• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
14

دادستان جم:قانون؛ فصل الخطاب درمناقشات/ لزوم پرداخت حقوق قانونی مردم

  • کد خبر : 2327
  • 22 اردیبهشت 1392 - 10:10


اختصاصی آوای جم: گفتگو با سعید باغبانی؛ دادستان شهرستان جم

قرار گفتگویمان با دادستان شهرستان جم ، ساعت ۱۲ بود. راس ساعت وارد اتاق شدیم. آقای دادستان، با رویی گشاده پذیرایمان شد. به نظر می رسید منتظرمان بوده است. این را در آغاز گفتگو هم بیان کرد: “دوست داشتیم زودتر شما را می دیدیم”

اصالتا اهل دشتی است و اوصاف ظاهری اش در اولین برخورد این چنین بود: خوش رو، صریح اللهجه، جدی و قاطع و اندکی شوخ طبع.

بدون مقدمه سر صحبت را باز کردیم. از حرفه اش پرسیدیم و …

آنچه در زیر می اید ماحصل این گفت و شنود است:

«دادستان مدافع مردم و حاکمیت است»

دادستان شهرستان جم، اینگونه، سخن آغاز کرد:

سعید باغبانی هستم. از ۱۲ دی ماه ۱۳۹۱ به سمت مسئول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان جم منصوب شده ام و هم اکنون در این سمت به خدمت مشغول هستم.

طبق قانون اساسی و سایر قوانین مربوطه، ملجا و پناهگاه عدالت خواهی مردم، دادگستری است. مردم به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و انتظار دارند مشکلات قضایی شان از این طریق حل و فصل گردد.

دادستان یا مدعی العموم هم همانطور که از نامش پیداست به عنوان نماینده ی خواست عمومی ، می بایست اقدامات قانونی را جهت برقراری عدالت در میان مردم انجام دهد. خواه دادخواهان ، مسئولین دولتی و حاکمیت باشند و خواه عامه ی مردم.

از سوی دیگر ، دادستان، یکی از متولیان تامین امنیت در شهرستان است. دادستان می بایست با استفاده از ابزار و امکانات در دسترس، امنیت پایدار را در شهرستان مستقر سازد. در این راستا ضابطین دادگستری – که در قانون به آنها اشاره شده است- در راستای تامین امنیت و انجام وظایف ضابطی زیر نظر مستقیم دادستان قرار دارند و در تامین امنیت، دادستان را یاری می کنند.

«شهرستان جم با وجود دارا بودن فاکتورهای مخل امنیت، از امنیت مطلوبی برخوردار است.»

مسئول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان جم در بخش دوم سخنان خود به فاکتورهای مخل امنیت در شهرستان جم پرداخت و گفت:

با وجود آنکه فاکتورهای مخل امنیت در شهرستان جم به صورت حداکثری وجود دارد اما خوشبختانه این شهرستان از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و پرونده های سنگین از نوع جنایی و غیرجنایی در شهرستان مفتوح نیست.

برخی از فاکتورهای مخل امنیت در شهرستان جم شامل: همجواری شهرستان جم با استان های دیگر، قرار گرفتن در نقطه ی خروجی استان بوشهر به سمت استان فارس، قرار گرفتن در نقطه ی خروجی به سمت صنایع عظیم نفت و گاز در عسلویه ، کنگان و … ، میزبانی مجموعه های عظیم نفت و گاز و مدیران و کارکنان آن ها، استقرار دومین پالایشگاه گازی جهان در شهرستان، کوهستانی بودن منطقه و … می باشد. با همه ی این ها، شهرستان جم از امن ترین شهرستان های استان است.


«تامین امنیت مردم، تاسیسات صنعتی و کارکنان آن ها از اولویت های کاری دادستانی است»

باغبانی در ادامه ی گفتگو با اشاره به اهمیت بسیار بالای شهرستان جم در اقتصاد کشور، تصریح کرد:

تامین امنیت مردم، تاسیسات و کارکنان از اولویت های امنیتی دادستانی شهرستان است و تلاش کرده ایم تا امنیت این سه مورد به صورت مطلوبی تامین گردد.

