• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
پیگیری یک ماجرای عجیب:

برخورد غیر حرفه ای اپراتور اورژانس شهری جم با یک مصدوم/ چه کسی پاسخگوست؟

  • کد خبر : 9554
  • 14 مرداد 1398 - 23:05
اپراتور در حالی از نبود آمبولانس خبر داده که طی سال های گذشته بارها، افزایش ناوگان اورژانس شهری جم از سوی رئیس شبکه بهداشت و درمان جم رسانه ای شده است! آیا پایگاه اورژانس شهری جم از کمبود آمبولانس یا نیروی انسانی رنج می برد یا موضوع صرفا اهمال و کوتاهی اپراتور در پیگیری و اعزام آمبولانس است؟

آوای بوشهر- یکشنبه شب خانمی ساکن شهر جم از پلکان منزل اش سقوط می کند. شرایط مصدوم و آسیب دیدگی کمر، باعث می شود خواهر وی که در منزل حضور دارد ساعت حدود ۲۰ با پایگاه اورژانس تماس گرفته و تقاضای کمک کند. پاسخ اولیه اپراتور پایگاه اورژانس جم، “نبود آمبولانس” است!

به گزارش آوای بوشهر؛ در ادامه، اپراتور از تماس گیرنده می پرسد مصدوم از چه پله ای سقوط کرده که وقتی با پاسخ ” پلکان دوم” مواجه می شود اعلام می کند: ” کسی با سقوط از پلکان دوم آسیب خاصی نمی بیند(نقل به مضمون) “.

با همین استدلال عجیب، آمبولانس اورژانس اعزام نمی شود و خواهر مجبور می شود با خودروی شخصی مصدوم را به بیمارستان توحید جم برساند.

در بیمارستان طبق بررسی پزشک اورژانس، احتمال شکستگی در ناحیه کمر مصدوم به همراه اعلام می شود و به دلیل عدم حضور پزشک متخصص، مصدوم مجددا به منزل بازگشته تا روز بعد در کلینیک تخصصی بیمارستان، به صورت سرپایی مورد معاینه قرار گیرد که نظر پزشک اورژانس مورد تایید قرار گرفته و برای اطمینان از میزان آسیب دیدگی کمر، انجام تست ام آر آی تجویز می شود.

طبق اعلام خواهر مصدوم، آمبولانس اورژانس طی بازدید میدانی با توجه به همجواری منزل مصدوم با پایگاه اورژانس شهری جم، از عصر یکشنبه تا صبح روز بعد در پایگاه مستقر بوده و یک خودروی پژوی ۲۰۶ هم در خروجی پایگاه و مقابل آمبولانس پارک بوده است!

البته این نوع پاسخگویی پایگاه اورژانس شهری جم بی سابقه نیست و پیش از این هم گزارشاتی به آوای بوشهر در این زمینه ارسال شده است.

طبق دستورالعمل نحوه پاسخگویی و اقدام اپراتور اورژانس، روند خدمات دهی به شرح زیر است:

پاسخگویی بدون وقفه به تماس ها

اخذ شرح حال بیماران و مصدومین

ارائه مشاوره به بیماران و تماس گیرندگان

مشاوره با پزشک مرکز

ارجاع به پزشک مرکز در موارد ضروری

اخذ نشانی بیمار و مصدومین

ارجاع به اپراتور بی سیم جهت اعزام آمبولانس

همچنین طبق دستورالعمل ذکر شده اپراتور باید دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از رشته های پرستاری، بیهوشی یا هوشبری باشد

با توجه به موارد فوق، آیا نحوه پاسخگویی اپراتور پایگاه اورژانس شهری جم بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت انجام شده است؟

اگر خانمی که دچار مصدومیت از ناحیه کمر به علت سقوط از پلکان شده در حین حمل ناصحیح دچار ضایعه نخاعی می شد چه کسی باید پاسخگوی مصدوم می شد؟

اپراتور اورژانس شهری جم چگونه اطمینان حاصل کرده که مصدوم مشکل خاصی ندارد آنهم در حالی که روند درمانی، خلاف نظر اپراتور را اثبات می کند؟

اپراتور در حالی از نبود آمبولانس خبر داده که طی سال های گذشته بارها، افزایش ناوگان اورژانس شهری جم از سوی رئیس شبکه بهداشت و درمان جم رسانه ای شده است! آیا پایگاه اورژانس شهری جم از کمبود آمبولانس یا نیروی انسانی رنج می برد یا موضوع صرفا اهمال و کوتاهی اپراتور در پیگیری و اعزام آمبولانس است؟

طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، آیا مدارک تحصیلی اپراتورهای پایگاه اورژانس شهری جم مرتبط است و آموزش های لازم و بروز را دریافت کرده اند؟

بی تردید پاسخ به سوالات بالا می تواند از بروز اتفاقات مشابه و خدای ناکرده تبعات بعدی این رفتارها پیشگیری کند.

امادگی لازم برای درج پاسخ مسئولان بهداشت و درمان جم و پایگاه اورژانس شهری در این پایگاه خبری وجود دارد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=9554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اون آمبولانسی که فرمودن تو پایگاع بوده و ۲۰۶ جلوش بوده بهش میگن استندبای یا جایگزین که درصورت خرابی هرکدوم از آمبولانس ها تا زمان تعمیر جایگزین میشه.تعداد آمبولانس هر شهرستان هم بر اساس استانداردهای کشوری و برحسب جمعیت تعلق میگیره که به جم یکی تعلق میگیره که البته با تلاش مسئولین یه کد اضافه تعلق گرفته که بهارستان مستقر هست.ولی درخصوص جواب اپراتور نظری ندارم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.