• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8

بیماری های قلبی عروقی ، سرطانها و حوادث ۶۵% علت مرگ و میر در شهرستان :

  • کد خبر : 2391
  • 11 خرداد 1392 - 5:40

به گزارش خبرنگار آوای جم ،‌ احمد قاسمی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان درباره علل مرگ و میر در شهرستان بیان داشت ۶۵% علل مرگ در سال ۹۱  مربوط به بیماریهای قلبی عروقی و سرطانها و حوادث بوده است که بیماریهای قلبی عروقی ۳۲%  ، سرطانها ۱۹% و حوادث ۱۴%  و در مجموع ۷۵ نفر از ۱۱۵ نفر مورد فوتی در شهرستان در سال ۹۱ مربوط به سه علت ذکر شده بوده که به تفکیک جنسیتی ، ۴۲نفر آقایان و ۳۳ نفر خانمها بوده است .

وی افزود در بین بیماری های قلبی عروقی ، سکته های مغزی و قلبی بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است و دربین سرطانها ، سرطان پروستات در آقایان و سرطان معده به نسبت مساوی بین آقایان و خانمها و در بین حوادث ،حوادث ترافیکی بیشترین علت مرگ و میر را داشته که ۹۴% حوادث ترافیکی مربوط به آقایان می باشد .

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بیان اینکه درصد قابل توجهی از عوامل مرگ و میر از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها قابل پیشگیری هستند افزود : به دلیل تغییر شیوه زندگی مردم و گرایش به غذاهای آماده بویژه فست فودها و کنسرو ها و کم تحرکی و روی آوردن به زندگی ماشینی و استعمال دخانیات ، زندگی افراد شدیدا تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته است .

وی افزود پرهیز از خوردن غذاهای پر چرب و پرنمک و جلوگیری از پدیده چاقی که امروزه به یک مشکل اساسی برای مردم تبدیل شده است و زمینه ساز بسیاری از بیماری های دیگر از جمله دیابت می تواند باشد ، که می توان با انجام فعالیتهای ورزشی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه یا حداقل ۳ مرتبه در هفته کمک موثری در کاهش مرگ و میر ها داشته باشد. استفاده از سبزیجات و میوه جات ، کاهش مصرف شیرینی جات، خوردن مایعات و پرهیز از خوردن نوشابه ها نیز می تواند در بهبود سلامت افراد و جامعه موثر باشد.

احمد قاسمی گفت برای مقابله با این مهم ، همکاری خود مردم و مشارکت بین بخشی و فرهنگ سازی ضروری به نظر می رسد و توجه به امر پیشگیری که در دسترس همگان است ایمان داشته باشیم که میتوانیم با کمترین هزینه سلامتی خود را حفظ نماییم.

وی افزود برنامه های متنوعی با رویکرد تغییر شیوه زندگی ، از طریق اطلاع رسانی سایتهای شهرستان ، توزیع تراکت و پمفلت ، ارسال پیامک های بهداشتی در مناسبتهای مختلف ، برگزاری جلسات اموزشی در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی به صورت چهره به چهره و گروهی ، حضور پزشک در خانه های بهداشت ، شناسایی بیماران و به دنبال آن پیگیری درمان توسط بهورز و پزشک و طرح موضوع در کارگروه سلامت شهرستان از جمله اقدامات شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوده که به انجام رسیده است.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=2391

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.