• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

جزییات مصوبات رئیس جمهور در سفر یک روزه به بوشهر/ تنگستان پیشتاز؛ جم صفر! + جدول

  • کد خبر : 8902
  • 30 اردیبهشت 1398 - 11:10
از ابتدای سال جاری تا همین دو هفته پیش در شورای اداری بوشهر، استاندار، فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی خبرهای پراکنده و جسته و گریخته ای از مصوبات سفر ریاست جمهوری و ابلاغ اعتبار آن بیان می کنند، اما از جزییات و نحوه اجرای آنها سخنی به میان نمی آید.

آوای بوشهر/ خلیج فارس نوشت؛ حسن روحانی در دومین سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر، در واپسین روزهای سال گذشته در شهرستان های کنگان و عسلویه حضور یافت.

یکی از برنامه های این سفر یک روزه، مصوباتی در راستای توسعه زیرساخت های استان بود که شوربختانه تا امروز که بیش از دو ماه از این سفر می گذرد، استانداری و سازمان برنامه و بودجه بوشهر حاضر به اطلاع رسانی درباره جزییات آن نشده است.

این درحالیست که از ابتدای سالجاری تا همین دو هفته پیش در شورای اداری بوشهر، استاندار، فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی خبرهای پراکنده و جسته و گریخته ای از مصوبات سفر ریاست جمهوری و ابلاغ اعتبار آن بیان می کنند، اما از جزییات و نحوه اجرای آنها سخنی به میان نمی آید.

در پی عدم همکاری استان پیرامون اطلاع رسانی درباره مصوبات سفر ریاست جمهوری، پیگیری «خلیج فارس» از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور منجر به دریافت پیوست کامل ۵۹ طرح و پروژه مصوب سفر ریاست جمهوری برای استان بوشهر شد، پیوستی که در اردیبهشت ماه سالجاری طی نامه ای از سوی نوبخت معاون رییس جمهور به عنوان مصوبات نهایی سفر روحانی به واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری ارسال شده تا دستورات لازم برای پیگیری از طریق دستگاههای اجرایی مربوطه صادر شود.

۵۹ مصوبه با اعتبار ۱۶۵۷ میلیاردتومان

براساس نامه نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، طی دومین سفر استانی روحانی به بوشهر، ۵۹ طرح و پروژه با اعتبار ۱۶۵۷ میلیاردتومان مصوب شده است.

در این نامه، زمان تحویل طرح و پروژه ها طی دو سال تعیین و مقرر شده برای سال ۹۸ معادل ۸۱۰ میلیاردتومان و برای سال ۹۹ نیز ۸۴۷ میلیاردتومان تامین اعتبار شود.

بیشترین اعتبار در حوزه آب، کمترین در آموزش عالی و محیط زیست

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: در پیوست مصوبات سفر ریاست جمهوری که اخیرا توسط سازمان برنامه و بودجه کشور نهایی و ابلاغ شده، بیشترین اعتبار مربوط به بخش آب است، هرچند بیشترین پروژه در حوزه کشاورزی رقم خورده است.

توزیع مصوبات سفر ریاست جمهوری براساس موضوع به این شرح می باشد: (به ترتیب میزان اعتبار)

آب: ۶ پروژه / ۴۷۰ میلیارد تومان

کشاورزی: ۱۰ پروژه / ۲۵۳ میلیارد تومان

عمران شهری و روستایی: ۵ پروژه / ۲۰۰ میلیاردتومان

آموزش و پرورش: ۴ پروژه / ۱۵۲ میلیارد تومان

بهداشت و درمان: ۸ پروژه / ۱۵۱ میلیارد تومان

فرهنگ و گردشگری: ۸ پروژه / ۱۲۱ میلیارد تومان

حمل و نقل: ۳ پروژه / ۱۱۵ میلیارد تومان

ورزش: ۹ پروژه / ۸۷ میلیارد تومان

انرژی: ۳ پروژه / ۶۰ میلیارد تومان

آموزش عالی: ۲ پروژه / ۲۸ میلیارد تومان

محیط زیست: ۱ پروژه / ۲۰ میلیارد تومان

بوشهر، تنگستان و دشتستان دارای بیشترین اعتبار، جم بدون پروژه

نگاهی به مصوبات نهایی دومین سفر ریاست جمهوری نشان می دهد در میان شهرستان ها، مرکز استان بیشترین پروژه و اعتبار را در اختیار گرفته که طبیعی به نظر می رسد.

