• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

مهدوی : کتابخانه عمومی جم ۵۰۸۵ نفر عضو فعال دارد

  • کد خبر : 1817
  • 22 آبان 1391 - 21:08

به گزارش خبرنگار آوای جم؛بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی،ترتیب مصاخبه ای دادیم با رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جم که ماحصل آن را می توانید ملاحظه فرمائید.

لطفاً خودتان را معرفی نمائید؟ سیده طیبه مهدوی مرتضوی هستم رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جم و مدت ۸ سال است که در این سمت مشغول خدمت به مردم شریف شهرستان جم هستم.

در حال حاضر چه تعداد کتابخانه در سطح شهرستان جم وجود دارد؟در شهرستان جم در حال حاضر ۳ کتابخانه شهری شامل : جم – ریز و انارستان و ۲ کتابخانه روستایی شامل: بهارستان و آبگرمک همچنین ۳باب کتابخانه نیز ساختمانش افتتاح شده که در مرحله واگذاری است که جا دارد در همین بخش از تلاشهای فرماندار،بخشداران مرکزی و ریز قدردانی نمایم.

چند نفر پرسنل در اداره شما مشغول به خدمتند؟ در این مجموعه ۴ نفر در کتابخانه جم و ۴ نفر دیگر هرکدام در کتابخانه های ریز،انارستان،بهارستان و آبگرمک حضور دارند از مجموعه این ۸ نفر،  ۵ نفر آن نهادی (رسمی) هستند و ۳ نفر پاره وقت.

کتابخانه های شهرستان چه تعداد کتاب دارند و چند نفر عضو؟ کتابخانه جم با ۳۱۷ متر زیربنا دارای بیش از ۲۵۰۰۰ نسخه کتاب و ۷۰ عنوان مجله است که در حال حاضر ۲۸۰۰ عضو فعال از ان استفاده می نمایند.

کتابخانه ریز با ۱۲۰ متر زیربنا دارای ۳۰۰۰ نسخه کتاب و ۲۰۰ نفر عضو فعال است

کتابخانه انارستان با ۱۲۰ متر زیربنا دارای ۵۰۰۰ نسخه کتاب و ۱۳۰۰ نفرعضو فعال است.

کتابخانه بهارستان با ۱۲۰ متر زیربنا دارای ۳۴۰۰ نسخه کتاب و ۶۵۰ نفر عضو فعال است.

کتابخانه آبگرمک با ۱۲۰ متر زیربنا دارای ۵۸۰۰ نسخه کتاب و ۱۳۵ نفر عضو فعال است.

مهمترین طرحی که درحال حاضر برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در حال اجراست چیست؟ طرح کتاب من یکی از طرحهای بسیار خوب است که طی آن شما هر کتابی را که بخواهید به کتابخانه درخواست می دهید و ۲۰ روز بعد آن کتاب تهیه و در کتابخانه قرار می گیرد و فرد درخواست دهنده اولین کسی است که کتاب را جهت استفاده تحویل می گیرد.

مهمترین مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان جم چیست؟عمده ترین مشکل ما مربوط ما به کتابخانه جم است که از سال ۷۴ که افتتاح شده است متاسفانه توسعه ای در آن صورت نگرفته و در واقع اصلاً وضعیت مناسبی ندارد و تنها یک سالن مطالعه در ان پیش بینی شده که این مورد مارا مجبور به زوج و فرد نمودن بانوان و آقایان نموده است.مشکلات دیگر هم عمدتاً مالی است.

منابع درآمدی کتابخانه ها چیست؟ کتابخانه ها ۳ راه درآمدی دارند که اول حق عضویت است که ماهیانه در حدود ۱۰۰ هزار تومان است،راه دیگر بحث خیرین است که می توان گفت در جم در این بخش خیرین فقط به اهدای چندین جلد کتاب ختم می شود.

راه سوم ۰۵% اعتبارات شهرداری هاست که تاکنون مبلغ ۵۰۰ هزار تومان از شهرداری انارستان،۱میلیون تومان از شهرداری ریز و ۸میلیون تومان از شهرداری جم دریافت شده است.دراینجا لازم می بینم از زحمات مهندس جمالی شهردار سابق جم درخصوص کمک به کتابخانه جم قدردانی نمایم.

در این هفته (هفته کتاب و کتابخوانی) چه برنامه هایی در جم اجرا می شود؟ در این هفته عضویت رایگان از ۲۱ تا ۲۸ آانماه داریم،تقدیر از کتابداران برتر در بخش های کودک،نوجوان و جوان و همچنین اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید،برگزاری مسابقه کتابخوانی آنلاین برای عموم و مکتوب برای دانش آموزان و مسابقه کتاب سازی برای کودکان

بیشترین علاقه جمی ها به چه کتابهایی است؟ به ترتیب: رمان ، کتب درسی ، مذهبی ، تاریخی ، روانشناسی

درپایان چه صحبتی دارید و یا اگر حرف نگفته ای مانده است بفرمائید؟باید بگویم کتابهایی که در کتابخانه های ما وجود دارد خصوصاً در بخش کتب دانشگاهی در سطح شهرک ها نیز وجود ندارد و این موضوع می طلبد که مکان مناسبتری در جم برای کتابخانه در نظر گرفته شود ما در حال حاضر ۱۲۰۰ عنوان کتاب جدید دریافت کرده ایم اما جا نداریم،شهرداری ۶۰۰ متر مربع زمین در شهرک پردیس روبروی بازارچه شهرداری به کتایخانه واگذار نموده اما متاسفانه در اعتبارات سال ۹۱ هیچگونه بودجه ای برای ساخت ان در نظر گرفته نشده است که امیدوارم به این موضوع هم توجه بیشتری شود.

 

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1817

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.