• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15
در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور معاون رییس‌جمهور:

از درخواست‎های نمایندگان و مدیران استانی تا سکوت «نوبخت»

  • کد خبر : 10354
  • 12 آذر 1398 - 18:19

نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوشهر آخر هفته گذشته با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در استانداری برگزار شد، اما خواسته های برخی مدیران استانی در این جلسه با پاسخ روشنی از سوی معاون رییس جمهور مواجه نشد.

نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان بوشهر آخر هفته گذشته با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در استانداری برگزار شد، اما خواسته های برخی مدیران استانی در این جلسه با پاسخ روشنی از سوی معاون رییس جمهور مواجه نشد.

به گزارش «آوای بوشهر»؛ در این نشست علاوه بر استاندار و دو نماینده استان، مدیران راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی به بیان برخی درخواست ها خطاب به نوبخت پرداختند، اما معاون رییس جمهور در سخنانش پاسخ روشن یا قول ضمنی دراین خصوص بیان نکرد، طوری که صبحت های وی به توضیحاتی درباره ضرورت سهمیه بندی بنزین و قول هایی برای بهبود میزان دریافتی کارمندان و بازنشستگان در بودجه سال آینده منحصر شد.

اما درخواست های شاخص و مهم مدیران استانی از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور چه بود؟

فعلا امیدی به فاینانس چین نیست، اعتبارات راه آهن بوشهر افزایش یابد

مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر با بیان اینکه حدود یک دهه راه آهن بوشهر در انتظار اجرایی شدن فاینانس (مشارکت) مالی چین است، گفت: به نظر می رسد در شرایط کنونی با افزایش تحریم ها، امکان اجرایی شدن این فاینانس سخت تر شده، از این رو خواسته استان افزایش اعتبارات ملی راه آهن بوشهر است تا مانند قطعه ۱۱ این پروژه که اکنون پیمانکار دارد و فعال است، سایر قطعات هم اجرایی شود.

فرزاد رستمی با اشاره به افتتاح راه آهن میانه در آذربایجان شرقی که با اعتبارات ملی تکمیل و اخیرا با حضور رییس جمهور افتتاح شد، اظهار داشت: همزمان با پیگیری فاینانس چین در راه آهن بوشهر، درخواست استان افزایش اعتبارات ملی این پروژه برای فعال شدن سایر قطعات راه آهن در استان می باشد، به این منظور پیشنهاد می شود با توجه به سهم عمده استان بوشهر در تولید انرژی کشور، وزارت نفت سالانه ۱۰۰ میلیاردتومان به راه آهن بوشهر کمک نماید تا با اعتبارات قانون بودجه بتوان قطعات دیگر را هم فعال کرد و اگر فاینانس چین محقق شود، بخش هایی از پروژه جلو باشد.

وی همچنین با اشاره به تصویب ۳۰ میلیاردتومان برای بزرگراه بوشهر-دیر در سفر دوم هیات دولت، تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه ۳۵ میلیاردتومان بخاطر تکمیل قطعات دیگر این پروژه بدهی دارد، از این رو اگر مصوبه سفر دولت صرف بدهی های قبل شود، عملا در این خصوص جلو نمی رویم، بنابراین درخواست داریم پیشنهاد قرارگاه خاتم برای تهاتر مطالباتش با بانک صادرات در دستور کار قرار بگیرد و سهمیه اوراق تهاتر به این منظور درنظر گرفته شود.

رستمی همچنین به پروژه کریدور زمینی جنوب که از چابهار تا شلمچه پیش بینی شده، اظهار داشت: ۴۴۲ کیلومتر در استان بوشهر قرار دارد که حدود ۷۵ کیلومتر آن باقی مانده و البته نیمی از آن در لایه روسازی مانده که با تخصیص اعتبار قابلیت تکمیل تا سال آینده دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ۴ خطه شدن مسیر دالکی- کنارتخته به عنوان اصلی ترین خروجی استان بیان کرد: این پروژه به همراه مسیر گوره- گچساران و جاده ریز-سرچشمه در جنوب استان نیازمند تامین نقدینگی است تا در هفته دولت یا دهه فجر سال آینده تکمیل شود.

