• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

استراتژی اقیانوس آبی در شهرستان جم(نگاهی به رقابت در بازار)-سکینه حاتمی

  • کد خبر : 1772
  • 06 آبان 1391 - 5:16


استراتژی اقیانوس آبی در شهرستان جم

سکینه حاتمی (عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور)

حوزه های کاری و خدماتی  جهانی از دو دسته اقیانوس تشکیل شده است: ۱- اقیانوس‌های آبی، ۲- اقیانوس‌های قرمز. اقیانوس‌های قرمز معرف کلیه صنایعی هستند که امروزه وجود دارند و فضاهای شناخته شده حوزه های کاری و خدماتی  هستند. اقیانوس‌های آبی، کلیه صنایعی هستند که در حال حاضر وجود ندارند. اینها در حقیقت فضاهای شناخته نشده حوزه های کاری و خدماتی  می‌باشند.

 

استراتژی اقیانوس آبی معتقد هستند که تنها راه پیروزی در رقابت، توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است.

 

 

به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس قرمز باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد.  بازاری که در آن هنوز بازی مشخص نشده است و فرصتی برای رشد بسیار سود آور، وجود دارد. در جایی که رقابت شدید است جنگ سختی بین رقبا وجود دارد و به دلیل این جنگ و خونریزیها اقیانوس رقابت قرمز است. برای شنای موفق در اقیانوس قرمز باید رقبا را پشت سر بگذرانیم. بعضی به شدت زخمی و بعضی کشته می شوند عده ای نیز پیروز از میدان بیرون می آیند. اقیانوس قرمز اهمیت دارد و همواره از واقعیت های زندگی تجاریست اما زمانی که عرضه بیشتر از تقاضاست به چیزی فراتر از رقابت نیاز هست. استراتژی اقیانوس آبی می گوید برای برتر بودن، از این نقاط قرمز دوری کنید و وارد رقابت نشوید. برای پیروز شدن به دنبال کشف ناشناخته ها باشید و بر روی نیازهای پنهان متمرکز شوید. نقاط آبی اقیانوس حوزه هایی می باشند که تاکنون کسی وارد آن نشده است.

شهرستان جم در حال توسعه و پتانسیل بالایی در زمینه سرمایه گذاری با استراتژی اقیانوس آبی دارد. بسیاری از حوزه های تولیدی و خدماتی در شهرستان یا وجود ندارد یا اینکه با کیفیت بسیار پایینی ارائه محصول دارند. شناسایی نیازهای مردم جم قبل از وارد شدن به فعالیتی خاص نیز حائز اهمیت است. خوشبختانه گاهی شاهد نوآوریهایی در شهرستان در عرصه های مختلف هستیم اما پشتکار وارد شدن به ارائه خدمات جدید مهمتر از ورود به آن حوزه می باشد. حدود ۸۰ درصد تازه واردها در همان اوایل کار ناامید شده و از نبود استقبال در شهرستان دم می زنند. شرکت بسیار بزرگی از قبیل والمارت، از یک فروشگاه ساده و سنتی شروع بکار کرد ولی امروزه با تعداد بالای ۶۰۰۰ شعبه در جهان بزرگترین خرده فروش جهان محسوب می شود. والتون موسس این شرکت می گوید: “راز موفقیت خرده فروشی آن است که آنچه مشتری می خواهد به او بدهی. شما وقتی به فروشگاهی وارد می شوید که بیش از آنچه انتظار دارید فراهم است به آن گرایش خواهید یافت و اگر به فروشگاهی بروید که راحت نیستید، به شما سخت می گذرد، تصور بالا بودن قیمتها در ذهن شما رژه می رود و یا فروشندگان آن متظاهر و پرمدعا هستند از آن متنفر خواهید شد”. نمونه های دیگری نیز وجود دارند که از کمترین ها شروع کردند و با پشتکار ادامه دادند از قبیل شرکت اپل، گوگل، شرکت hp که حتی دفتر کار نداشت و موسسین آن از گاراژ خانه خود شروع به کار کردند. بحث در این موارد از حوصله این مختصر خارج است. هدف از بیان آنها ذکر اهمیت اراده و پشتکار در ورود به کاری جدید است. مسلما یک محصول/خدمت جدید وقتی در راستای نیاز مردم معرفی میشود، تقاضا دارد اما باید به مردم معرفی شود و با مزایای آن آشنا شوند و از اینکه این موسسه جدید می تواند نیاز آنها را برآورده نماید مطمئن شوند. کار تبلیغات و بازاریابی (گاهی در شهرستان جم خدماتی ارائه می شود که اکثر مردم از آن بی اطلاعند)، رفتار اخلاقی ارائه دهنده خدمت، احترام به مشتری و مشتری را به منزله خدای خود پنداشتن در مباحث مدیریت فوق العاده مهم اند که از نظر نگارنده این مقاله متأسفانه در شهرستان نگاه به مشتری نگاه مناسبی نیست و باید توجه ویژه ای به آن شود.

