• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
پس از مدتها هشدار؛

ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت/ چه تبعاتی در انتظار کشور است؟

  • کد خبر : 11237
  • 04 اسفند 1398 - 19:46
اگر تحریم‌ها تا امروز شامل یک لیست یا نهایتا یک بخش می‌شد، تحریم FATF باعث می شود هر فرد یا شرکت ایرانی که بخواهد با دنیا ارتباط مالی داشته باشد، دچار مشکل خواهد شد.

کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF ) از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه خبر داد.

به گزارش «آوای بوشهر»؛ دیده‌بان کارگروه ویژه اقدام مالی روز جمعه از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این گروه در پی عدم تصویب “تامین مالی تروریسم” در این کشور خبر داد.

 

سه سال هشدار FATF

این تصمیم پس از سه سال هشدارهای پیاپی کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی تصویب لایحه تامین مالی تروریسم در ایران اتخاذ شده است.

گروه اقدام مالی پیش از این در جلسه مهر ماه خود که در پاریس برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت کشورمان، با توجه به عدم تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه ایران وضع نمود که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد ماه گذشته، مجموعا سه اقدام علیه کشورمان وضع شد.

این نهاد بین‌المللی در یک بند جداگانه هشدار داده بود که اگر تا قبل از بهمن ماه این دو کنوانسیون نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد و عملا وضعیت کشورمان به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت.

با وجود تصویب لوایح FATF و CFT در مجلس، اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و به دلیل اصرار مجلس به نظر خود، این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که آنجا هم بدون تعیین تکلیف این لوایح، درباره آن سکوت شد.

تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF چیست؟

شرق در این خصوص نوشته: اگر تحریم‌ها تا امروز شامل یک لیست یا نهایتا یک بخش می‌شد، تحریم FATF تابعیت افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و هر فرد یا شرکت ایرانی که بخواهد با دنیا ارتباط مالی داشته باشد، دچار مشکل خواهد شد. قبلا با اینکه FATF تصمیم نهایی خود درباره ایران را اعلام نکرده بود، از چند ماه پیش تعدادی از بانک‌های مالزی و سپس بانک‌های ایتالیا حساب‌های بانکی ایرانیان مقیم این کشور‌ها را مسدود کردند.

به گفته کارشناسان، آن‌ها این اقدامات را تحت فشار آمریکا و بانک مرکزی اروپا انجام می‌دهند، زیرا در صورت ادامه ارتباط با ایران مشمول جرائم و زیان مالی می‌شوند. بنابراین بی‌شک به زودی سایر کشورها، حتی کشور‌هایی مثل ترکیه و روسیه هم این کار را انجام خواهند داد. از این رو قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF حتی چند کشوری که ما آنها را دوست می دانیم هم برای مبادله مالی با ایران محتاط و سختگیر می شوند.

شایان ذکر است که توصیه‌های FATF فقط مربوط به روابط بانکی نیست و به صورت مستقیم و غیرمستقیم همه روابط مالی و تجاری، اعم از بخش خصوصی و دولتی را در تمام حوزه‌ها؛ از املاک و بورس تا تجارت، بیمه، خریدوفروش، اشتغال، گمرک و حتی صرافی‌ها تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.
طبیعتا همه اجزای اقتصاد و مراودات اقتصادی با عدم عضویت در FATF زیر سؤال قرار می گیرد. برخی کارشناسان معتقدند عضویت تنها شانس برای ماست تا بتوانیم به مجاری قانونی دسترسی داشته باشیم و عدم عضویت، ما در دادگاه‌های بین‌المللی همواره محکوم خواهیم بود.
همچنین گروهی از کارشناسان بر این باورند که عضویت در FATF لزوما به معنای افشای اطلاعات سری ما نیست. همان‌طور که بسیاری از کشور‌ها مثل امارات، عربستان و آمریکا با اتخاذ تدابیری اطلاعات سری‌شان را حفظ کرده‌اند، ما نیز قادریم تدابیری برای آن بیندیشیم. در کنار تمام نقاطی که محل تضارب آراست، آن چیزی که تمام کارشناسان بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که بی‌شک عدم عضویت در FATF حلقه فشار‌ها بر ایران را تنگ‌تر خواهد کرد.
در میان کشورهای جهان، تنها ایران و کره شمالی به عضویت این کارگروه درنیامده بودند.

