• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

اشتباهات تکراری و بی‌اعتمادی به هواشناسی بوشهر

  • کد خبر : 11735
  • 28 فروردین 1399 - 14:24
 طبق پیش‌بینی هواشناسی قرار بود از اواخر روز چهارشنبه تا پیش از ظهر پنجشنبه یعنی امروز، شاهد بارش شدید باران و تگرگ همراه با رعد و برق باشیم که به سبب آن طغیان رودخانه‌ها و سیل در انتظار این مناطق باشد اما علی‌رغم این هشدارهای جدی و اعلام وضعیت قرمز! دریغ از یک قطره آب باران که دل‌مان خوش شود!

 رضا رئیسی

مستقیم به سر اصل مطلب می‌روم، سازمان هواشناسی استان بوشهر موجی از بی‌اعتمادی را نسبت به خود روز به روز تقویت می‌کند و در آینده افزایش بی‌اعتمادی مردم و حتی مسؤولان می‌تواند تبعات جدی را برای منطقه به همراه بیاورد.

از هفته گذشته هواشناسی استان بوشهر روزانه نسبت به بارندگی شدید آخر هفته(امروز) هشدار می‌داد و در آخرین هشداریه خود روز گذشته وضعیت بارندگی در استان بوشهر و به خصوص برای شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه قرمز اعلام کرد و نسبت به سیل و طغیان رودخانه‌ها هشدار جدی داد و در این خصوص مدیریت بحران استان و جمعیت هلال احمر نیز از روز گذشته در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

طبق پیش‌بینی هواشناسی قرار بود از اواخر روز چهارشنبه تا پیش از ظهر پنجشنبه یعنی امروز، شاهد بارش شدید باران و تگرگ همراه با رعد و برق باشیم که به سبب آن طغیان رودخانه‌ها و سیل در انتظار این مناطق باشد اما علی‌رغم این هشدارهای جدی و اعلام وضعیت قرمز! دریغ از یک قطره آب باران که دل‌مان خوش شود!

مردم و حتی مسؤولان دیگر کاملا به پیش بینی‌ها و هشدارهای هواشناسی استان بوشهر بی‌اعتماد شده‌اند و هواشناسی بوشهر هر دفعه که هشدار جدی برای بارندگی می‌دهد، خبری از باران نیست!

دیگر وقتی هواشناسی بوشهر هشدار بارندگی می‌دهد نه مردم به فکر نگهداری مصالح ساختمانی خود هستند و نه کشاورزان برای حفظ مرکبات باغ‌های کشاورزی اقدام می‌کنند و به نظر می‌رسد مسؤولان نیز دیگر نیروهای خود را آماده‌باش ندهند و کسانی که می‌خواهند به تفریح بروند نیز بی‌توجه به هشدارها در حاشیه رودخانه‌ها چادر بزنند.

حتما یادتان هست که سال گذشته هواشناسی برای جم اعلام سیل کرد و ساعت ۶:۴۵ صبح کارشناس هواشناسی بوشهر اعلام کرد که مدارس جم باید تعطیل شود، مسؤولان جم نیز ساعت ۷ صبح اعلام کردند که مدارس به دلیل بارندگی شدید تعطیل است اما دقیقا ده دقیقه بعد هوا صاف شد و آفتاب نمایان شد و خبری از باران هم نبود! من اگر جای مسؤولان بودم دیگر هیچ وقت به حرف هواشناسی گوش نمی‌دادم!

یا دو سال پیش، صبح روز بازی استقلال و پارس جنوبی در شهر جم اعلام شد که بارندگی شدید در زمان بازی وجود دارد و بهتر است این مسابقه لغو شود، اما دو تیم بازی کردند و هوا نیز ابری هم نشد چه برسد که باران بیاید.

این مصداق‌ها در خصوص هواشناسی استان بوشهر فراوان است و این پیش‌بینی‌های ناصحیح هم می‌تواند ناشی از امکانات و تجهیزات ضعیف تا کارشناسان بی‌تجربه باشد که مسؤولان کشوری باید فکری اساسی برای آن کنند.

بهمن‌ماه سال گذشته رئیس سازمان هواشناسی کشور به بوشهر سفر کرد اما گویا دستاورد حضور وی فقط تغییر جزئی شکل سایت هواشناسی بوده و در زمینه امکانات و تجهیزات هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

بهتر است هرچه سریع‌تر در خصوص بهسازی و توسعه ایستگاه‌های هواشناسی و حضور نیروهای مجرب و با تجربه اقدام فوری و اساسی انجام شود تا مردم و مسؤولان استان بوشهر بازیچه اشتباهات تکراری این سازمان نباشند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.