• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
فرماندار شهرستان جم مطرح کرد؛

بهره برداری از خط انتقال آب سیراف به جم در سه ماه اول سال ۹۸/ احداث شهرک صنعتی در جم

  • کد خبر : 8401
  • 29 فروردین 1398 - 13:57
محمد حسینی با تاکید بر اینکه خط انتقال آب سیراف به جم در سه ماهه اول سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید، بیان کرد: پست برق این طرح با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است که در صورت تامین اعتبار تا یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

آوای بوشهر؛ محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ظرفیت ها، مشکلات و معضلات شهرستان جم سخن گفت.

نماینده عالی دولت در شهرستان جم، بحران آب را یکی از بزرگترین چالش های پیش روی جم دانست و بیان کرد: تنها منبع تامین آب شرب و بخش کشاورزی جم از منابع زیرزمینی شهرستان می باشد و جم تنها شهرستان در سطح استان است که به شبکه توزیع آب شرب سالم متصل نیست.

فرماندار شهرستان با اشاره به اینکه دو طرح بزرگ آبرسانی به جم در حال اجراست، اذعان داشت: خط انتقال آب دریا از سیراف به جم با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه است که متاسفانه مدتی این طرح متوقف شده بود. با رایزنی هایی که در سطح دو وزارت خانه نفت و نیرو انجام شده است، امیدواریم بار دیگر، با تزریق اعتبار، عملیات اجرایی این طرح، مجددا شروع شود.

محمد حسینی افزود: اعتبار این پروژه ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است که ۹۰ میلیارد تومان آن از سوی وزرات نفت پرداخت شده و با توجه به تورم و گرانی اخیر، با ۷۴ میلیارد دیگر علاوه بر تکمیل خط انتقال آب، پست و خط انتقال برق و آب شیرین کن آن نیزبه بهره برداری می رسد.

حسینی با تاکید بر اینکه خط انتقال آب سیراف به جم در سه ماهه اول سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید، بیان کرد: پست برق این طرح با پیشرفت ۷۰ درصدی همراه است که در صورت تامین اعتبار تا یکسال آینده به بهره برداری خواهد رسید. ابنیه فنی این آب شیرین کن نیز در حال احداث می باشد که با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

وی با بیان این مطلب که با این طرح روزانه ۱۰ هزار متر مکعب آب وارد شهرستان جم می شود، تصرح کرد: این آب برای مصرف بخش مرکزی جم می باشد که ۶ هزار متر مکعب آن برای شهرک های مسکونی نفت و ۴ هزار متر مکعب دیگر آن جوابگوی شهر جم و روستاهای بخش مرکزی خواهد بود.

فرماندار جم در ادامه از پیشرفت ۲۵ درصدی احداث سد باغان – سرچشمه خبر داد و گفت: سد باغان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان در دست ساخت می باشد که پیش بینی می شود سه سال دیگر به اتمام برسد؛ خط انتقال آن نیز با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان و پیشرفت ۳۰ درصدی در حال احداث می باشد که ۲ سال دیگر به بهره برداری می رسد.

محمد حسینی خاطر نشان کرد: با بهره برداری از این طرح، مشکل تامین آب شرب بخش ریز و پالایشگاه فجر جم مرتفع خواهد شد و شاهد کاهش برداشت آب از سفره های زیرزمینی خواهیم بود.

حسینی با بیان اینکه بخش سوم طرح آبخیزداری در مراحل تجدید مناقصه می باشد افزود: هم اکنون روزانه ۵ هزار مترمکعب آب به وسیله تانکر به شهرستان جم انتقال داده می شود که با بهره برداری از خط انتقال آب سیراف به جم، آبرسانی با تانکر متوقف شده و اگر تا سه سال آینده آب به جم نرسد با بحران جدی در حوزه آب روبرو می شویم.

فرماندار جم با بیان اینکه بالغ بر ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان وجود دارد، اذعان داشت: ۲۴۰۰ هکتار مرکبات، ۱۶۰۰ هکتار نخیلات، تولید سالانه ۴۰ تن عسل، تولید سالانه ۳۰۰ تن قارچ خوراکی، گل و گیاه زینتی از جمله پتانسیل های شهرستان در حوزه کشاورزی می باشد که موجب اشتغال زایی نزدیک به ۸ هزار نفر شده است.

محمد حسینی از راه اندازی شهرک صنعتی در جم به عنوان بزرگترین ظرفیت اشتغال زایی خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت و پایین بودن قدرت خریدِ زمین، توسط کارآفرینان، ضرورت ایجاد یک شهرک صنعتی در جم احساس می شد که پس از طی فرآیندهای قانونی و استعلامات در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار، این شهرک راه اندازی می شود.

حسینی افزود: طرح مطالعاتی شهرک صنعتی در دست اقدام است و پس از آماده سازی بستر( راه، آب، برق و گاز) آن، زمین های این شهرک به همراه وام اشتغال زایی به متقاضیان واگذار می شود تا کارگاه هایی در زمینه های صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشمی و بسته بندی فرآورده های کشاورزی فعال شود.

وی از پالایشگاه گاز فجر جم به عنوان یک ظرفیت بزرگ صنعتی در منطقه نام برد و گفت: تیم فوتبال پارس جنوبی جم نیز یکی از بزرگترین ظرفیت های شهرستان جم می باشد که توانسته به خوبی جم را در کشور و سطح بین المللی معرفی کند.

فرماندار جم فعالسازی بخش گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت های بالقوه شهرستان جم دانست و بیان کرد: جم به دلیل داشتن آب وهوای مطبوع ،همواره مورد توجه گردشگران و مسافرین نوروزی بوده است و سه روستای کوهچر، بید بلند، تنگمان و جمال آباد را به عنوان روستاهای هدف گردشگری در سطح شهرستان معرفی کرده ایم که وام هایی در حوزه جذب گردشگر، اشتغال زایی و درآمدزایی به این روستاها پرداخت خواهیم کرد./ثلاث

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=8401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.