• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

نت بوک بخریم یا تبلت

  • کد خبر : 56
  • 27 اردیبهشت 1390 - 21:12

نت بوک بخریم یا تبلت؟تکنولوژی هر روز محصولی جدیدتر با قابلیت‌های بیشتر و بهتری به کاربران دنیای دیجیتال ارائه می‌کند. محصولاتی که با ورودشان به عرصه زندگی کاربران شرایط بهتر و گاه آسان تری را برای انجام امور فراهم می‌کنند.   اگر به خاطر داشته باشید تا حدود دو سال قبل این نت‌بوک‌ها بودند که […]

نت بوک بخریم یا تبلت؟
تکنولوژی هر روز محصولی جدیدتر با قابلیت‌های بیشتر و بهتری به کاربران دنیای دیجیتال ارائه می‌کند. محصولاتی که با ورودشان به عرصه زندگی کاربران شرایط بهتر و گاه آسان تری را برای انجام امور فراهم می‌کنند.

 

اگر به خاطر داشته باشید تا حدود دو سال قبل این نت‌بوک‌ها بودند که به دلیل وزن و حجم کمی که داشتند و همچنین قابلیت نصب ویندوز ۷ انتخاب مناسبی برای کاربران کامپیوترهای شخصی بودند که تمایلی به حمل کامپیوترهای همراه سنگین وزن نداشتند.

 
اگرچه این دستگاه‌های جمع و جور با مشکلاتی نظیر قابلیت نگهداری شارژ اندک، عدم تجهیز به پردازنده‌های قوی، داغ شدن سریع و هنگ کردن‌های گاه و بی‌گاه مواجه بودند، اما به هر حال تنها گزینه موجود برای علاقه‌مندان به رایانه‌های کم حجم و سبک وزن به شمار می‌رفتند، اما اینک با ورود تبلت‌ها به بازار شاید تمام این مشکلات رفع شده باشد، البته این به معنی این نیست که تبلت‌ها محصولات بدون عیب و کاملی هستند و استفاده از آنها بدون هیچ دردسری است. کارشناسان معتقدند امسال، سال جنگ تبلت‌ها نام دارد و پیش‌بینی می‌شود ورود این کالا در کوتاه‌مدت تاثیر زیادی روی بازار سایر کالاها به ویژه نت‌بوک‌ها بگذارد. 

برای اهالی دنیای دیجیتال شاید کمی عجیب باشد که فردی در مورد تبلت و قابلیت‌های آن چیزی نداند. 

ولی با توجه به اینکه این کالا یک محصول تازه‌وارد به بازار است بد نیست ابتدا توضیحی کوتاه در مورد این دستگاه و تفاوت نمونه‌های مختلف آن با یکدیگر بدهیم. تبلت‌ها در حقیقت کامپیوترهای کوچک و باریکی هستند که فاقد کیبورد بوده و به یک صفحه‌ لمسی مجهزند.

 این دستگاه‌ها توسط اتصالات بیسیم به شبکه و اینترنت متصل می‌شوند و به دلیل حجم و وزن اندکی که دارند گزینه ایده‌آلی برای کاربران به حساب می‌آیند. این دستگاه‌ها قابلیت نصب برنامه‌های کاربردی گوناگونی را دارند و اصلا نصب برخی از این نرم‌افزارها و کار روی آنها توسط تبلت‌ها است که باعث جذابیت آنها شده است، اما این کالا انواع گوناگونی دارد که شامل تبلت‌های لوحی (slate)، تبلت‌های قابل تبدیل (Convertibles) و تبلت‌های ترکیبی (Hybrid) هستند.

رقابت بین تبلت و نت‌بوک

شاید به دلیل حجم و وزن اندک نت‌بوک‌ها در مقایسه با سایر نمونه‌های کامپیوتر و شاید هم به دلیل محبوبیت نت‌بوک‌ها بوده است که تصور عامه بر این است که نت‌بوک و تبلت رقبای بزرگ هم هستند و تبلت‌ها آمده اند تا عرصه را بر نت‌بوک هایی که مدت‌ها محبوبیت خاصی نزد علاقه‌مندان به رایانه‌های سبک وزن داشتند تنگ کنند. 

