• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

اولین دوره جایزه شعر جم برگزیدگانش را شناخت+ تصاویر

  • کد خبر : 4892
  • 27 اسفند 1396 - 10:25

 آیین اختتامیه اولین جایزه شعر جم برگزار شد و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.  آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه شعر جم، چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۹۶ راس ساعت ۱۹/۳۰ با حضور جمعی از شاعران ،مسئولین و اهالی قلم برگزار شد. در آیین پایانی، اولین دوره‌ جایزه‌ شعر جم، ابتدا مجید اجرایی شاعر، منتقد ادبی و دبیر […]

 آیین اختتامیه اولین جایزه شعر جم برگزار شد و برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

 آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه شعر جم، چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۹۶ راس ساعت ۱۹/۳۰ با حضور جمعی از شاعران ،مسئولین و اهالی قلم برگزار شد.

در آیین پایانی، اولین دوره‌ جایزه‌ شعر جم، ابتدا مجید اجرایی شاعر، منتقد ادبی و دبیر این جایزه، گزارشی از روند برگزاری جایزه و اهداف و چشم انداز برگزاری آن ارایه کرد.

اجرایی با بیان اینکه جایزه شعر جم آمده تا حرکتی جدید و گامی جدّی در رویداد ادبی استان باشد، گفت:

 این جایزه ،صدایی مستقل در ادبیات امروز است و در سالهای بعد، با ادامه ی همین روند حرفه ای، چشم اندازهای تازه تری پیش روی شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

 در ادامه “عبدالله رئیسی” عضو هیئت داوران جایزه شعر جم، پیام علی باباچاهی ، شاعر و منتقد معاصر به این جایزه را قرائت کرد.

در بخشی از این اعلامیه  آمده بود: جایزه شعر جم بعنوان نخستین کار خود در ایجاد طرحی تحول آفرین برای دستیابی به چشم اندازهای روشن دارای پتانسیل بالقوه ای است.

باباچاهی با ابراز خرسندی از این رویداد ادبی خاطر نشان کرده بود:

آنچه خوشحالم می کند داعیه ی حرفه ای گری و انداختن طنین چنین صدایی در گوشه ای دور و پیرامون است که خود نوید شکستن اقتدار قادر و مسلّط گفتمان های تمرکز گرا در ادبیات این سرزمین را دارد.

پس از قرائت پیام باباچاهی، تعدادی از شاعران برگزیده ‌و مهمان “شعرخوانی” نمودند.

در بخش دیگری از این مراسم، بیانیه‌ی نخستین دوره‌ جایزه‌ شعر جم توسط “دکتر بهزاد خواجات، نماینده هیئت داوران” قرائت شد که در بخشی از این متن آمده‌ است:

تنوع جریان‌ های شعری، تکثر رویکردهای نظری و همچنین تغییر زیبایی شناسی معطوف به زبان، باعث شده نوع مواجهه با آثار ادبی و حتی نحوه قضاوت درباره آنها دچار تحول و دشواری شود.

از این رو این هیئت بهترین شیوه برای ارزیابی حرکت های تازه و آفرینش های نو را درون زا بودن بافتارها و ساختارها، اتصال به رویکردهای نظری و بویژه توجه به زیبایی شناسی معطوف به زبان است.

هیات داوران جایزه شعر جم ضمن تاکید بر لزوم توجه به وجوهی چون درون مایه و انگاره های محتوایی، این دو گزاره را صرفا در پیوند با فرم و ساختار نهایی اثر واجد ارزش زیبایی شناسی می داند و در ارزیابی خود این تعادل و تناسب را مد نظر داشته و از جمله معیارهای خود قرار داده است.

 در پایان این مراسم دل انگیز، برگزیدگان این دوره از جایزه‌ی شعر جم در بخش های مختلف معرفی شدند:

در “بخش کتاب سال”، هیات دواران مجموعه های شعر «خورشید گرفتگی این ماه» سروده ی مصطفا فخرایی و “معشوقه در کشو” اثر حسین باقری را به عنوان کتاب سال جایزه شعر جم اعلام کردند.

 در بخش “شعر کلاسیک”، با تقدیر از عابد اسماعیلی، آثار این شاعران به ترتیب به عنوان اول تا سوم معرفی شد:

مقام نخست: مهدی بیات نسب

مقام دوم: صالح دروند و عزت خلیفه زاده

مقام سوم: سیده محبوبه بصری و بهنام مومنی

همچنین نخستین دوره جایزه شعر جم در “بخش غیرکلاسیک” با تقدیر از سمیرا چراغ پور و نجمه زارعی، آثار این شاعران را به ترتیب بعنوان اول تا سوم معرفی کرد:

مقام نخست: فراز بهزادی

مقام دوم: ابراهیم شاکری مطلق

مقام سوم: پژمان قانون

شایان ذکر است قبل از برگزاری آیین اختتامیه، (کارگاه شعری) با حضور محمدعلی بهمنی و دکتر بهزاد خواجات برگزار شد. در این کارگاه، شاعران راه یافته به مرحله ی نهایی، آخرین سروده های خود را قرائت کردند که توسط بهمنی و خواجات نقد و بررسی و پیرامون ویژگی آثار بحث و گفتگو شد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=4892

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.