در کنترل جرائم هم یک سری از جرائم را در اولویت کاری دادستانی قرارداده ایم و تلاش کرده ایم تا با جدیت این اولویت ها را محقق سازیم. کنترل سرقت ها – سرقت احشام و کابل های برق- ، پیشگیری از مواد مخدر با بضاعت موجود در مجموعه ی قضایی شهرستان و مجموعه ی انتظامی، افزایش امنیت شهری و حفظ حقوق شهروندی از مواردی است که از بدو تصدی سمت در دادگستری شهرستان ، به دنبال تحقق آن بوده و هستیم.

جلسات متعددی نیز با مجموعه ی انتظامی برگزار شده است تا شاهد کاهش این جرائم باشیم. در بحث امنیت شهروندی نیز طی جلساتی که با مجموعه ی انتظامی داشتیم خواستار حضور بیشتر ماموران در سطح شهر و شهرستان شدیم که هم اکنون مردم می توانند حضور پررنگ ماموران انتظامی را در سطح شهر مشاهده نمایند.

خود بنده نیز هر از گاهی که به شهر وارد می شوم روند امنیتی را مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده ی تخلف، اقدام قانونی را انجام می دهم.

«حجم عمده ی پرونده های وارده ؛ مرتبط با نفت و گاز است»

در ادامه ی گفتگو، مدعی العموم شهرستان جم با ذکر این نکته که بیشترین پرونده ها از لحاظ پیچیدگی و حجم مرتبط با نفت و گاز است، تصریح کرد:

یک سری از پرونده ها هست که در ارتباط با مجموعه ی نفت و گاز تشکیل می شود . این پرونده ها حجم عمده ای از پرونده های وارده به دادگستری را تشکیل می دهند و دارای پیچیدگی های خاصی هستند.

پرونده هایی که معمولا یک سوی آن شرکت های نفت و گاز و یک طرف دیگر آن مردم شهرستان هستند. پرونده هایی نظیر خطوط لوله، پایه های برق، ایجاد تاسیسات و …

در این موارد میان این مجموعه ها و مردم تعارضات و اختلافاتی بروز می کند که هر دو طرف یا یکی از طرفین با مراجعه به دادگستری ، خواهان احقاق حقوق خود و اجرای عدالت هستند.

«قانون، ملاک عمل در تعارضات مردم و نفت و گاز»

مسئول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان جم با اعلام اینکه حجت برای دادگستری در مناقشات میان نفت و گاز ، مردم و سایر مناقشات ، قانون می باشد افزود:

آنچه در تعامل شهرستان جم با مجموعه های نفت و گاز باید بدان دقت داشت این است که :

اگر سود نفت و گاز به سراسر کشور می رسد و چرخ اقتصاد کشور را به حرکت در می آورد یقینا زیان های ناشی از نفت و گاز، فقط دامان مناطق همجوار و میزبانان آن را می گیرد، لذا می بایست مجموعه های نفت و گاز و مردم در کنار هم موارد و مشکلات پیش آمده را مدیریت کنند تا خدای ناکرده نه حقوق مردم تضییع شود و نه پروژه های ملی دچار رکود گردد.


«مردم، مناقشات خود با نفت و گاز را از طریق قانون پیگیری کنند.»

دادستان شهرستان با تاکید بر اینکه همگان باید از قانون پیروی کنند اظهار داشت:

مردم شهرستان جم به حمدا… مردم آگاه و بصیری هستند و معمولا مسائل خود را از طریق قانون پیگیری می کنند. انتظاری هم که از مسئولین و مردم داریم این است که همواره به قانون مراجعه کرده و از رفتارهای غیراصولی و مغایر با قانون و خودسرانه پرهیز نمایند.

قانون برای همه ی مردم است و همه باید به آن گردن نهند. دستگاه قضا حامی قانون و شهروندان قانون مدار است.

مراحل و مراجع مختلفی برای رسیدگی به پرونده ها وجود دارد؛ از دادگستری شهرستان گرفته تا عالی ترین مقام قضایی کشور. مردم می بایست راهکارهای قانونی را دنبال کرده و هر زمان رایی قطعی صادر گردید به آن رای تمکین نمایند.

