• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
گلایه‌های مردم با وجود وعده‌های تکراری مسئولان

دارو به درد افزایش قیمت مبتلا شد

  • کد خبر : 10366
  • 15 آذر 1398 - 13:22

با وجود وعده های مکرر مسئولان درباره عدم تاثیر گرانی بنزین بر افزایش قیمت ها، با این وجود مردم از جهش روزانه قیمت انواع مواد غذایی، کالاها و خدمات گلایه می کنند و زور نظارت ها هم به گرانی ها نمی رسد.

با وجود وعده های مکرر مسئولان درباره عدم تاثیر گرانی بنزین بر افزایش قیمت ها، با این وجود مردم از جهش روزانه قیمت انواع مواد غذایی، کالاها و خدمات گلایه می کنند و زور نظارت ها هم به گرانی ها نمی رسد.

به گزارش «آوای بوشهر»؛ در این بین اخیرا قیمت دارو هم به درد گرانی مبتلا شده و بعضا افزایش ۲۰ درصدی تجربه کرده است.

برخی از پیام های مرتبط با گرانی دارو که توسط مخاطبان «خلیج فارس» ارسال شده یا در فضای مجازی منتشر گردیده در ادامه می خوانید:

  • بابت شربت گیاهی ضدسرفه به داروخانه (…) ۱۶هزارتومان پرداخت کردم، ولی وقتی به خانه رفتم، متوجه شدم روی قیمت قبلی که ۱۱ هزارتومان بود، برچسب قیمت جدید درج شده
  • داروخانه (…) قیمت همه اقلام دارویی و بهداشتی خود را با برچسب جدید افزایش داده، هرچه هم اعتراض می کنیم پاسخ می دهند مثل سایر کالاها گران شده است
  • شربت دیفن هیدرامین که قیمت مصرف کننده روی آن ۲۸۰۰ تومان است ۶۲۰۰ تومان خریدم!
  • داروخانه (…) داروی قطره استامینوفن کودکان با برند پاراکید را که روی آن قیمت ۵۹۰۰ خورده بود ۸۵۰۰ حساب کرد
  • یک پماد وازلین را که قیمت کارخانه‌ ای آن ۳۴۰۰ بود با برچسب دستی به من ۶۸۰۰ تومان فروختند
  • از داروخانه قطره استامینوفن کودکان گرفتم روی جعبه قیمت زده۷۸۰۰تومان ولی ۸۱۵۰تومان حساب کردند.

 

اینها برخی از موارد گران شدن دارو طی دو هفته اخیر و پس از گرانی بنزین است، ضمن اینکه تجربه های مردمی می گوید چندان نمی توان به وعده های مسئولان برای نظارت بر گرانی ها و اعلام شکایت از طریق سامانه های اینترنتی که معرفی گردیده، خوش بین بود، چرا که جامعه برخورد موثری را مشاهده نمی کند.

وزیر بهداشت: اجازه گرانی نمی دهیم

با این حال وزیر بهداشت اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته: به صراحت اعلام می کنم به هیچ عنوان اجازه گرانی نخواهیم داد. سعید نمکی ادامه داد: اصلاً بحث افزایش قیمت دارو مطرح نیست و به هیچ وجه اجازه افزایش قیمت دارو را نخواهیم داد. برای سال آینده نیز قرار شد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو تخصیص یابد.

به گفته وزیر بهداشت، ملاک قیمت عرضه یک دارو، نرخ روی جلد آن نیست چون هزینه های جانبی تا رسیدن به داروخانه یا حق فنی دارد؛ بلکه ملاک نرخ روی وبسایت سازمان غذا و دارو به نشانی www.fda.gov.ir و Payamdaroosaz.com است که برای همه شهروندان، قابل مشاهده می باشد.

به گفته وی، درصورتی که دارویی، بیش از قیمت های اعلام شده در این سایت به فروش برسد، غیرقانونی است و مردم می توانند از طریق شماره تلفن ۱۹۰ اقدام شود. به گفته نمکی، این شکایت ها با جدیت پیگیری خواهد شد.

علت برخی کمبودهای دارویی

در کنار این موضوع، کمبودهای دارویی نیز درد مضاعفی بر گرانی هاست.

اخیرا رئیس سازمان غذا و دارو گفته: بدهی برخی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش بالا رفته و نمی‌توانند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را دریافت کنند.

دکتر شانه‌ساز در گفتگو با ایسنا ادامه داد: چیزی که این روزها به عنوان کمبود مرتب مطرح می‌شود، بیشتر بحث نقدینگی و بدهی داروخانه‌ های دولتی و داروخانه‌های دانشگاهی به شرکت‌های پخش است. از آن جایی که بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش بالا رفته، بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی با این حال تاکید دارد که: وضعیت‌ ذخایر دارویی خوب و به گفته وی ایده آل است و مردم درخصوص تامین دارو اطمینان خاطر داشته باشند.

وضعیت‌مان ایده‌آل است و وقتی بنده به عنوان مسئول سازمان غذا و دارو این حرف را اعلام می‌کنم، یعنی وضعیت‌مان بسیار خوب است. در عین حال به مردم اطمینان می‌دهم که در زمینه داروهای ساخته شده مشکلی نداریم./خلیج فارس

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=10366

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.