• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13
یک کارشناس:

برنامه راهبردی شیخ موسی احمدی غیر حرفه ای است/این نامش برنامه نیست دفتر یادداشت است!

  • کد خبر : 11210
  • 29 بهمن 1398 - 19:54
در حالت کلی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد را می توان دارای مصادیق برنامه دانست و سایر موارد از جنس برنامه نیستند و بیشتر رویکرد و راهبرد هست و میتوان گفت بنوعی صرفأ موارد قابل پیگیری مشابه دفتر یادداشت (البته بعضأ با اشاره به بندهای قانونی )برای نماینده ذکر کرده و لیست شده است تا برای دنبال کردن آنها فراموش نکند

آوای بوشهر؛ با دید نقادانه ی تحلیل سیستمی مبتنی‌ بر مدل های برنامه ریزی استراتژیک اگر بخواهیم به صورت تخصصی برنامه راهبردی شیخ موسی احمدی را مورد واکاوی قرار دهیم و اینکه این برنامه بصورت شکلی و محتوایی چقدر با نگاه آینده پژوهانه، نیازهای منطقه را با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های عظیم منطقه پوشش میدهد نکات زیر قابل ذکر است:

توضیح مقدماتی :

ترتیب ارکان جهت ساز و سند راهبردی هر سازمان یا نهادی به شرح ذیل است که در برنامه شیخ اصولأ بصورت غیر حرفه ای تنظیم شده و ادبیات نوشتاری برنامه در آن رعایت نشده است :
۱-چشم انداز
۲-ماموریت
۳-اهداف استراتژیک( راهبردی)
۴-استراتژی( مسیر تحقق هدف, تکنیک و نحوه رسیدن به هدف)
۵-شاخص های استراتژیک
۶-برنامه های راهبردی کلان ۵ ساله
۷-برنامه های عملیاتی سالیانه
۷- فعالیت های کلیدی
۸-تسک( وظیفه)
برنامه و هدف باید اصطلاحا اسمارت باشند SMART
S=خاص باشد
M=قابل اندازه گیری
A= قابل دستیابی
R=دارای منابع
T=دارای زمانبندی

توضیح بیشتر :

تدوین استراتژی شامل:
۱-تعیین چشم انداز
۲-بررسی محیطی
۳-ماموریت
۴-تعیین اهداف
۵-تعیین استراتژی
۶-برنامه
۷- رویه ها

اجرای استرانژی

۱-تعیین ساختار در راستای استراتژی
۲-تعیین بودجه
۳-تامین نیروی انسانی

بازخورد
بازخورد در هر مرحله و اقدام اصلاحی

سوال:
محتوای برنامه باید بتواند پاسخگوی برخی سوالات فرآیندی نظیر موارد زیر باشد
۱-چگونگی اجرا و بر اساس کدام ساختار،بودجه،و بر اساس کدام رویه ها
۲-چه رویه ای برای کنترل و اقدام اصلاحی دارد؟

اشکالات محتوایی برنامه شیخ:

پیشنهاد میشود با مقایسه این برنامه با برنامه راهبردی جامع مصوب یا برنامه ی سایر کاندیداهای توانمند دارای ایده و برخوردار از مشاورین تخصصی که نوشته اند و متضمن دستیابی به اهداف از طریق گام های عملیاتی و توجه به نگاه آینده پژوهانه و استفاده از تمام ظرفیت های عظیم قانونی و منطقه ای هست می توان در فرصتی دیگر نقد کرد.

اما ایرادات شکلی برنامه راهبردی شیخ :

موارد ذکر شده در متنی که تحت عنوان برنامه ی راهبردی ارایه شده است ، کلی بوده و همه ی موارد فاقد برنامه ی خاص دستیابی به موارد هست .
در واقع لیستی از رویکرد و طرز فکر ایشان برای پیگیری است. میتوان گفت باید اسم این متن را می‌گذاشت: رویکرد راهبردی نه برنامه راهبردی!
استفاده از کلماتی مثل (بهره مندی از ، یا تلاش برای) در اول جملات،بسیار کلی است و به گونه ای مطرح کردن وضع موجود هست و برنامه ای در آن ذکر نشده است .
«در ادامه ی این متن ،عناوین و جمله بندی موارد ذکر شده در برنامه ی شیخ آورده نشده و فقط به ذکر ردیف اشاره شده است و چنانچه لازم باشد میتوان کل بند را نوشت و سپس ایراد آن را درج کرد »
طبق توضیح مقدماتی بالا، در حالت کلی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد را می توان دارای مصادیق برنامه دانست و سایر موارد از جنس برنامه نیستند و بیشتر رویکرد و راهبرد هست و میتوان گفت بنوعی صرفأ موارد قابل پیگیری مشابه دفتر یادداشت (البته بعضأ با اشاره به بندهای قانونی )برای نماینده ذکر کرده و لیست شده است تا برای دنبال کردن آنها فراموش نکند
اسم بردن از برنامه قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، هم ارتباط چندانی با متنی که تحت عنوان برنامه ارائه شده است ندارد و به نظر می‌رسد با این کار در پی وزین کردن و اعتبار بخشی به متن بوده است .
در متن اشاره به برنامه ی یکساله شده است لیکن ریز برنامه در ادامه نیامده است که قرار است چه شاخص های اندازه گیری شده ای از وجوه مختلف وضعیت فعلی را با چه درصدی طی چه مدتی به چه درصد مشخص قابل قبولی برساند که پس از اتمام دوره نمایندگی بتوان دستیابی به آنرا مورد اندازه گیری قرار داد.
در متن به احصاء نیازها و بررسی مشکلات منطقه اشاره شده است لیکن لیست این مورد که از مبانی برنامه ریزی است در متن اشاره ای نشده است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام
    واقع براتون متأسفم
    سایت شما از خبری بودن تبدیل شده به سایت تخریب

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.