شهروندان جمی خیلی از خدمات/ محصولات مورد نیاز خود را از شهرهای اطراف فراهم می نمایند چرا نباید این خدمات توسط خود افراد این شهر ارائه گردد. چرا نباید کارآفرینی را به جوانان آموزش داد که می توان با کمترین ها، اشتغال زایی نمود و به اوج رسید. گویی افراد غیر بومی بیشتر از بومی ها به فکر سرمایه گذاری در شهرستان بوده و هستند. هر کدام از این موارد اشاره شده خود جای بحث دارد. در ادامه به طور مختصر مواردی که می تواند به شما در بکارگیری استراتژی اقیانوس آبی کمک نماید شرح می دهم:

۱)جستجو و بررسی در میان صنایع جایگزین

جایگزین ها از جانشین ها گسترده تر و وسیع تر هستند. به عنوان نمونه سینما و رستوران کارکردهای آنها متفاوت بوده  اما ممکن است هدف افراد از سینما و رستوران رفتن یکی باشد (یک شب را بیرون از خانه خوش بگذرانند). بنابراین مشتری به سبک و سنگین کردن صنایع جایگزین می پردازد. بایستی بر روی عوامل کلیدی که مشتریان را به سبک و سنگین کردن صنایع جایگزین هدایت میکند، تمرکز نمود تا بتوان استراتژی اقیانوس آبی خلق نمود.

نکته: رقبای شما فقط کسانی که کسب وکار مشابه با شما دارند، نمی باشند

۲)جستجو و بررسی گروههای استراتژیک در صنایع

گروه های استراتژیک مربوط به سازمان های موجود در داخل یک صنعت است که از یک استراتژی مشابه و همسان پیروی می کنند. اغلب سازمان ها بر بهبود جایگاه رقابتیشان در داخل یک گروه استراتژیک تمرکز  می کنند. پیروز شدن در این وضعیت از طریق شناخت و آگاه شدن بر عواملی صورت می گیرد که به تصمیم گیری مشتریان در رابطه با انتخاب محصولات و خدمات یکی از گروه های استراتژیک و یا تغییر در تصمیم آنها از تعویض یک گروه با گروه دیگر منجر می شوند.

نکته: شناخت عواملی که موجب انتخاب یک گروه از طرف مشتریان می شود، مهم است.

۳) جستجو و بررسی در میان زنجیره مشتریان

به چالش کشیدن خرد و بینش متعارف یک صنعت در رابطه با گروه مشتریان هدف، می تواند منجر به کشف یک اقیانوس آبی گردد. با مشاهده و بررسی در میان گروه های خریداران، سازمان ها می توانند به بینش جدیدی در رابطه با طرح ریزی مجدد منحنی ارزش خود دست پیدا کنند؛ بدین ترتیب منحنی ارزش جدید بر مجموعه جدیدی از مشتریان (که قبلاً از آنها چشم پوشی شده است) متمرکز خواهد شد.

نکته: برای هر صنعتی مشتریانی بالقوه وجود دارند، به دنبال گسترش مجموعه مشتریان خود باشید، با تبلیغات، افزایش خدمات و …

۴) جستجو و بررسی در میان محصولات و خدمات مکمل

مشتریان در هنگام استفاده از یک خدمت به محصولات و خدمات مکمل آن نیز فکر می کنند. یک روش آسان برای تعیین این راه حل کلی، تفکر در این رابطه است که پیش از مصرف محصول/خدمت شما، همراه با مصرف محصول/خدمت و پس از مصرف محصول/خدمت چه اتفاقاتی به وقوع می پیوندد. مثلا کسانی که رستوران دارند اگر در مکانی شلوغ باشند که جای پارک ماشین نباشد بر روی تقاضای محصول آنها تأثیر منفی خواهد داشت. همین مطلب را می توان در مورد رشته های دانشگاهی شهرستان نیز مثال زد که اگر بدون مطالعه و نیاز شهرستان اضافه شوند چه اتفاقی روی خواهد داد و خیلی زمینه های دیگر.

نکته: فقط بر محصول و خدمتی که می خواهید ارائه دهید متمرکز نشوید، محصولات مکمل حاضر در شهرستان را نیز در نظر بگیرید.

و…

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1772

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.