به گفته سلطان‌آرا، مدیر بخش eee pc دفتر اسوس در ایران، با وجودی که تبلت‌ها به تازگی وارد بازار داخلی شده‌اند، ولی سهم خوبی در بازار را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته وی، بر اساس بررسی‌های این شرکت و تحقیقاتی که روی بازار داشته اند نسبت حجم تقاضا بین تبلت‌ها و نت‌بوک‌ها در بازار در حدود ۳۵ به ۶۵ درصد است، ولی به نظر می‌رسد این میزان طی مدت کوتاهی رشد قابل توجهی داشته باشد. وی همچنین می‌گوید: تصور ما این نیست که تبلت‌ها جای نت‌بوک‌ها را می‌گیرند، این کالاها در کنار هم رشد می‌کنند. ولی بالطبع تبلت‌ها در آینده حجم بیشتری از میزان تقاضا را به خود اختصاص خواهند داد.

 مهدی بکائی مدیرعامل شرکت اپل ایران هم اگرچه معتقد است ورود تبلت‌ها به ویژه آی پد تاثیر بزرگی بر بازار نت‌بوک‌ها خواهد گذاشت، اما با این حال می‌گوید: از نظر من قرار دادن آی پد در گروه تبلت‌ها درست نیست،چرا که آی پد محصولی متفاوت است مبتنی بر یک تکنولوژی نوین.ولی به هرحال اگر بخواهیم به دسته‌بندی فعالان بازار و عرف احترام بگذاریم باید بگویم با توجه به اینکه تبلت به خوبی از عهده رفع نیاز یک کاربر نت‌بوک بر می‌آید، به دلیل حجم و وزن کم و ظاهر زیبا تر می‌تواند جایگزین مناسبی برای نت‌بوک باشد. از طرفی نرم افزارهای قابل نصب روی تبلت به حدی گسترده هستند که نیاز کاربر به نت‌بوک را به کلی رفع می‌کنند. 

به گفته مدیر فروشگاه سما، یکی از عرضه‌کنندگان تبلت‌های VIEWSONIC، قرار دادن قابلیت‌های بالا در یک دستگاه کوچک، تکنولوژی خاص خود را می‌طلبد. به گفته وی، در حال حاضر با توجه به محبوبیت این کالا در بازارهای جهانی برندهای مختلف درصدد تولید و عرضه تبلت به بازار هستند که در بازار داخلی هم شاهد هستیم برندهای دیگری نظیر کریتیو، ویوسونیک و… به جرگه عرضه‌کنندگان این کالا پیوسته و ASUS، MSI، SONY و… نیز خبر از ورود تبلت‌هایشان به بازار داخلی داده‌اند. وی می‌گوید: اگر چه این کالا قابلیت‌های بالایی نسبت به نت‌بوک دارد، ولی به دلیل قیمت بالایی که دارد نمی‌تواند عرصه را در کوتاه‌مدت بر نت‌بوک‌ها تنگ کند.


برتری‌های تبلت نسبت به نت‌بوک

فکرش را بکنید، اگر قصد داشته باشید حین تماشای برنامه مورد علاقه‌تان پای تلویزیون، گشت و گذاری در اینترنت داشته باشید به کمک چه وسیله‌ای می‌توانید به آسانی این کار را انجام دهید؟ شاید بگویید به وسیله نت‌بوک یا لپ‌تاپ بتوان به راحتی این کار را انجام داد. ولی این وسایل علاوه بر اینکه حجم و وزن بیشتری نسبت به تبلت‌ها دارند، بلکه با مشکل داغ شدن زود هنگام دستگاه و همچنین زمان شارژ اندک مواجهند. 

به همین دلیل طول عمر بالای باتری تبلت یک ویژگی مطلوب برای کاربران این کالا به حساب می‌آید چرا که یک تبلت به طور تقریبی حدود هشت ساعت شارژ نگه می‌دارد. نمونه‌هایی از تبلت نیز وجود دارند که به کیبورد متصل می‌شوند و عمر باتری آنها حدود ۱۶ ساعت است. حتی برخی از نمونه‌های تبلت یک روز کامل شارژ نگه می‌دارند. 

سلطان‌آرا، یکی از تفاوت‌های مهم تبلت و نت‌بوک را تفاوت در سیستم‌عامل تبلت و نت‌بوک عنوان می‌کند. به گفته وی بیشتر نت‌بوک‌ها از سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌کنند. در حالی‌که تبلت‌ها اکثرا از سیستم عامل Android یا سیستم‌عامل خاص اپل بهره می‌برند. 

به گفته وی، تبلت‌ها قابلیت نصب نرم‌افزارهای کاربردی فراوانی را دارند و مجهز به فروشگاهی هستند که می‌توانید برنامه‌های جانبی زیادی را از آن خریداری کرده و سطح کاربری دستگاه‌ را ارتقا دهید. مهدی بکائی می‌گوید: تبلت‌ها در واقع تعریفی جدید از یک رایانه هستند که قابلیت‌های کاربری راحت‌تری دارند.