«مسئولین، از دادن وعده های خلاف واقع و غیرقانونی خودداری کنند»

سعید باغبانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت خدمت صادقانه به مردم ، بیان داشت:

بنده از روزی که وارد شهرستان شده ام تلاش کرده ام تا تعامل خوبی با مسئولین داشته باشم و در جلسات مهم شهرستان حضور داشته ام و این حضور را وظیفه ی خود می دانم. در راستای صیانت از بیت المال با مسئولین و مدیران شهری و مجموعه ی انتظامی جلساتی را داشته ایم و تعاملات مان را با مسئولین همواره در سطح بالایی، حفظ کرده ایم. تلفن بنده نیز همراه پاسخگوی مردم و مسئولین بوده و گزارشات را همواره دریافت کرده و در صورت نیاز همکاری لازم را انجام می دهم.

در اتفاقات خاصی که در شهرستان به وقوع می پیوندد همواره حضور فیزیکی دارم. حتی اگر وقوع اتفاق، در زمان کشیک بنده نباشد، از همکاران می خواهم تا مرا با خبر کنند.

از مسئولین انتظار دارم از دادن وعده های توخالی، خلاف واقع و خلاف قانون پرهیز کنند و برای ماندن بر مسند یا رسیدن به مقام و منفعت به مبالغه در وعده دست نیازند.

یقینا وعده های بدون پشتوانه ، انتظارات مردم را بالا برده و مسئولین خدوم و واقع بین را در آینده به چالش می کشد.

«دادستانی با هیچ کس تعارف ندارد،  با دخالت کنندگان در کار مسئولین، به شدت برخورد می کنیم»

دادستان شهرستان جم به برخی رفتارهای نامناسب در شهرستان پرداخت و با مهم دانستن بهداشت قضایی، گفت:

متاسفانه برخی افراد معدود و انگست شمار هستند که دوست دارند با سوء استفاده از اوضاع بیرون، در جاهایی به طرق غیر قانونی دخالت کرده و یا برای مسئولین پرونده سازی کنند.

با این گونه افراد، چه از مردم باشند و چه از مسئولین، به شدت برخورد کرده و از ورودشان به دادگستری و جاهایی که قصد دخالت غیرقانونی دارند ممانعت به عمل می آوریم.

وی تصریح کرد: به صورت مستمر گزارش های مردمی را می گیریم و در جهت حسن جریان امور ، اقدام می کنیم. نسبت به تخلفاتی که توسط خود بنده یا همکاران رصد شده یا از طریق گزارشات مردمی دریافت می گردد حساس بوده و در صورت یقینی بودن ، اقدام قانونی را به عمل می اوریم.

«قاضی ویژه به تخلفات انتخاباتی رسیدگی می کند»

دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در بخش دیگری از صحبت های خود، بر برگزاری باشکوه و شرکت حداکثری در دو انتخابات پیش رو تاکید کرد و گفت:

در سال های اخیر وظایف بیشتری در بحث انتخابات به مجموعه ی قضایی واگذار شده است. در بحث پیشگیری از جرائم انتخاباتی ، دستورالعمل ها و آیین نامه هایی صادر و در کل کشور، ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی تشکیل گردیده است.

دادستان کل کشور ، ریاست کل ستاد را بر عهده دارد و در سطح شهرستان نیز مسئولیت این ستاد به رئیس دادگستری واگذار شده است. دادستان شهرستان هم، به عنوان دبیر ستاد و قائم مقام رئیس ستاد حضور دارد.

هم چنین قاضی ویژه ی رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی تعیین گردیده است که به صورت ویژه ، مسئولیت رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی را از قبل از انتخابات به عهده دارد.

در بحث استعلام ها نیز، دادگستری شهرستان، به عنوان یکی از مراکز چهارگانه استعلام صلاحیت کاندیداها، استعلام های مربوط به کاندیداهای شورای شهر و روستا در شهرستان جم را در سریعترین زمان ممکن، پاسخ داده است.

