• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

رئیس تبلیغات اسلامی جم گفت: سابقه تعزیه جم به اوایل قرن ۱۳ برمی‌گردد.

  • کد خبر : 1882
  • 14 آذر 1391 - 19:34

 

به گزارش آوای جم به نقل از خبرگزاری فارس؛حجت‌الاسلام سید حسین سادات در آیین تجلیل از فعالان تعزیه  روستای صیدی جم اظهار داشت: در ماه محرم امسال شاهد حضور و فعالیت گسترده هیئات مذهبی و گروه‌های مردمی بودیم و حجم و کیفیت فعالیت‌های مذهبی در سال جاری رشد محسوسی داشته است.

 

وی افزود: تعزیه از هنرهای اصیل و ارزشی است که همواره در این شهرستان طرفداران خاص خود را داشته و دارد و امسال بیشتر مردم از برنامه‌های تعزیه استقبال کردند.

رئیس تبلیغات اسلامی جم ضمن بیان گزارشی از پیشینه تعزیه‌خوانی در این شهرستان خاطرنشان کرد: پیشینه تعزیه شهرستان جم به قرن سیزده هجری قمری برمی‌گردد.

سادات با اشاره به سوابق و پیشینه تعزیه شهرستان جم تصریح کرد: بنیان و پایه تعزیه‌خوانی در شهرستان جم توسط شادروان محمدعلی خان جمی فرزند ملاعلی میرزا از طایفه موسوم به «مدگماری» جم گذاشته شده که در اوایل قرن سیزده هجری قمری در جم به دنیا آمد و تا اواسط همین قرن زندگی می‌کرده است.

رئیس تبلیغات اسلامی جم با بیان نحوه آغاز به کار تعزیه در شهرستان جم اذعان داشت: نمایندگان روستای صیدی و روستاهای هم جوار شامل کوری، منظر، حاجی آباد، هُنگدان، بابامبارکی و قائدی شورای تعزیه را بنیان گذاشتند و این شورا کارهای اجرایی تعزیه و در واقع امر تهیه‌کنندگی کار را بر عهده گرفت.

سادات افزود: تهیه نسخه‌ها، خرید تجهیزاتی مانند شمشیر، سپر، خود، زره، تهیه اسب و استر، جذب کمک‌های مردمی، تهیه و دوخت لباس، سازمان‌دهی نیروهای انسانی لازم و جذب و آموزش تعزیه‌خوانان از مهم‌ترین کارهای محول شده به شورای برگزاری بود.

وی اظهار داشت: نخستین شورای برگزاری از عبدالحسین هنرمند، علی جمالی، علی جم‌رتبه، سید ابوالحسن خلیلی، حسین حمزوی، احمد احمدی‌نژاد، مسلم جعفری، محمد جاودان، محمد رفیعی، محمدجواد رفیعی، بهروز افتخاری، عباس کارگر و حمید جم‌رتبه تشکیل شده بود.

این مسئول گفت: از اعضای مورد اشاره، مرحوم احمدی‌نژاد به دلیل فوت و حمزوی و خلیلی به دلیل مشکلات شخصی نتوانستند به فعالیت خود در شورا ادامه دهند و در سال‌های بعد افراد دیگری شامل؛ حسین هنرمند، احمد ستوده و اسحاق یوسفی به شورای برگزاری پیوستند.

سادات خاطرنشان کرد: تعزیه جم همه ساله از اول تا دهم محرم در روستای صیدی برگزار می‌شود و توانسته جای خود را در بین علاقه‌مندان به تعزیه پیدا کند.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1882

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.