• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8
بازی کثیف با یک واژه؛

سواستفاده از شهادت سردار توسط اصولگرایان/ واقعیت (FATF) چیست و در کدام مجالس تصویب شد؟!

  • کد خبر : 11207
  • 29 بهمن 1398 - 16:28
در خردادسال 89 دولت احمدی نژاد لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب و به مجلس تقدیم کرد. این قانون بهمن ماه سال 90 مصوب شد . این مصوبه در اسفند 90 به شورای نگهبان ارسال شد و شورا به آن ایراد اصل 158 قانون اساسی گرفت. به دنبال این اشکال، لایحه مزبور از اسفند 90 تا 94 پنج بار بین مجلس(سال آخر نمایندگی جلالیان و تمام دوران نمایندگی شیخ موسی احمدی)، قوه قضاییه ، شورای نگهبان و دولت در رفت و آمد بود.

آوای بوشهر؛ طی روزهای اخیر مدام شایعاتی توسط برخی کاندیداهای اصولگرا و هواداران شان منتشر می شود که اتهاماتی نظیر قتل سردار سلیمانی و فروختن کشور به دشمن کمترین آنهاست.

به گزارش آوای بوشهر؛ جناح رقیب می کوشد با استفاده از محبوبیت سردار سلیمانی اینچنین وانمود کند که شهادت این سرباز فداکار وطن، به دلیل تصویب اف ای تی اف در مجلس صورت گرفته و نمایندگان کنونی مجلس قاتل هستند!

به فرض محال، اگر چنین موضوعی حقیقت داشت و نمایندگان مجلس جنایتی مرتکب شده بودند آیا نظام اجازه حضور مجددشان در انتخابات را می داد؟

 

اما واقعیت چیست؟

۱-  اف‌ای‌تی‌اف یا گروه ویژه اقدامات مالی فقط و فقط یک سازمان غیردولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می‌دهد. این سازمان در سال ١٩٨٩ تاسیس شده و مقر آن در پاریس است.

۲- هم اکنون ١٩٨ کشور جهان به صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های نه گانه منطقه‌ای در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند. از این بین ۳۷ کشور صاحب اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته عضو سازمان اصلی هستند.

۳- اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ابلاغ کرد که کشورهای عضو موظف شدند یا قوانینی برای رعایت این توصیه‌ها تصویب کنند و یا قوانین فعلی خود را ارتقاء دهند.

۴- اف‌ای‌تی‌اف همه کشورهای جهان را بر اساس پایبندی به این توصیه‌ها به ۴ دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه دسته بندی می‌کند.

۵- اف‌ای‌تی‌اف از بین همه کشورهای جهان ٩ کشور را در طی سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندی به استانداردهای جهانی مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده است و ایران در همه سالهای اخیر در صدر این لیست بوده است.

۶- اف‌ای‌تی‌اف از بین ٩ کشور عضو لیست سیاه، ٢ کشور کره‌شمالی و ایران را در جایگاهی فراتر از لیست سیاه قراره داده و توصیه شده است علیه آنها «اقدامات متقابلانه» انجام شود.

۷- امروزه استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف و نظر این سازمان درباره سطح پایبندی کشورها به این استانداردها، به عنوان یکی از مهمترین پیش نیازهای ارائه هرگونه ارتباط و ارائه خدمات بانکی و اعتباری و مالی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی به دیگر کشورها است.

۸- در سال ٢٠١۶ دولت آقای روحانی توانست اف‌ای‌تی‌اف را راضی کند تا یک ضرب العجل به ایران داده تا توصیه‌های ۴٩ گانه این سازمان را در کشور عملیاتی کرده و در عوض اف‌ای‌تی‌اف به طور موقت حضور ایران از لیست سیاه را تعلیق کند. این ضرب العجل تاکنون دو بار از سوی اف‌ای‌تی‌اف تمدید شده و ضرب العجل نهایی به زودی به پایان می رسد.

۹- ایران برای خروج از لیست سیاه باید قوانین داخلی خود در مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را بر اساس کنوانسیون‌های جهانی ای‌ام‌ال (AML) و سی‌اف‌تی (CFT) اصلاح و عملیاتی کند.

نکته جالب توجه اینکه؛ تحرکات برای پیوستن به اف ای تی اف از دولت احمدی نژاد و تصویب آن در مجلس نهم و در بحبوحه فشارهای همه جانبه بین المللی آغاز شد. در خردادسال ۸۹ دولت احمدی نژاد لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب و به مجلس تقدیم کرد. این قانون بهمن ماه سال ۹۰  مصوب شد . این مصوبه در اسفند ۹۰ به شورای نگهبان ارسال شد و شورا به آن ایراد اصل ۱۵۸ قانون اساسی گرفت. به دنبال این اشکال، لایحه مزبور از اسفند ۹۰ تا ۹۴ پنج بار بین مجلس(سال آخر نمایندگی جلالیان و تمام دوران نمایندگی شیخ موسی احمدی)، قوه قضاییه ، شورای نگهبان و دولت  در رفت و آمد بود.

نتیجه اینکه؛ در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف طی فرصت باقی مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ناممکن شده و کشور عملا در یک تحریم تمام‌عیار بانکی جهانی فراتر از تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

داستان اف ای تی اف بازی کودکانه نیست که بخواهیم با ربط دادنش به شهادت سردار سلیمانی، برای منافع جناحی از آن سواستفاده کنیم بلکه موضوعی بسیار حساس و خطرناک است که اگر زودتر اقدامی نکنیم تحریم ها سخت تر و زندگی مردم تلخ تر و درناک تر می شود. دوستان اصولگرا اگر ذره ای وجدان دارند باید بدانند مردم تاب و تحمل رنج بیشتری را ندارند و هر چه زودتر باید تکلیف این لایحه مشخص شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.