تکمیل بیمارستان قلب در انتظار سازمان انرژی اتمی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر نیز در این نشست گفت: بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان از ۴۰ میلیاردتومان اعتبار سفر ریاست جمهوری، تاکنون ۸ میلیاردتومان دریافت کرده است، با این حال تلاش داریم امسال فاز اول به پایان برسدو

سعید کشمیری با اشاره به پروژه های مهم دیگر دانشگاه علوم پزشکی که در انتظار تامین نقدینگی است، اظهار داشت: دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بوشهر در منطقه سبزآباد این شهر درصورت تخصیص اعتبار در سال آینده تکمیل می شود، همچنین اورژانس هسته ای که مطالبه ضروری و جدی مردم بوده،  انتظار داریم تا پایان امسال تکمیل و وارد مرحله تجهیز آن شویم.

به گفته این مقام مسئول، کلینیک درمانی شهر بوشهر نیز در کنار بیمارستان سابق فاطمه زهرا با پیشرفت ۶۵ درصدی از سوی بخش خصوصی درحال اجراست که انتظار می رود تا آخر امسال به بهره برداری برسد.

کشمیری همچنین با اشاره به اینکه مرکز سرطان بوشهر، بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی بوشهر در کنار بیمارستان شهدای خلیج فارس در دست اجراست، خاطرنشان کرد: مهمترین خواسته ما درباره بیمارستان قلب بوشهر است که اجرای آن از تعهدات سازمان انرژی اتمی بوده و چشم انتظار ایفای این تعهد هستیم. چرا که بیمارستان قلب فعلی روزانه با ۲ عمل قلب و ۵۰ آنژیو نیازمند توسعه است.

وی همچنین بر ضرورت اجرای مصوبه سفر ریاست جمهوری درباره تشکیل کمیته ملی کاهش آلایندگی عسلویه تاکید کرد و گفت: در این خصوص دستگاههای مسئول بسته های کاملی پیشنهاد کرده که درصورت اجرا، اهالی جنوب استان از بهبود شرایط منطقه سود می برند.

تشکر رییس جهادکشاورزی از نوبخت

منوچهری رییس جهادکشاورزی استان نیز با بیان توضیحاتی درباره طرح تحول کشاورزی دشتستان که بخش عمده آن درباره اصلاح شیوه آبیاری نخیلات می باشد، گفت: اجرایی شدن این پروژه مدیون توجه نوبخت در سال ۹۳ به پیشنهاد استان است و اکنون روند اجرایی آن به شکل مطلوبی در حال پیگیری است.

محرومیت بوشهر از درآمد صادرات گاز با یک بند قانونی

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس هم به محرومیت استان بوشهر از درآمد حاصل از صادرات گاز اشاره کرد و گفت: این اجحاف براساس یک بند در قانون برنامه ششم توسعه صورت گرفته است که نامه نگاری جداگانه نمایندگان یا مشترک با استاندار به معاون اول رییس جمهور برای اصلاح این بند بی نتیجه بوده است.

سید کمال الدین شهریاری ادامه داد: قبلا ۳ درصد درآمد تولید گاز نصیب استان های موثر در این خصوص مثل بوشهر می شد، ولی در برنامه ششم توسعه، کلمه “صادرات” جایگزین “تولید” گاز شد. از این رو چون بخش عمده گاز تولیدی استان مصرف داخلی دارد، درآمد استان را از این محل شدیدا کاهش یافته، در مقابل مصرف نفت در داخل کشور کمتر شد و فرصت برای صادرات آن مهیاتر، از این رو درآمد استان های تولیدکننده نفت بخاطر امکان صادرات بیشتر اضافه گردید.

شهریاری این بند قانونی را اجحاف در حق استان بوشهر دانست و از نوبخت خواست در لایحه بودجه سال ۹۹ یا شیوه دیگر به اصلاح آن بپردازد.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با بیان اینکه فقط ۱۹ درصد اعتبارات بوشهر تخصیص یافته، درحالی که در نهمین ماه سال هستیم و باید این میزان ۷۰ درصد باشد، خطاب به معاون رییس جمهور گفت: با توجه به شرایط مساعد جوی، تا پایان سال فصل کارهای عمرانی در بوشهر می باشد و انتظار می رود در این فرصت نسبت به افزایش نقدینگی و تخصیص ها به استان توجه جدی تری شود.

