• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6
در آخرین تغییرات تقسیمات کشوری

انتزاع ۴ روستای جم، تفکرات انحصار طلبانه و ۶ نکته مهم؛

  • کد خبر : 7331
  • 10 اسفند 1397 - 11:35
انتزاع چند روستا از یک شهرستان و الحاق به شهرستانی دیگر، اتفاق چندان غریبی نیست که جامه بدریم و شروع به عقده گشایی علیه این و آن کنیم. برخی ها طوری اعتراض می کنند که انگار نصف چاه های نفت کشور در هفت چاه قرار داشته یا اینکه این منطقه از لحاظ گردشگری درآمدزایی کلان داشته و امروز مردم جم باید برای سفر به این منطقه ویزا بگیرند

آوای بوشهر،۴ روستای بخش مرکزی جم از شهرستان جم جدا شده و به بخش سیراف شهرستان کنگان الحاق شده اند.

این خبر، بخشی از مصوبه تغییرات تقسیماتی هیات دولت است که به تازگی ابلاغ شده است.

به گزارش آوای بوشهر، رسانه ای شدن این موضوع واکنش های مختلفی را در سطح شهرستان در پی داشت.

مخالفان و موافقان هر کدام دلایل خود را مطرح می کنند و بحث های داغی در فضای مجازی جم در گرفته است.

اما در خصوص این انتزاع و آن الحاق چند نکته لازم به ذکر است:

اول: انتزاع و الحاق فی نفسه امر عجیب و بدی نیست کما اینکه تمام کشورهای دنیا از همین مسیر، به مرزهای کنونی رسیده اند. حال ممکن است این انتزاع الحاق با جنگ و خونریزی به دست آمده باشد یا با توافق و همه پرسی انجام شده بود.

دوم: یک اصل پذیرفته شده در جوامع توسعه یافته و حتی در ادیان الهی وجود دارد که انسان ها را حاکم بر سرنوشت خویش می داند و امروز مصداق های بارز این احترام گذاشتن به خواست اکثریت را در اروپا به وضوح می توان دید. در این کشورها، ساز و کاری وجود دارد که مردم یک منطقه می توانند تقاضای استقلال کنند و سپس این تقاضا به همه پرسی گذاشته می شود. به همین سادگی!

سوم: انتزاع چند روستا از یک شهرستان و تشکیل یک بخش جدید هیچ مغایرتی با هیچ آموزه دینی، اخلاقی و قانونی ندارد و همانگونه که ۴ روستای لاورده، لاورگل، هفت چاه و سه چاه زمانی از کنگان جدا شده و به جم پیوسته اند تا شهرستانی جدید شکل بگیرد امروز هم بر اساس همان روند قانونی، برای بخشی جدید در شهرستان کنگان این روستاها به هم پیوسته اند.

چهارم: سیاسیون و نخبگان شهرستان جم باید به نگاه و نظر مردم و اهالی یک روستا احترام بگذارند. آنچه مشخص است اینکه روستای لاور ده و لاور گل فقط نامشان در لیست روستاهای شهرستان جم است و عملا سالهاست از بخشداری کنگان اعتبار دریافت می کنند و خدمات می گیرند و بعید است حتی همین شوراهای معترض بعضاً نام این روستاها را شنیده یا به این روستاها سفر کرده باشند! هر چند که در سرشماری ها جمعیت شان در نتایج سرشماری جم قرار می گیرد.

روستاهای هفت چاه و سه چاه هم که قرابت بیشتری از لحاظ جغرافیایی و فاصله با جم دارند هیچگاه خدمات مطلوبی از جم نگرفته اند و امروز به خواست خود اهالی، به شهرستان کنگان ملحق شده اند.

اگر قرار باشد کسی از این انتزاع ناراحت باشد طبیعی است که اهالی آن روستاها در اولویت هستند نه کسانی که بعضا حتی نام این روستاها را نشنیده و پای درد دل مردمانشان، از نبود آب و برق و راه و تلفن، ننشسته اند!

پنجم: انتزاع چند روستا از یک شهرستان و الحاق به شهرستانی دیگر، اتفاق چندان غریبی نیست که جامه بدریم و شروع به عقده گشایی علیه این و آن کنیم. برخی ها طوری اعتراض می کنند که انگار نصف چاه های نفت کشور در هفت چاه قرار داشته یا اینکه این منطقه از لحاظ گردشگری درآمدزایی کلان داشته و امروز مردم جم باید برای سفر به این منطقه ویزا بگیرند !

ششم: آنچه برای این چند روستا از همه مهم تر است رفاه بیشتر مردمانش است. قرار نیست شهرستان جم از مثلا آمار جمعیتی اندک شان در سرشماری ها منتفع شود اما به رفاه مردمش توجه نکند! تا امروز یک مصاحبه از شورایی شنیده اید که برای آب و برق و تلفن این روستاها سخنی گفته باشد! این روستاها سالهاست که از جم جدا شده اند و امروز که رفاه شان را در مسیری دیگر یافته اند و پس از سالها به آرزوی شان رسیده اند نباید انگشت در چشم شان کنیم … اگر مردم این روستاها از این الحاق شادند و ما هم برای شادی مردم تلاش می کنیم پس باید در شادی شان شریک شویم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=7331

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.