• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
هشدار پلیس فتا استان؛

کلاهبرداری و فیشینگ با ترفند کمک به موسسات خیریه و پرداخت نذورات

  • کد خبر : 9630
  • 23 مرداد 1398 - 7:34

رئیس پلیس فتا استان بوشهر از فیشینگ با ترفند کمک به مؤسسات خیریه خبر داد و گفت: هموطنان نذورات خود را از طریق سایت ها ومؤسسات معتبر که از طریق رسانه ملی اعلام می شود پرداخت کنند.

به گزارش آوای بوشهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ “مهدی قاسمی” رئیس پلیس فتا بوشهر در این خصوص گفت: در مناسبتهای خاص نظیر اعیاد مذهبی، بر‌اساس اعتقادات دینی و نیات پاک و خالصانه خود،  نذوراتی را در نظر گرفته و یا به مؤسساتی نظیر کمیته امداد امام و بهزیستی که مستضعفین و افراد کم‌توان اقتصادی و  خانواده‌های بی‌سرپرست را تحت پوشش خود قرار داده کمک‌هایی اعطا می‌کنند.

سرهنگ قاسمی افزود : اکثر این کمکها به‌صورت نقدی بوده و در خیلی از موارد جهت سهولت در دسترسی،  برای  واریز وجه به حساب این مؤسسات، از اینترنت و فضای مجازی استفاده می کنند.

این مقام سایبری با اشاره به اینکه کاربران فضای مجازی برای کمک به نیازمندان حتماً به مؤسسات خیریه شناخته شده و دارای مجوز مراجعه کنند و فریب پیام ها و سایت های جعلی را نخورند؛ از عموم مردم خواست به هیچ عنوان به کانال‌ها وگروه‌هایی که درشبکه‌های اجتماعی اقدام به جمع‌آوری کمک مالی به نام مؤسسه های خیریه می‌نمایند اعتماد نکنند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر بیان داشت : مجرمین سایبری با سوء استفاده از این فضای معنوی و اقدام خداپسندانه و انسان‌دوستانه مردم، اقدام به طراحی صفحات و درگاه‌های جعلی با مشخصات ظاهری مشابه با مؤسساتی اعم کمیته‌امداد و بهزیستی نموده و با این طریق اطلاعات حساب کاربران کمک‌کننده را کپی و فیشینگ نموده و در ادامه موجودی حساب آنها را به‌سرقت می برند.

وی ادامه داد : در مواردی هم مشاهده شده که در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، اقدام به انتشار تصاویر افراد بی‌خانمان یا کودکان بیمار و در نتیجه، جلب نظر کاربران نموده و لینک درگاه پرداخت اینترنتی جعلی یا شماره حساب خود را به‌جای نیازمند واقعی اعلام و از این طریق به هدف مجرمانه خود دست پیدا می‌کنند.

قاسمی با تأکید بر اینکه پلیس فتا شبانه روز تلاش می‌نماید در جهت ایمن سازی فضای سایبر اقدامات خود را ارتقاء بخشد ولی بعلت گستردگی حوزه های مختلف این فضا، تحقق این مهم نیازمند همکاری و تعامل و همراهی مردم می‌باشد و در این خصوص توصیه کرد : از صفحه کلید مجازی سایت و درگاه بانکی برای درج اعدادی شامل  شماره کارت ، رمز دوم ،  cvv2 به جای صفحه کلید دستگاه دیجیتال در اختیار استفاده شود تا در صورت جعلی بودن آن صفحه ، امکان کپی اطلاعات شخصی برای کلاهبردار میسر نگردد.

رئیس پلیس فتا بوشهر همچنین خاطرنشان کرد: جهت واریز مبالغ به حساب مؤسسات خیریه اعم از کمیته امداد،  بهزیستی برای کمک‌های نوع دوستانه، شخصاً آدرس سایت‌های معتبر اصلی آن ارگان در قسمت آدرس بار (Address bar) مرورگر اینترنتی تایپ نموده و از رفتن و باز کردن لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف یا در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ  شده خودداری نمایند.

وی افزود : در صورت امکان بصورت حضوری کمکها و نذورات نقدی خود را به نیازمندان و یا مؤسسات خیریه تحویل داده، ولی اگر قصد دارید از طریق اینترنتی اینکار را انجام دهید، برای اطلاع از آدرس صحیح اینترنتی  ارگان‌ها و موسسات مذکور ، به خبرگزاری‌های معتبر خصوصاً  اطلاع رسانی صدا و سیما توجه نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به کلاهبرداری از طریق فیشینگ در فضای مجازی توصیه کرد: ترجیحاً سیستم  قابلیت اطلاع‌رسانی پیامکی حساب‌های خود را فعال تا در صورت اولین برداشت یا سرقت احتمالی و اولین تراکنش غیر مجاز ، اطلاع یافته و سریعاً رمز اول و دوم خود را تغییر دهند.

شایان ذکر است، پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان بوده و کاربران می‌توانند مشکلات و شکایات خود را در خصوص این گونه مؤسسات از طریق مراجع قضایی طرح شکایت کنند تا توسط پلیس فتا موضوع رسیدگی شود و یا با استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی و یا Cyberpolice@ در کلیه شبکه‌های اجتماعی داخلی با ما در ارتباط باشند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=9630

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.