• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
یادداشت:

موقوفات در جم؛ فرصت سوز یا توسعه ساز؟

  • کد خبر : 9901
  • 15 مهر 1398 - 10:27
اداره اوقاف به عنوان متولی موقوفات، از طرفی باید به قوانین شرعی وقف عمل کند، از طرفی نیز عمل و سختگیری در رعایت مسائل شرعی باعث شده تا گاها اختلافات دامنه داری بین دستگاه های اجرایی شهرستان با اداره اوقاف ایجاد شود.

مصطفی هاشمی نژاد

آوای بوشهر؛ شهرستان جم از دیرباز تا کنون در زمینه وقف پیشتاز بوده است. این را مدیرکل اوقاف، آذرماه ۹۶ در همایش یاوران وقف گفته است.

وقف اگر چه در شهرستان جم مایه مباهات بوده اما گاها نیز سلب کننده توسعه و پیشرفت پروژه های عمرانی شهرستان شده است.

اداره اوقاف به عنوان متولی موقوفات، از طرفی باید به قوانین شرعی وقف عمل کند، از طرفی نیز عمل و سختگیری در رعایت مسائل شرعی باعث شده تا گاها اختلافات دامنه داری بین دستگاه های اجرایی شهرستان با اداره اوقاف ایجاد شود.

یکی از ریشه دارترین اختلاف ها بین اوقاف و شهرداری انارستان در خصوص زمین های معروف به امام بود که پس از کشته شدن چندین نفر در جاده کنار این زمین، بالاخره شهرداری توانست با گرفتن استفتاء از مراجع تقلید، رضایت اوقاف را جلب کرده و جاده را در زمین « امام» عبور دهد که دو پیچ خطرساز این جاده حذف شد.

یا موقوفه مرحوم زایر حسین ریزی که چاه های پالایشگاه در آن حفر شده و درآمد خوبی نیز نصیب اوقاف کرده است.‌‌ بسیاری از مردم و فعالان محیط زیستی معتقدند برداشت بی رویه آب از‌این چاه ها باعث به خطر افتادن محیط زیست منطقه شده و ‌نباید به بهانه درآمد خوب محیط زیست را به خطر انداخت به همین دلیل خواستار توقف برداشت آب هستند. که البته کار این موضوع به شکایت از حسن رمضانی عضو شورای شهر ریز و شهرستان جم کشیده شد.

جاده ورودی شهر بهارستان از سمت شهر جم نیز از پروژه هایی است که در زمان عملیات بهسازی به یکباره متوقف شد. باز هم پای وقف و اداره اوقاف جم به این مساله باز شد. اوقاف باید کمتر از ۳ متر از آن مسیر عقب نشینی کند اما حاضر به این کار نیست.

مجددا در همین شهر بهارستان، اوقاف یکی از مسیر های قدیمی که از قدیم‌الایام محل عبور و‌مرور بوده را با احداث دیوار مسدود کرده و پروژه خیابان کشی را چندین سال است که متوقف کرده است.

هر چند هفته گذشته شاهد حضور کارشناسان اداره اوقاف در شهر تازه تاسیس بهارستان جهت حل و فصل موضوعات بودیم اما به نظر باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی جدی تری شود.

قطعا اختلافات دامنه دار اداره کل اوقاف با دستگاه های‌اجرایی شهرستان جم به همین سه مورد ختم نمی شود و ممکن است در شهرها و روستای دیگر جم مشکلات مشابهی وجود داشته باشد.

قطعا برای حل این اختلاف ها و‌مشکلات راه حل های قانونی و شرعی خاصی وجود دارد. از استفتاء از دفتر مراجع گرفته تا اجاره کردن اموال وقفی توسط دستگاه های اجرایی. اما به هر حال باید راه حلی اساسی برای حل اختلافات پیدا کرد. چرا که اگر کسی زمینی را جهت ساخت حسینیه یا مدرسه ای وقف می کند، اگر کسی ‌باغش را در راه حفظ و نشر شعائر دینی وقف می کند قطعا هدفی جز رضای خداوند و ائمه اطهار و در نهایت خدمت به مردم نداشته و ‌ندارد.

و به همان سبب نیز نه خداوند و نه ائمه اطهار راضی نیستند که موقوفات موجب کند شدن آهنگ ‌توسعه، پیشرفت، آبادانی و عمران یک منطقه یا باعث خطرآفرینی برای جان انسانها شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=9901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.