تبعات نپذیرفتن  FATF از زبان دکتر لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور

کوچک‎ترین تبعات لیست سیاه
کامران ندری، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید: طبعا با قرارگرفتن در لیست سیاه حتی کشور‌های همکار هزینه‌های جابه‌جایی منابع پولی و تعاملات مالی را به‌خاطر ریسکی که در رابطه تعاملات مالی با ما وجود دارد، متحمل نخواهند شد، چون هزینه برایشان بالاتر می‌رود.
حتی اگر ما بتوانیم کمافی‌السابق تعاملاتمان را از مسیر‌هایی که می‌شناسیم و عمدتا غیررسمی هستند ادامه دهیم، هزینه‌های تعاملات ما افزایش پیدا خواهد کرد و در شرایطی که اقتصاد ما وضعیت خوبی ندارد، افزایش هزینه‌ها وضع را بدتر می‌کند. ضمنا افزایش هزینه‌ها حداقل تبعات این مسئله است.
به دنبال تحریم‌ها و حتی قبل از آن بسیاری از بانک‌ها حاضر نبودند با ما کار کنند و ما عمدتا نقل‌وانتقالاتمان را از طریق صرافی‌ها و ایرانیانی که در خارج حساب داشتند انجام می‌دادیم. با قرارگرفتن در لیست سیاه این مسیر‌ها بسته خواهند شد و برای ایرانیان خارج از کشور مشکل‌ساز می‌شوند. تعدادی مسیر باز می‌ماند که برای نقل‌وانتقال غیررسمی، هم ریسک و هم هزینه بالاتری دارند.
او به تبعات روانی FATF بر اقتصاد اشاره کرده و ادامه می‌دهد: تبعات روانی این داستان را باید در نظر گرفت؛ با توجه به اینکه مسیر‌های مالی از قبل هم بسته بوده، شاید اثر واقعی این داستان از آثار روانی آن که در روز‌های آینده بازار‌های ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، کمتر باشد. جو روانی از هفته قبل ایجاد شده و در صورت تصمیم منفی FATF هفته آینده به اوج خود خواهد رسید.
مسلما با عدم ورود به FATF، حلقه سخت‌گیری‌ها تنگ‌تر شده و مزاحمت‌های بسیاری را برای ایرانیان مقیم در خارج یا داخل کشور ایجاد خواهد کرد.

گرانی و کمبود کالا

خبرآنلاین هم درباره تبعات قرارگیری ایران در لیست سیاه FATF می نویسد: از زمانی که دور جدید تحریم‌های آمریکا شروع شد، تورم در همه گروه‌های کالایی از مواد غذایی گرفته تا خودرو و مسکن روندی صعودی در پیش گرفت. یکی از علت‌های اصلی این تورم و سخت شدن زندگی برای همه مردم، مشکلات در انتقال پول و بالا رفتن هزینه‌های واردات بود.

واردات تنها محدود به واردات مستقیم کالا نمی‌شود بلکه بسیاری از کارخانه‌ها از وارد کردن مواد اولیه و یا دستگاه‌های مورد نیازشان، بازماندند. این در شرایطی بود که تنها آمریکا ایران را تحریم کرده بود و بقیه کشورهای جهان، منع قانونی برای تجارت با ایران نداشتند. در صورتی که ایران وارد لیست سیاه FATF شود، تمام ۲۰۵ کشور و سازمان منطقه‌ای که با این نهاد همکاری می‌کنند، از همکاری با ایران منع خواهند شد. به این ترتیب درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا می‌کند و گرانی ارز شتاب بیشتری می‌گیرد.

در این شرایط، هزینه‌های زندگی از سطوح خرد تا کلان برای همه شهروندان افزایش پیدا خواهد کرد. پدرام سلطانی، بازگشت ایران به این لیست سیاه را «کابوس اقتصاد ایران» می‌خواند و می‌نویسد: «در این صورت کم‌یابی کالا در کشور محتمل می شود و این موضوع حتی شامل غذا و دارو نیز خواهد شد.»

وعده رییس بانک مرکزی: مردم نگران نباشند

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به حضور ایران در لیست سیاه FATF در صفحه اینستاگرامش نوشت: عملکرد بانک مرکزی در یکسال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم ایجاد کرده که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.

/خلیج فارس
لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.