• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

بازار سیاه سیمان در بوشهر

  • کد خبر : 14163
  • 20 مرداد 1400 - 22:29
سیمان چه وارد بورس شود و چه از سوی کارخانه‌ها عرضه شود، مردم انتظار دارند دولت و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و جلوی دلالان و سوءاستفاده از این بازار را بگیرند تا این کالا، ارزان و به راحتی در دسترس قرار بگیرد.

بوشهر با داشتن ۳ کارخانه سیمان دشتستان، ساروج کنگان و مند دشتی که تولید آن را بیش از نیاز استان کرده، مدتی است با کمبود مهمترین مصالح ساختمانی مواجه می باشد.

به گزارش آوای بوشهر به نقل از خلیج فارس ؛ این کمبود در سایه بی توجهی متولیان نطارت بر بازار سبب شده بازار سیاه سیمان رخ داده و قیمت آن هم رو به افزایش بگذارد.

در هفته های اخیر محدودیت مصرف برق کارخانه های سیمان کشور مرتفع شده و نباید بهانه ای برای کمبود تولید وجود داشته باشد؛ اما گفته می شود الزام کارخانه ها به عرضه تمام محصولات در بورس، بهانه جدیدی برای دلال بازی به راه انداخته است.

 بررسی‌های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که روز گذشته قیمت هر پاکت سیمان در بازار بوشهر به ۵۰ هزار تومان رسیده است، برخی از فروشندگان مصالح ساختمانی هم از کمیاب شدن این محصول می‌گویند.

هر چند یکی از عرضه‌ کنندگان سیمان معتقد است ادعای کمبود سیمان فضاسازی برای افزایش دادن قیمت در بورس است.

یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی بوشهر نیز با بیان اینکه شایعه شده قیمت هر کیسه سیمان پس از ورود به بورس ۶۰ هزار تومان می شود، گفت: اسفند پارسال سیمان کیسه‌ای ۲۲ هزار تومان بوده اما حالا با ۴۰ هزار تومان رسیده و با توجه به ورود سیمان به بورس، احتمال افزایش قیمت هم پیش بینی می شود که این موضوع هزینه ساخت و سازهای موجود را بالاتر می برد.

وی به یکی از چالش های ورود سیمان به بورس در بازار سنتی موجود اشاره می کند و می گوید: پس از ورود سیمان به بورس، میزان خرید حداقل ۱۰۰ تن باید باشد که بعید می‌ دانیم ساختمانی فعال در استان به این میزان نیاز آنی داشته باشد و حتی مصالح فروشان هم قادر به تامین فوری هزینه آن باشند که این وضعیت زمینه را برای سوء استفاده دلالان فراهم می کند.

این فعال توزیع مصالح ساختمانی معتقد است: اگر شبکه توزیع سیمان در استان به روال گذشته و توسط واحد های صنعتی ادامه پیدا کند مشکلی در زمینه نوسان قیمت و کمبود نخواهیم داشت.

عرضه و تقاضای سیمان در بورس انجام می‌شود

اخیرا قائم مقام وزیر صمت گفت: سیمان هم اکنون در بورس بصورت کامل توزیع نمی‌شود که کار را مشکل کرده است، اما در وزارت صمت جلسات متعددی با انجمن سیمان و شرکت بورس برگزار شده است و آن‌ها هم پذیرفته‌اند که کل عرضه و تقاضا در بورس انجام شود، اما مهلت دو هفته‌ای خواسته‌اند تا ساز و کار مناسب را تدارک ببینند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: ما تکلیف کرده‌ایم که ظرف دو هفته تمام تولیدات کارخانجات در بورس عرضه شود، اما برخی کارخانجات تمکین نکرده‌اند که در صورت ادامه، به دستگاه‌های نظارتی معرفی خواهند شد.سازمان بورس هم پذیرفته که در صورت عرضه سیمان در بورس کالا، ساز و کار لازم را ظرف مدت ۴۸ ساعت پیش‌بینی کند.

به گفته وی، این تصمیم باعث ساماندهی بازار سیمان خواهد شد.

دلال بازی در بورس باعث افزایش قیمت سیمان شده است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: دلال بازی در بورس باعث افزایش قیمت سیمان و توقف پروژه های عمرانی شده است.

سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی مجلس بیان کرد: عملکرد بورس و ورود سیمان و فولاد به بورس باعث افزایش قیمت این محصولات شده و دلال بازی در بورس موجب توقف پروژه های عمرانی شده و حالا که بهانه قطع برق کارخانه های سیمان نیز وجود ندارد، برای ادامه روند افزایش قیمت سیمان هیچ توجیهی نیست و موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد بورس که درخواست نمایندگان و امضای ۱۴۰ نفر از آنها را دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت ورود موثر سازمان صمت

شایسته است بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص ساماندهی بازار سیاه سیمان بوشهر ورود جدی و موثرتری داشته باشد.

سیمان چه وارد بورس شود و چه از سوی کارخانه‌ها عرضه شود، مردم انتظار دارند دولت و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و جلوی دلالان و سوءاستفاده از این بازار را بگیرند تا این کالا، ارزان و به راحتی در دسترس قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14163

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.