• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

تحقق مطالبه کشاورزان استان بوشهر/تعرفه صادرات گوجه فرنگی اصلاح شد

  • کد خبر : 15227
  • 02 آذر 1401 - 14:57
اصلاح تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی از مطالبات کشاورزان استان بوشهر بود که حالا خبر می‌رسد با موافقت وزارت جهاد کشاورزی این تعرفه کاهش یافته و مبلغ ۶ هزار تومان تصویب شده است.

به گزارش اوای بوشهر به نقل از خبرگزاری مهر، طی روزهای اخیر که برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر آغاز شده است، کشاورزان گوجه‌کار از وضعیت بازار و قیمت‌ها ناراضی بوده و خواستار حمایت دولت شدند.

یکی از مهمترین عواملی که باعث شده بود تا بازار گوجه‌فرنگی با رکود روبرو شود، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعرفه صادرات گوجه فرنگی به خارج از کشور بود.

تعرفه صادرات گوجه فرنگی از ۶ هزار تومان در سال قبل به بیش از ۱۳ هزار تومان رسیده بود و این موضوع باعث شد تا بسیاری از صادرکنندگان رغبتی برای خرید این محصول و صادرات آن نداشته باشند.

پیگیری‌های بسیار زیادی از سوی مسئولان استان بوشهر به‌ویژه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، معاون اقتصادی استاندار بوشهر، مسئولان جهاد کشاورزی استان و… با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت تا این رویه اصلاح شود.

خبرگزاری مهر نیز در گزارش‌های متعددی با عناوین «تعرفه صادرات بازار را کساد کرد؛ افت قیمت گوجه‌فرنگی در فصل برداشت» و «ساز گوجه‌کاران بوشهری کوک نیست / عدم تناسب هزینه‌های تولید و فروش» به این موضوع پرداخته و خواستار بهبود وضعیت شده بود.

حالا خبر می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی با اصلاح تعرفه و بازگرداندن آن به نرخ خردادماه موافقت کرده است و از این به بعد تعرفه صادرات همان ۶ هزار تومان خواهد بود.

بازگشت تعرفه به نرخ سابق

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با پیگیری‌های خوبی که صورت گرفته و حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در استان، شاهد تصمیمات خوبی در زمینه گوجه فرنگی هستیم.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: این روزها گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر در حال برداشت و عدم حمایت از کشاورزان باعث ضرر و زیان آنها می‌شد و به همین منظور تلاش و پیگیری فراوانی داشتیم که تصمیمات اصلاحی در سریع‌ترین زمان صورت گیرد.

وی با تقدیر از نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی و دولت به مشکلات کشاورزان بیان کرد: خوشبختانه شاهد اصلاح تعرفه صادرات هستیم که می‌تواند باعث بهبود وضعیت صادرات شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم روند خرید توافقی و تضمینی گوجه فرنگی نیز با جدیت ادامه یابد تا کشاورزان بتوانند به اهداف مد نظر خود دست یابند.

تعرفه ۶ هزار تومان شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: خوشبختانه با موافقت وزارت جهاد کشاورزی تعرفه ۱۳ هزار تومانی برای صادرات گوجه فرنگی اصلاح شده و نرخ خردادماه برگشته است.

نوذر منفرد با اشاره به اینکه گمرک از امروز آماده پذیرش بار گوجه فرنگی است اضافه کرد: همه گمرکات ملزم به اجرای تعرفه ۶ هزار تومانی هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی رفته است، افزود: امیدواریم شاهد توسعه صادرات این محصول باشیم.

ایجاد تعادل در بازار گوجه‌فرنگی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته رأی رفع مشکلات کشاورزان اظهار داشت: کشاورزان نارضایتی خود را از تصمیم افزایش دو برابری تعرفه صادرات اعلام کرده و خواستار رسیدگی مسئولان شده بودند.

علی باستین ادامه داد: در همین راستا با پیگیری‌هایی که انجام شد، نرخ تعرفه صادرات به شش هزار تومان یعنی نرخ خردادماه برگشت و صادرکنندگان از پرداخت مبلغ بیشتر معاف شدند.

وی از ایجاد تعادل در بازار داخل، صادرات و فروش محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر خبر داد و افزود: در صورت افزایش یا کاهش تقاضای بازار داخلی سهم صادرات و میزان عوارض صادراتی به پیشنهاد استان بوشهر به کارگروه ملی بازار برای مدیریت موضوع اعلام می‌شود.

بی شک حمایت از کشاورزان برای امنیت غذایی کشور بسیار مفید است و مسئولان باید قوانین و دستورالعمل‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند که ضمن تنظیم بازار داخل کشور و جلوگیری از نجومی‌شدن قیمت‌ها، کشاورزان هم متضرر نشوند و بتوانند با فروش محصول، هزینه‌ها را جبران کنند

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=15227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.