسخی را از آیت الله دریافت نکرد.

هر چند واکنش های صریح و تند استاندار بوشهر، نماینده حوزه جنوبی و رسانه های استان باعث شد که مصوبه سازمان محیط زیست موقتاً مسکوت شود، اما نطق اخیر امام جمعه موقت عسلویه راوی حقیقتی انکار ناپذیر است. (بخش ابتدایی مطلب)

امروز کسر اعظمی از بومیان و ساکنان چهار شهرستان جنوبی استان معتقدند که در سال های گذشته با پایمال شدن عوارض آلاینذگی توسط استانداری بوشهر، مورد تعدی و ظلم واقع شده و حقی که باید برای از بین بردن کانون های آلایندگی و یا کاهش آثار ناشی از آن در جنوب استان صرف می شد، سر از خیابان سازی و آسفالت کشی در شهرستان هایی درآورده که حتی اپسیلنی از آلودگی را نمی فهمند و مفهومی از تنفس در هوای خفه شده ی جنوب استان را درک نمی کنند.

مدیریت ارشد استان باید سریع و صریح با مردم جنوب صحبت کند. اگر در سال های قبل، مر قانون رعایت می شده، با دلایل روشن، اذهان عمومی را روشن کند و اگر هم با رفتارهای سلیقه ای، حق آنها را تضییع کرده اند، ضمن عذرخواهی از پیشگاه مردم، سعی در اعاده این حق سلب شده در دوره مدیریتی خویش را داشته باشد.

هر چند اعتبار علمی و قانونی مصوبه ای که لامرد و پارسیان را تحت تاثیر آلودگی می داند و برای آنها هم سهمی ۵۰ درصدی قائل می شود اما از سوی دیگر روستای شیرینو و شهر سیراف کنگان را در این قسم نمی شمارد؛ محل تردید و تشکیک است؛ اما اگر مدیریت ارشد استان به بهانه مسکوت بودن مصوبه، سکوت پیشه کند و سوالات به وجود آمده را پاسخی مستدل و‌ منطقی ندهد، شکاف عمیق تری بین جنوب و مرکز استان ایجاد خواهد شد.

اگرچه نمایندگان فارس در مجالس پنجم و ششم نتوانستند عسلویه را از نظر جغرافیایی از استان بوشهر منتزع کنند، اما شاید با تعلل مسئولان استانی، “علوی” پسر بتواند حوزه جنوبی استان را از نظر اجتماعی از مرکز استان دور سازد. تا دیر نشده واژه های «خودخواهی»، «حسد» و «خیانت» را که امام جمعه عسلویه گفته، جدی بگیرید تا آلودگی، روابط را آلوده و کدر نکند. از ما گفتن…/خلیج فارس

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=9237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.