شهریاری همچنین با اشاره به حوادث مرگبار جاده ای در مسیر بوشهر به دیر، خواستار سرعت بیشتر برای تخصیص اعتبار مصوب آن در سفر دولت شد.

وی همچنین از نوبخت بابت انتصاب عوض پور رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر در مرکز و انتصاب درویشی از چهره های دانشگاهی بجای وی تشکر کرد.

خواسته های نماینده بوشهر از نوبخت

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم هم با اشاره به ضرورت تکمیل جاده میشان- گناوه که ۱۰۰ کیلومتر مسیر استان های بوشهر به فارس را کمتر می کند، گفت: با توجه به صدور مجوز زیست محیطی منطقه اقتصادی شمال استان، خواستار کمک دولت برای شروع عملیات اجرایی آن هستیم.

عبدالحمید خدری ادامه داد: توجه به پروژه راه آهن و تکمیل شبکه فاضلاب ۳ شهر ساحلی مرکز و شمال استان به همراه اجرای بزرگترین سد خاکی استان در شهرستان دیلم که می تواند تحولی در کشاورزی و اشتغال منطقه داشته باشد، از دیگر خواسته هایمان از معاون رییس جمهور است و خواستار تسریع در تامین اعتبار آنها می باشیم.

فاضلاب بافت تاریخی بوشهر دهه فجر به بهره برداری می رسد

استاندار بوشهر نیز در این نشست جدی ترین مطالبه استان از معاون رییس جمهور را کمک به پروژه راه آهن دانست و اظهار داشت: بوشهر تنها مرکز استان دارای جیره بندی آب بوده که با نوسازی شبکه، خوشبختانه محلات مخبلند، خواجه ها و بهمنی از این مشکل رها شدند و با تکمیل سایر فازهای پروژه، محلات تنگک ها نیز تا دو ماه آینده از جیره بندی آب خلاص می شوند و این روند برای سایر نقاط مرکز استان ادامه می یابد.

عبدالکریم گراوند همچنین به اجرای شبکه فاضلاب در بافت تاریخی بوشهر اشاره کرد و گفت: این پروژه تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.

استاندار بوشهر دو خواسته هم خطاب به نوبخت مطرح کرد و گفت: در سفر استانی هیات دولت، ۸۰ میلیاردتومان برای بزرگراه دیر-بوشهر مصوبه گرفتیم که نیمی از آن امسال در حال تخصیص است، از طرفی قرارگاه خاتم الانبیا ۳۵ میلیاردتومان بابت پروژه بدهی دارد که اگر سهم امسال مصوبه دولت برای بدهی خرج شود، عملا کاری نکرده ایم، از این رو درخواست داریم درخواست قرارگاه برای دریافت اوراق تهاتر با بانک صادرات اجرایی شود تا جایگزین بدهی در بزرگراه دیر-بوشهر گردد.

گراوند همچنین با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه برای اخصتصا ۳ درصد درآمد به استان های تولیدکننده نفت و گاز، کلمه صادرات جایگزین تولید شد، اظهار داشت: این اصلاحیه که در یکی از کمیسیون های مجلس رخ داد، درامد استان از این محل را شدیدا کاهش داده، از این رو خواستار اقدامی برای اصلاح این مشکل هستیم.

سخنرانی نوبخت بدون اشاره به درخواست های استان

بخش پایانی این جلسه به نوبخت معاون رییس جمهور اختصاص داشت که اشاره مشخص یا قول تلویحی درباره درخواست های استان نشد.

نوبخت در سخنانش به برنامه ریزی جهت بهبود درآمد کارمندان، کاهش تبعیض میان نیروهای قراردادی ادارات و اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشسته ها اشاره کرد.

با این وضعیت، مشخص نیست سفر نوبخت به بوشهر چه تاثیری در بهبود تخصیص های ابلاغی به استان یا پیگیری درخواست های ارائه شده نظیر راه آهن دارد./خلیج فارس

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=10354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.