با این حال، در شرایطی که دشتستان و تنگستان از نظر اعتبار این سفر در رتبه های دوم و سوم هستند، شهرستان جم بدون پروژه و اعتبار می باشد که عجیب است.

روز گذشته نیز در فضای مجازی خبری در همین خصوص منتشر شد که روابط عمومی فرمانداری جم طی اطلاعیه ای، این خبر را “غیردقیق” دانسته و اعلام کرده: «در سفر ریاست جمهوری ۴ پروژه با اعتبار ۱۱۸ میلیاردتومان مصوب شده است»، اما درباره این پروژه ها هیچ توضیحی ارائه نگردیده است.

متعاقب آن خبرنگار «خلیج فارس» با حسینی فرماندار شهرستان جم درباره انتقاد افکار عمومی مبنی بر جای خالی جم در مصوبات سفر ریاست جمهوری تماس گرفت و خواستار آن شد که اگر پروژه ای برای جم مصوب شده اعلام شود، اما حسینی توپ را به زمین استانداری انداخت و گفت: «ما مصوبات داشته ایم و قرار شده استاندار در این خصوص اطلاع رسانی کند»

اما طبق نامه نوبخت به واعظی که در اختیار «خلیج فارس» می باشد، در مصوبات ریاست جمهوری براساس شهرستان های استان، نامی از “جم” نیست.

براین اساس، سهم شهرستان های استان از مصوبات ریاست جمهوری به این شرح است: (به ترتیب اعتبار)

بوشهر: ۱۶ پروژه / ۳۲۹.۵ میلیارد تومان

دشتستان: ۴ پروژه /۲۶۰ میلیارد تومان

تنگستان: ۶ پروژه / ۱۰۷ میلیارد تومان

گناوه: ۲ پروژه / ۶۲.۵ میلیارد تومان

دشتی: ۶ پروژه / ۶۲ میلیارد تومان

کنگان: ۶ پروژه /۵۰ میلیارد تومان

دیلم: یک پروژه / ۴۵ میلیارد تومان

دیر: ۲ پروژه /۲۱ میلیارد تومان

عسلویه: ۱ پروژه / ۱۵میلیارد تومان

جم: صفر پروژه / صفر تومان

اغلب پروژه ها تکمیلی است

گزارش «خلیج فارس» حاکی از آن می باشد که در مصوبات دومین سفر استانی روحانی به بوشهر اغلب پروژه و طرح ها تکمیلی است و طرح های جدید چندان پر رنگ نمی باشد.

اگرچه در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، بجای مصوباتی روی کاغذ که اجرای آنها تا پایان این دولت دشوار به نظر می رسد، اینکه در مصوبات سفر اولویت دولت بر تکمیل پروژه های زمین مانده گذاشته شده، اقدام موثری برای استان می باشد.

اما نباید از یاد برد که حق استان ثروتمند بوشهر بیش از اینهاست و توقع اهالی استانی که میزبان طرح های ثروت آفرین کشور هستند، برای شروع پروژه های بزرگ و زیرساختی بیش از اینهاست تا شاهد توسعه ای متوازن در استان باشیم و مردم بیش از این احساس تبعیض و کمبود نسبت به سایر استان ها نداشته باشند؛ همان چالشی که در بسته تحلیلی ریاست جمهوری بیش از سفر اسفندماه روحانی درباره استان بوشهر بدان اشاره شده است.

«خلیج فارس» در راستای رسالت رسانه ای خود، قطعا سرنوشت همین مصوبات را پیگیری خواهد کرد و انتظار می رود استانداری و سازمان برنامه و بودجه از انفعال کنونی دست برداشته تا در این خصوص پاسخگو بوده و افکار عمومی را در جریان تخصیص اعتبارات مصوبات مذکور قرار دهند.

در ادامه، جدول پروژه های ریاست جمهوری به تفکیک شهرستانی و استانی می بینید:

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=8902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.