• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11
گزارش ویژه آوای بوشهر؛

در بازار املاک جم چه می گذرد؟+جدول قیمت ها

  • کد خبر : 9291
  • 20 تیر 1398 - 17:11

وضعیت بازار املاک در شهرستان جم و به ویژه شهر جم به حدی آشفته و بی حساب و کتاب است که برخی مالکان خود اعتراف دارند که نرخ ها را سلیقه ای اعلام می کنند و مشتری هم دارند. برخی سودجویان هم با ایجاد شبکه های دلالی و حتی خرید زمین از یک دیگر، نقش اصلی را در گرانی ها ایفا می کنند.

آوای بوشهر؛ بازار املاک در جم را باید یکی از پر سودترین و کم ریسک ترین ها دانست. جایی که برخی با خرید املاک، ظرف فقط چند ماه، به سودهایی نجومی می رسند. سودهایی که در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد هم می رسد!

بخشی از این قیمت های نجومی املاک در جم را تقاضای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و کارکنان متمول این شرکت ها دامن می زنند. پتروشیمی ها در این میان، نقش اصلی را ایفا می کنند و رقابت در خرید آپارتمان ها با هر قیمتی، نرخ گذاری غیر منطقی و دلالی را ایجاد کرده است.

جم به دلیل مهاجر پذیری و حضور صنعت، فاصله طبقاتی در آن بیشتر دیده می شود و بسیاری از جوانان طبقه متوسط به پایین، در این آشفته بازار قیمت زمین و مسکن، توان خرید ندارند و از سویی، هزینه های اجاره بها هم به حدی است که اقشار کم درآمد با حقوق های یک تا دو میلیون اصلا قادر به تهیه مسکن نیستند.

وضعیت بازار املاک در شهرستان جم و به ویژه شهر جم به حدی آشفته و بی حساب و کتاب است که برخی مالکان خود اعتراف دارند که نرخ ها را سلیقه ای اعلام می کنند و مشتری هم دارند. برخی سودجویان هم با ایجاد شبکه های دلالی و حتی خرید زمین از یک دیگر، نقش اصلی را در گرانی ها ایفا می کنند.

هنوز مشخص نیست مسئولیت نظارت بر بازار املاک به عهده چه کسی است و اصولا چه کسی باید این هرج و مرج در بازار املاک را کنترل کند اما آنچه مشخص است بخشی بزرگی از املاک در جم متعلق به چند نفر است و به نظر می رسد قیمت گذاری ها هم کاملا هماهنگ انجام می شود.

خرده مالکان تاثیر چندانی در قیمت های این بازار پر سود ندارند اما برخی مالکان بزرگ قطعا در این قیمت های نجومی و افزایش های شبانه قیمت ها نقش دارند.
بازار املاک در جم چنان سودآور است که هر روز از گوشه شهر تابلوی بنگاه املاکی سر بر می آورد و بعضا با پورسانت های آنچنانی و خلاف قانون، مسیر دلالی را باز می کنند.

برای خارج شدن از این وضعیت لازم است نظارت بر بنگاه های املاک در جم افزایش یابد و دستگاه های نظارتی به صورت جدی تر دلالان زمین و املاک در جم را رصد کنند. بی تردید یکی از عوامل افزایش تخلفاتی چون کوه خواری و زمین خواری هم ناشی از افزایش بی حساب و کتاب قیمت املاک در جم است.

هم اکنون در جم ارزش املاک مبتنی بر ارزش واقعی نیست بلکه این دلالان هستند که قیمت ها را تعیین می کنند که نتیجه ان را هم در پرونده های کلاهبرداری زمین و املاک و زمین خواری ها می توان دید.

جدول زیر نشان می دهد برای خرید یا اجاره یک ملک در جم، یک خانواده متوسط چه میزان هزینه ای را باید پس انداز کند. بسیاری از اقشار متوسط جامعه که از حقوق های ۲ میلیونی برخوردارند نه تنها توان پرداخت هزینه رهن خانه را ندارند که از پرداخت هزینه اجاره ماهیانه هم ناتوانند.

ادامه این شرایط علاوه بر از دست رفتن سرمایه های طبیعی شهرستان، به فقر فضاهای فرهنگی اجتماعی و کمبود زمین برای ساخت و ساز فرزندان مان هم منجر می شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=9291

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.