 تجهیز تبلت‌ها به صفحه لمسی از مزایای دیگر این کالا به حساب می‌آید. درکل حذف کیبورد، نوع باتری، سیستم خنک‌سازی و نبودن حافظه‌ فیزیکی برای ذخیره‌سازی باعث شده‌ است تبلت‌ها بسیار راحت‌تر، قابل حمل‌تر، سبک‌تر و آسان‌تر برای خواندن کتاب یا انجام برخی از کارهای روزمره شوند.

برتری‌های نت‌بوک نسبت به تبلت

نت‌بوک‌ها در مقایسه با تبلت‌ها از قابلیت‌های سخت‌افزاری بهتری برخوردارند. تبلت‌ها معمولا کیبورد ندارند و این مورد برای خیلی‌ها جالب نیست. 

برخی معتقدند انجام دادن کارهایی که با تبلت‌ها ‌سخت است در نت‌بوک‌ها آسان است، اجرای بازی‌ها به سبک سنتی با کیبورد، کلیدهای فیزیکی که باعث تایپ بهتر و سریع‌تر می‌شوند، کار کردن با برنامه‌های کاربردی مختلف طراحی شده برای کامپیوتر‌های رومیزی و نت‌بوک‌ها، برتری‌های یک نت‌بوک نسبت به تبلت است. از طرفی نت‌بوک‌ها قیمتی به مراتب کمتر از تبلت‌ها دارند. 

تبلت بخریم یا نت‌بوک؟

مانند خرید هر وسیله دیگری قبل از انتخاب باید نیاز خود را از کالایی که قصد خرید آن را دارید مشخص کنید.همچنین باید مشخص کنید که تا چه مبلغی قصد دارید بابت خرید هزینه کنید. 

به گفته ابطحی، مدیر فروشگاه دیجیتال، نت‌بوک‌ها و تبلت‌ها در کل شباهت‌هایی با هم دارند و در عین حال چندین تفاوت در آنها باعث می‌شود افراد بین انتخاب یکی از این دو تردید داشته باشند.

 به گفته وی، تبلت‌ها برای مصرف‌کنندگان محتوا و به صورت اندک، تولیدکنندگان محتوا ساخته شده است. یک کاربر تبلت می‌تواند با تبلت خود کتاب بخواند، ایمیل خود را چک کند و ایمیل بفرستد، در اینترنت به گشت و گذار بپردازد، فیلم تماشا کند، فایل‌های آفیس را باز و گیم بازی کند. 

در سوی دیگر، نت‌بوک برای تولیدکنندگان محتوا و حتی استفاده‌کنندگان محتوا ساخته شده است. ویندوز استاندارد با نرم‌افزارهای بسیار گسترده که همانند یک لپ‌تاپ می‌توان به تولید و ویرایش محتوا پرداخت. 

برخی از کارشناسان نیز مقایسه این دو دستگاه با یکدیگر را منطقی نمی‌دانند. به گفته بهنامی، یکی از فعالان بازار تبلت‌ها اکثرا برای مدیران، سخنرانان، بازاریاب‌های محصولات، گیمرها و… مناسب است، در حالی‌که یک نت‌بوک به مراتب برای یک برنامه‌نویس مناسب‌تر از یک تبلت است. 

خلاصه کلام اینکه اگر می‌خواهید برای یک کالای مدرن، با قابلیت حمل‌ونقل، استفاده آسان مبلغی حدود ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و حتی بیشتر صرف کنید، اگر می‌خواهید برنامه‌های کاربردی خاصی را روی دستگاه خود نصب کنید و از بازی، برقراری ارتباط اینترنتی، موقعیت نما (GPS) استفاده کنید، اگر از داغ شدن بیش از حد نت‌بوک خود خسته شده‌اید و زمان کوتاه شارژ آن شما را خسته کرده است و چندین و چند اما و اگر دیگر بد نیست تجربه کار با تبلت را نیز تجربه کنید. اما اگر کار با یک دستگاه گران قیمت که فاقد کیبورد است شما را ناراحت می‌کند می‌توانید به سراغ نت‌بوک‌ها بروید. 

هر چند که جدیدا کیف‌های تبلتی مجهز به کیبوردهای ظریفی به بازار آمده‌اند که به سادگی به دستگاه وصل می‌شوند و همچنین نرم‌افزارهای ویژه‌ای برای تایپ برای تبلت‌ها وجود دارند، اما باز هم انتخاب با شماست.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=56

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.