• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

انجام غربالگری هایپوتیروئیدی ۳۵۹ نوزاد، طی ۶ ماهه نخست سال

  • کد خبر : 1844
  • 01 آذر 1391 - 9:38

جانشین امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم از انجام غربالگری هایپوتیروئیدی ۳۵۹ نوزاد، طی ۶ ماهه نخست سال جاری در شهرستان جم خبر داد.

اصغر نوروززاده، جانشین امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم، در گفتگوی با روابط عمومی این شبکه، از انجام غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید ۳۵۹ نوزاد تازه متولد شده، طی ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

وی در  سخنان خود، افزود؛ پیشرفت های علوم پزشکی و به ویژه علوم ژنتیک طی سالهای اخیر، منجر به فراهم آوردن امکانات زیادی در زمینه شناسایی علل و عوامل به وجود آورنده بیماریها و انجام مداخلات بهداشتی موثر در پیشگیری از بروز عوارض مختلف بیماریهای غیر واگیر اعم از بیماریهای سیستم غدد و متابولیسم نوزادان شده است.

وی اذعان داشت، اختلال کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان تازه متولد شده، یکی از عوامل مهم عقب افتادگی ذهنی کودکان است که در صورت شناسایی به موقع قابل پیشگیری و درمان خواهد بود. در صورت وجود کم کاری مادرزادی تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگانهای مهم بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی به وجود می آید.

لکن اغلب نوزادان در بدو تولد کاملا طبیعی به نظر رسیده که به همین منظور و در راستای سیاستهای وزارت بهداشت و درمان در پیشگیری از بروز عقب ماندگی ذهنی در این نوزادان، شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم، طی ۶ ماهه نخست سال جاری با گرفتن نمونه خون از پاشنه پای کلیه نوزادان تازه متولد شده این شهرستان، آزمایشات غربالگری مورد نظر را به عمل آورد که از مجموع ۳۵۹ نفر مورد آزمایش، ۳۶ نمونه مشکوک اعلام شد و با گرفتن نمونه خون مجدد در این نوزادان، تعداد ۲ نفر دارای اختلال کم کاری مادرزادی تیروئید شناخته شده و تحت درمان قرار گرفتند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1844

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.