• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

حسینیه شهید بهادری گندمزار، افتخار شهید یک خاندان

  • کد خبر : 3833
  • 12 مهر 1396 - 1:06

پیشینیه آوای جم- در دوران معتمدالدوله والی فارس، جهت گرفتن دیوان به جم می آمدند. در یکی از سفرها خان منطقه، مرحوم محمدعلی خان در کنار معتمد الدوله حسینیه شاه نشین را وقف کرد. همچنین در حدود ۱۶ سال بعد، ایشان حسینیه حسین آباد را بنیان گذاشت. در ادامه و در برهه دیگری مرحوم باقر […]

پیشینیه

آوای جم- در دوران معتمدالدوله والی فارس، جهت گرفتن دیوان به جم می آمدند. در یکی از سفرها خان منطقه، مرحوم محمدعلی خان در کنار معتمد الدوله حسینیه شاه نشین را وقف کرد. همچنین در حدود ۱۶ سال بعد، ایشان حسینیه حسین آباد را بنیان گذاشت. در ادامه و در برهه دیگری مرحوم باقر شجاعی حسینیه دیگری به نام خیبییتو در گندمزار دایر کرد که در زمان مرحوم  آقای حاج ابوالحسن خرم و حاج علیمرزا پدر شهید اسدالله بهادری آیین ها و رسم های ویژه ای مثل بستن علم سیدالشهدا را اجرا می کردند.

پس از آن، در حدود پنج سال پیش، مادر شهید اسدالله بهادری منزل و حیاط ایشان را موقوفه امام حسین می کند. از آن پس، حسینیه منتسب به ایشان با حضور و استقبال گرم اهالی محل، فامیل های خاندان و کارمندان شرکت ها برپا می شود. خصوصیت ویژه این حسینیه خصوصاً برای منسوبین شهید بهادری در شور خاصی است که شهید منطقه به حال و هوای مجلس عزاداری می دهد. به خاطر همین حاضران این مجلس از همه مداحان و معممان توقع دارند که در منبر فقط روضه و ذکر مصیبت امام حسین (ع) بخوانند.

به لحاظ تأمین مالی ضیافت روضه مرسوم است که هر شب یکی از بستگان شهید بهادری هزینه ها را به عهده بگیرد. گاهی برخی کارکنان شرکت گاز یک یا چند شب را نذر می کنند طوریکه در بعضی سال ها مراسم تا شب پانزدهم ادامه پیدا می کند.

قبل از این حسینیه، در گندمزار حسینیه خیبیتو که تولیت آن با آقایان خرم است بارونق بوده است. از دوران  احمدخان تاکنون، فامیل های بهادری، خرم و ضیغمی برای حسینیه موقوفه داشته اند و با باغ های نخل و لیمو هزینه های حسینیه را تأمین می کرده اند.

نوحه و روضه خوانان       

در دوران قدیم مرحوم ابوالحسن خرم در حسینیه گندمزار و مرحوم حمزه بهادری در حسینیه اکبرآباد جوهری می خوانده اند. همچنین در مجالس گندمزار روضه الشهدا را مشهدی اکبر حاتمی می خوانده است. آقای شیرزاد خجسته اهل آبگرمک به گندمزار مراجعه می کردند و سال های متمادی پیش خوانی و روضه الشهدا می خواندند و بعد از روضه هم مداحی می کردند. این سال ها آقای خسرو سعادت طلب روضه الشهدا می خواند. نوحه را آقایان غلام سعادت طلب و سعادت از کوهچهر می خوانند.

واعظ ثابت منبر آقای سیاوش شهیدزاده است که همه ساله با صدای دلنشین و سوزناک خود فضای معنوی خاصی به مجلس می دهد.

در پایان از آقای اکبر بهادری به خاطر ارایه اطلاعات به سایت آوای جم تشکر می شود.

 

عکاس : اسدالله آذین خواه

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=3833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.