«رسانه ها رابطی صادقانه میان مردم و مسئولین باشند»

مدعی العموم شهرستان جم در ادامه ی گفتگو، به رسالت رسانه ها در توسعه ی فرهنگی جامعه پرداخت و افزود:

رسانه ها بازوی فرهنگی جامعه هستند و می توانند در همه جا حضوری پررنگ و موثر داشته باشند.

انتظار از رسانه ها این است که نقش رابط صادقانه میان مردم و مسئولین را ایفا کنند. خواسته های به حق مردم را به مسئولین رسانده و گفته های به حق مسئولین را نیز به مردم منتقل کنند.

هم چنین رسانه ها سعی کنند از جانبداری و وابستگی به احزاب و جناح های سیاسی خود داری کرده و همواره به عنوان دیده بان راستین جامعه باشند.

«رسانه ای کردن پرونده ها تا قبل از صدور رای نهایی ، غیرقانونی است»

باغبانی ، رعایت قانون را در رسانه ای کردن پرونده ها، شرط اصلی دانست و خاطرنشان کرد:

برای رسانه ای شدن یا نشدن پرونده ها قوانینی وجود دارد که باید بر اساس آن قوانین رفتار کرد. هر پرونده ای را نمی شود رسانه ای کرد مخصوصا اگر جنبه ی خصوصی آن پر رنگ تر از جنبه ی عمومی باشد.

پرونده های عمومی هم یک سری شرایط خاص خود را دارد که باید لحاظ گردد. البته برخی پرونده ها مثل کلاهبرداری ها و ترفندهای آن که جنبه ی آگاهی بخشی دارد را می توان اطلاع رسانی کرد. اما طبق قانون، تا زمان قطعی نشدن یک حکم، نمی توان آن را رسانه ای کرد.

با وجود معذوریت های موجود همواره تلاش کرده و خواهیم کرد تا ارتباطی دوسویه و سازنده با رسانه ها داشته باشیم و از این تعامل در جهت افزایش امنیت شهرستان، بهره بگیریم.

«مردم اختلافات را با ریش سفیدی و سعه ی صدر حل کنند»

در پایان این گفتگو، دادستان شهرستان جم با دعوت از مردم به رعایت اخوت و برادری در جامعه و پرهیز از دشمنی و اختلاف، نکاتی را به مردم توصیه کرد:

از مردم آگاه و بصیر شهرستان جم می خواهیم که مشکلات و اختلافات را با ریش سفیدی و سعه ی صدر حل کنند و حتی الامکان از مراجعه به دستگاه قضا خودداری کنند. چه آنکه حل مشکلات و اختلافات در درون یک خانواده با پا درمیانی بزرگان و ریش سفیدان به مراتب نتایج مطلوب تر و ارزشمند تری از درگیر شدن در روند قانون دارد.

هر چند توصیه ی اکید داریم که مردم در منازعات پیچیده، از انجام اقدامات یک جانبه و غیر قانونی خودداری کرده و مراتب را از طریق دستگاه قضا پیگیری نمایند.

از مردم، مسئولان شهری و مجموعه ی نفت و گاز هم تقاضا داریم تعاملات خود را با یکدیگر روز به روز گسترش داده و به حل مناقشات، از طریق تعامل مثبت، روی آورند.

مجموعه ی نفت و گاز دارای کارکنان خدوم و زحمتکشی است که در شرایط سخت به خدمت مشغول هستند و سهم به سزایی در عمران و آبادانی ایران اسلامی دارند. از مسئولین این مجموعه ها انتظار داریم چتر خدماتی خود را در حد توان و تا آنجا که قانون اجازه می دهد به شهرستان گسترش داده و از ارائه ی خدمات به مردم شهرستان دریغ نکنند.

مسئولین نفت و گاز در شهرستان نیز انسان های صادقی هستند و امید است با صداقتی دو چندان با مردم شهرستان تعامل کرده و در پرداخت حقوق قانونی مردم، نهایت تلاش را به کار ببرند تا مردم نیز در رسیدن به حقوق خود به زحمت نیافتند.

ان شاءالله با همدلی و تلاش بیشتر مردم و مسئولین، شاهد امنیت و به تبع آن رفاه هر چه بیشتر مردم شهرستان باشیم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=2327

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.