• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

بهارستان،پرجمعیت ترین روستای استان بوشهر در رویای بهار

  • کد خبر : 4831
  • 16 اسفند 1396 - 9:59

حسن رمضانی،نایب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر در یادداشتی نوشت: بحث شهر شدن بهارستان موضوع دیروز و امروز نیست، خواسته به حق مردمی که در سال های گذشته برای تحقق آن بیش از صدها سخن و مطلب گفته شده و به رشته تحریر درآمده است.اما اینکه چرا تاکنون پرجمعیت ترین روستای استان بوشهر علی رغم […]

حسن رمضانی،نایب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر در یادداشتی نوشت:

بحث شهر شدن بهارستان موضوع دیروز و امروز نیست، خواسته به حق مردمی که در سال های گذشته برای تحقق آن بیش از صدها سخن و مطلب گفته شده و به رشته تحریر درآمده است.اما اینکه چرا تاکنون پرجمعیت ترین روستای استان بوشهر علی رغم دارا بودن شرایط ویژه ارتقا پیدا نکرده است،سوالی است که باید از مسوولان پرسیدومسوولانی که در این سالها بجای تلاش جدی برای رفع مواتع ،به راحت ترین کار روی آورده اند و آن هم شعار شهر شدن بهارستان از پشت تریبون ها بوده است.گرچه در پروسه این پیگیریها ، گاه به گاهی نویدی به مردم داده شده اما هیچ کدام موثمرثمر نبوده تا همچنان قول فرمانداران ،نمایندگان و استانداران عملی نشده باشد.

ارتقای بهارستان علی رغم برخورداری از ظرفیت های و پتانسیل های شاخص های خوب جمعیتی ،اجتماعی و فرهنگی در حالی به سرانجام نرسیده است که در این مدت روستاهای زیای در کشور با جمعیتی کمتر از بهارستان و تنها با نفوذ عوامل غیر رسمی و فراقانونی به واسطه نفوذ و اقتدار که فرصت مانور در تصمیم گیری های دولت دارند به شهر تبدیل شده اند.

لزوم بازنگری و تمرکز بر روی ظرفیت ها و شاخص های لازم برای شهر شدن بهارستان

اصولا در توسعه و ارتقای بهارستان نمی بایست صرفا شاخص جمعیتی ملاک و معیار اصلی قرار گیرد بلکه لازم است در تدوین معیارهای تبدیل بهارستان به شهر دیگر شاخص های اقتصادی،خدماتی،اداری- سیاسی،مهاجرتی و ارتباطی نیز مورد بررسی و بازنگری دقیق تری قرار گیرد. بهارستان دارای کارکردهای بالقوه و بالفعل توسعه ای بوده و با توجه با اینکه این روستا در نزدیکی شهرجم قرار گرفته و دارای روابط و پیونده های قوی با این شهرو دیگر نواحی پیرامونی خود می باشد، می تواند در توسعه منطقه ای (افزایش فرصت های شغلی و تامین خدمات مورد نیاز ساکنان این روستا) نقش موثری ایفا نماید.به عبارت دیگر تقویت و توسعه بهارستان می تواند زمینه را برای توزیع متعادل جمعیت،امکانات و سرمایه را فراهم آورد.

ارتقاء بهارستان به شهر فرصت ویژه ای برای دولت ، وزارت نفت و شهرجم

بدون شک با ارتقای بهارستان به شهر نه تنها شهرستان و شهر جم متضرر نخواهد شد بلکه زمینه فراهم شدن امکانات رفاهی و رشد و توسعه بیشتر شهر مادر (جم) را نیز به دنبال خواهد داشت.

شهر جم به لحاظ رشد بسیار بالای خود در مهاجرت پذیری ،از نظر خدمات دهی به شهروندان ظرفیت معینی دارد و طبیعتا شهرداری جم نیز اعتبارات مالی،عمرانی و رفاهی را برای جمعیت مشخصی می تواند پوشش دهد. از سوی دیگر شهرک های توحید،پردیس و شهید تندگویان بنا به شرایط و محدودیت های خاص خود امکان ساخت و ساز و پذیرش جمعیت مهاجر و شاغل در صنعت نفت و گاز را ندارند و وزرات نفت نیز مخالف توسعه شهرک سازی است بنابراین شهر شدن بهارستان در آینده می تواند بار جمعیت سرریز را از دوش جم و وزات نفت بردارد . در واقع میتوان مدعی شد که بهارستان امروز در کنار تمام کمبودها و مشکلات فراروی خود بخشی از بار میزبانی شاغلان صنعت نفت و گاز را بر دوش کشیده و مردم آن برای هر قدم که برمی دارند می بایست هزینه زندگی شهری را بپردازند بدون آنکه از حداقل امکانات زندگی شهری بهره مند باشند.

شهر شدن بهارستان تلاش می خواهد با شعار شدنی نیست

باید بپذیریم که داشتن کاسه، موجب نزول باران نمی‌شود و آسمان نیز به هیچ کس تعهدی نداده است که بر سر کاسه داران،‌ زودتر یا بیشتر ببارد. بنابراین اگر در روزها و ماههای آتی تلاش های همه جانبه ای برای به سرانجام رسیدن این خواسته صورت نگیرد، قطعا روزهای سخت تری پیش روی بهارستان خواهد بود،چرا که نگاه دولت در تدوین پیش‌نویس لایحه نظام تقسیمات کشوری،نگاهی مبتنی بر حمایت بهتر و بیشتر از روستاها و جلوگیری از تبدیل آنها به شهر می باشد.به سرانجام رسیدن این لایحه دقیقا چیزی که همه مسوولان ما در طی یکی دوسال اخیر انتظار آن را میکشند تا مسیر شهر شدن بهارستان هموارتر شود غافل از اینکه اگر رویکرد دولت حمایت از شهر شدن روستاهایی نظیر بهارستان می بود، این مهم تا کنون می بایست محقق شده باشد.

بنابراین می طلبد ارتقای بهارستان با مساعدت و همدلی و همکاری مسئولان با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد و نهاد های متولی امر به خصوص اداره طرح های کالبدی راه و شهرسازی که وظیفه اعلام نظر نسبت به درخواست ستاد وزارتخانه در خصوص تبدیل روستا به شهر را بر عهده دارد با نگاه عمیق تری،رویکرد توسعه منطقه‌ای و آمایشی را در خصوص تبدیل شدن بهارستان به شهر را دنبال نمایند./پیام عسلویه

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=4831

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.