• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر به ۱۰۰۰ مگاوات رسید

  • کد خبر : 1994
  • 20 دی 1391 - 14:58

فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم اولین سالگرد شهید مصطفی احمدی روشن در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه در حال حاضر غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت هسته‌ای نطنز و فردو ادامه دارد،گفت: هم‌اکنون در چارچوب قانون با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری می‌کنیم و بازرسی‌های روزانه از تأسیسات هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

وی همچنین ادامه داد:  معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۲۷ دی برای انجام مذاکرات هسته‌ای به تهران می‌آید.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با اعلام خبر آغاز بهره برداری مقدماتی نیروگاه بوشهر از شنبه هفته جاری گفت: این نیروگاه از ساعت ۲ بامداد روز گذشته به توان تولید ۱۰۰۰مگاوات برق رسید.

عباسی تصریح کرد: بهره برداری کامل از نیروگاه اتمی بوشهر سه سال طول خواهد کشید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آژانس انرژی اتمی مدارکی دال بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران در اختیار دارد، گفت: ایران هیچگونه فعالیت هسته‌ای غیرصلح‌آمیزی نداشته و برنامه‌ای هم برای اینگونه اقدامات ندارد. تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دشمنان توانسته‌اند که در برنامه هسته‌ای ایران خللی ایجاد کنند، اظهار داشت: کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران عقبه‌اش در تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی و صنعتی و تحقیقاتی کشور است؛ موضوع به این گستردگی با حذف چند نفر از نظر فیزیکی ممکن نیست.

“در سه سال گذشته بعد از شهادت مسعود علیمحمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد، مصطفی احمدی روشن و قشقایی، فعالیت ایران در تمام ابعاد فنی، علمی و لجستیکی و پشتیبانی با قوت ادامه دارد و ما انشاءالله در سال آینده شاهد دستادوردهای جدیدی از صنعت اتمی و هسته‌ای کشور خواهیم بود.”

عباسی همچنین درباره همکاری ایران با آژانس بی‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: ما همکاری بسیار خوبی با آژانس در چارچوب مقررات داریم و ایران به ان‌پی‌تی پایبند است و مطابق با آن رفتار کرده است. بازرسی‌ها به صورت روزانه از تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه دارد و همکارکان ما با آژانس در چارچوب قانون همکاری می‌کنند و تاکنون تمام فعالیت‌های ما که مورد بازرسی آژانس قرار گرفته، مورد تایید آژانس بوده است و گزارش‌های آن در شورای حکام آژانس انرژی اتمی قرائت شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص درجه غنی‌سازی کشورمان در شرایط فعلی گفت: توان غنی‌سازی ما تا ۵ درصد ادامه دارد و همچنین در سایت نطنر و فوردو درجه غنی‌سازی بیشتر مطابق نیازمان ادامه داده و خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه ایران برای ساخت ۱۱ نیروگاه هسته‌ای گفت: ساخت ۱۱ نیروگاه هسته‌ای در برنامه ما نبوده و نمی‌دانم این عدد از کجا آمده است. برنامه ما ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است که اگر راکتورهای ۱۰۰۰ مگاوات هدف ما باشد، نیاز به ۲۰ نیروگاه داریم و اگر مدل توان متوسط و پایین‌تری را داشته باشیم شاید به ۶۰ نیروگاه هم برسد. برنامه درازمدت ما این است که براساس منافع و منابع کشور، در زمان خودش تصمیم‌گیری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که هفته آینده دور دوم مذاکرات ایران و آژانس در تهران برگزار شود، نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد، گفت: ما معتقدیم که نمایندگان آژانس که به تهران تشریف می‌آورند، باید بدون پیش‌داوری بیایند و هدفشان روشن کردن حقیقت منصفانه و عادلانه  و اینکه باید حقوق اصلی ایران را در نظر بگیرند. حتما در جلسه آینده با ما به نتیجه خواهند رسید ولی اگر با پیش‌داوری قبلی بیایند و بخواهند حقوق کشور ما را نادیده بگیرند، فکر نمی‌کنم به نتیجه مثبتی دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: قرار است آقای هرمان ناکارس معاون کل آژانس به ایران بیاید و آنها تغییری را به ما اعلام نکردند و تاریخ مذاکرات هم ۲۷ دی ماه است و عوض نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که در چاچوب این که آیا تعهدات فراتر از ان‌پی‌تی دیده خواهد شد، افزود: ما چیزی فراتر از ان‌پی‌تی نمی‌پذیریم و با حرف‌های ادعایی که مستند نیست، چیزی را پاسخ نخواهیم داد. پاسخ ما به مدارکی است که برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول باشد.

عباسی همچنین درباره افتتاح نیروگاه هسته‌ای بوشهر گفت: در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر تا جایی که من امروز اطلاع دارم با صددرصد قدرت کار می‌کند و برق خود را به شبکه می‌دهد؛ یعنی از شنبه اتصال مجدد نیروگاه شروع شده است؛ اینکه در گذشته می‌گفتم که بزودی این اتفاق می‌افتد، روی حرف خود بودم.

وی خاطرنشان کرد: ایمنی نیروگاه و اینکه نیروگاه اتمی بوشهر نیروگاه اول ماست و ما باید درست با آن کار کنیم، مد نظر است و باید شرایط ایمنی را همیشه برای آن فراهم کرد و  اجزای نیروگاه با همدیگر سازگار باشد و با هم کار کند. به لطف خدا کارهای خوبی انجام شده پرسنل ما تجارب لازم را پیدا کرده و در حال حاضر زمانی است که باید بهره‌برداری مقدماتی را از  پیمانکار روز تحویل بگیریم و به شرکت بهره‌برداری نیروگاه بوشهر تحویل دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: این موضوع مستلزم آن است که خیلی از پارامترها کنترل شود و صحت آن مورد تایید نظام ایمنی هسته‌ای کشورمان قرار بگیرد. این موارد زمان‌بر است ولی الحمدالله نیروگاه وصل شده و فکر می‌‌کنم، انشا‌ءالله دو یا سه سال که کار شود، آن زمان موقع تحویل نهایی نیروگاه اتمی بوشهر به متخصصان ایرانی خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال در خصوص پیشنهادات برای همکاری مشترک در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای اظهار داشت: پیشنهاداتی از طرف شرقی‌ها و غربی‌ها به ما می‌شود، معتقدم شرکت‌های غربی علی‌رغم سیاست‌های خصمانه‌ای که دولت‌های آنها در برنامه هسته‌ای ایران نشان داده‌اند، دنبال منافع خودشان هستند و آنها حاضرند مباحثات تخصصی را با ما داشته باشند و ما هم امیدواریم که این شرایط سیاسی حل شود، بالاخره هم حل خواهد شد.

عباسی ادامه داد: با توجه به بحران اقتصادی که آمریکا و اروپا با آن مواجه هستند، مجبورند تا دست از رفتار سوءشان علیه جمهوری اسلامی ایران بردارند و ما هم از بحث‌های تخصصی استقبال می‌کنیم، ولی تکنولوژی غربی احتمالاً به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند جای سوال است. آنها باید از طرف آژانس تاییدیه‌هایی را به جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند که ایمنی نیروگاهایشان در چه حدی است. بعد از حادثه فوکوشیما ما در مذاکراتی که با شرکت‌های غربی تجدید نظر کردیم و سعی می‌کنیم اطمینان لازم را به ایمنی نیروگاه‌های آنها پیدا کنیم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1994

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.