• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
17
مدیر عامل آب منطقه ای بوشهر

تحریم مانع تحقق اعتبار سد باغان و دشت پلنگ/پیشرفت ۶۰ درصدی سد اخند عسلویه

  • کد خبر : 11918
  • 14 اردیبهشت 1399 - 21:59
اجرای سدهای دشت پلنگ و باغان براساس فاینانس (مشارکت مالی) خارجی پیش بینی شده، اما افزایش تحریم ها مانع تحقق آن گردیده است.

۵ سد بزرگ در استان در دست اجراست که کنترل سیلاب ها، تأمین آب کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی از اهداف آنها می باشد.

به گزارش آوای بوشهر؛ با این حال به دلیل کمبود اعتبارات و محقق نشدن بودجه های سنوات قبل، اجرای آنها را از برنامه پیش بینی شده عقب انداخته است.

در همین خصوص مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار «خلیج فارس»، آخرین وضعیت مهمترین پروژه های سدسازی استان شامل خاییز، دشت پلنگ، باغان، اخند، ارغون و دالکی را تشریح کرد.

سدهایی که امسال قابلیت بهره برداری دارد

علی محمدی با اشاره به اینکه سد ارغون برای تامین آب شرب شهر کلمه دشتستان شهریور پارسال شروع شد، گفت: این پروژه با پیشرفت ۷۰ درصدی، تا آخر امسال قابلیت آبگیری دارد.

محمدی درباره سد اخند عسلویه نیز گفت: این پروژه با هدف تامین آب شرب و کشاورزی عسلویه ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که درصورت تامین اعتبار تا آخر سال قابلیت آبگیری دارد.

وی درباره سد خاییز هم اظهار داشت: این پروژه با هدف تامین آب بخشی از نخیلات شهر اهرم پیشرفت ۴۵ درصدی دارد که درصورت تامین مابقی اعتبارات استانی، امسال به بهره برداری می رسد.

به گفته وی، این سد برای تکمیل نیازمند ۵۰ میلیاردتومان است که تاکنون نیمی از این رقم مصوب شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان درباره سرنوشت سد باهوش تنگستان نیز گفت: به دلیل برخی پیچیدگی هایی که در روند تامین مالی پروژه پیش آمده، اجرای این سد فعلا متوقف است، اما این شرکت آمادگی دارد تا درصورت تزریزق بودجه، این سد را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کند. ما معتقدیم سد خاییز با افزایش راندمان مصرف آب و مدیریت بهره وری، بخش عمده نیاز کشاورزان را رفع می کند.

تکمیل سد دالکی، شاید دو سال دیگر

وی درباره سد دالکی دشتستان که با هدف تامین آب حدود دو میلیون اصله نخل این شهرستان اجرایی شده، گفت:  از محل مصوبات سفر هیات دولت، باید ۸۰ میلیاردتومان تا پایان امسال به آن تزریق شود، همچنین با رایزنی های صورت گرفته، سهم این سد در بودجه امسال به ۴۰ میلیاردتومان افزایش یافته، درحالی که سنوات قبل بطور میانگین ۱۲ میلیاردتومان پیش بینی می شد.

محمدی با بیان اینکه سد دالکی در قالب دو قرارداد زیرساختی شامل “فرازبند و تونل انحراف” و همچنین “بدنه سد و تاسیسات” در دست اجراست، گفت: تاکنون ۸۰ میلیاردریال در این پروژه هزینه شده و ۱۷۲ میلیارد ریال نیز توسط تامین کننده مالی بدنه سد وارد می شود که در انتظار ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص هستیم.

وی افزود: شرکت آب منطقثه ای بوشهر آمادگی دارد تا درصورت تامین مالی، سیستم انحراف این سد (شامل فرازبندی به ارتفاع ۶۰ متر که جزیی از بدنه سد می باشد و دو تونل انحراف به طول ۱۵۰۰ متر که بخشی از سیستم آبگیر نیز هست) را در سالجاری به بهره برداری برساند.

به گفته وی، درصورت ادامه این روند تامین اعتبار، می توان امیدوار بود سد دالکی تا دو سال آینده (۱۴۰۱) به بهره برداری برسد.

سدهایی که معطل سرمایه گذار خارجی شده

این مقام مسئول درباره وضعیت دو سد بزرگ شهرستان های دشتی و جم هم اظهار داشت: اجرای سدهای دشت پلنگ و باغان براساس فاینانس (مشارکت مالی) خارجی پیش بینی شده، اما افزایش تحریم ها مانع تحقق آن گردیده است.

محمدی ادامه داد: با توجه به رایزنی ها و پیگیری انجام شده، امیدواریم در سالجاری فاینانس این دو سد به نتیجه مطلوب برسد.

محمدی خاطرنشان کرد: البته خط انتقال سد باغان به بخش ریز شهرستان جم حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد و می توان از فرازبند سد، حدود ۵ میلیون مترمکعب آب در سال دریافت و منتقل کرد.

به گفته وی سد کاردانه خورموج نیز با حجم ۵ میلیون مترمکعب آب، درصورت تامین اعتبار استانی امسال استارت می خورد و امکان اجرا طی دو سال به منظور پایدارسازی آب شرب این شهر دارد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.