• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
چند جمله با امام جمعه جدید جم؛

زبان گویای دردهای واقعی مردم باشید/ جم متفاوت تر از هر جایی است!

  • کد خبر : 9260
  • 14 تیر 1398 - 15:56
امروز مردم به خوبی فرق خدمتگذار و منفعت طلب را می فهمند. هر اقدامی که شائبه رانت خواری، ویژه خواری، سفارش، منفعت طلبی شخصی، تبعیض در اشتغال زن و فرزند و ... از سوی امامان جمعه رخ دهد به پای دین و انقلاب نوشته می شود و اعتماد مردم را نشانه می رود.

آوای بوشهر- پس از ۸ سال، حجت الاسلام محمد گنجی از جم رفت و حجت الاسلام محمدی سکان امامت جمعه جم را برعهده گرفت.

به گزارش آوای بوشهر؛ محمد گنجی را جز معدود امامان جمعه می دانند که با نگاه دولت روحانی، همسو بود و تا مدتی قبل، در پروفایل واتس اپ تصویری از مرحوم هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی نوه حضرت امام را حک کرده بود.

موضوعی که قرابت فکری اش را به جناح اصلاحطلب پیوند می داد. هر چند که بارها تاکید کرده بود نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا و فقط در مسیر منافع مردم و نظام اسلامی گام برمی دارد.

گنجی اما در دولت روحانی گاه حمله های تندی را به مسئولان محلی و استانی چاشنی خطابه های اش کرد؛ از بی عرضه خواندن فرماندار وقت و نماینده مجلس در ناتوانی راه اندازی فرودگاه تا تهدید به عدم حضور در سفرهای شهرستانی استاندار بوشهر به جم!

هر چند تهدیدات امام جمعه جم بعضا هیچگاه عملی نشد اما به نظر می رسد در مواجهه با آنچه مشکلات مردم می دانست ابایی از بیان تند و تیز نداشت. امام جمعه و امام جمعه موقت جم هر از چند گاه سوژه اول رسانه ها می شدند. نطق های تند علیه مسئولان و کارکنان پتروشیمی ها تا انتقاد عجیب از رئیس اداره ای که در بستر بیماری بود و فرصت حضور در نماز جمعه را نداشت!

با همه اینها، امام جمعه جم پس از مدت ها حرف و حدیث در مورد کاندیداتوری اش در انتخابات مجلس و جابجایی اش به شهری دیگر، از جم رفت و حجت الاسلام محمد محمدی جایگزین وی شد. امام جمعه جدید اما رسالتی بزرگ بر دوش دارد تا مسیر درست رفته را تقویت و ضعف های گذشته را برطرف کند.

با نگاهی به پیشینه تریبون جمعه جم چند نکته لازم به ذکر است:

 

اول: بدون تردید شهرستان جم را باید یکی از شهرستان هایی دانست که بافت روشنفکری و فرهنگ مداری آن غالب است.  آرای این شهرستان ۷۲ ملت در انتخابات های مختلف نشان از سوگیری روشنفکرانه مردمانش دارد.

محمد گنجی این موضوع را به خوبی دریافته بود و به ندرت سخنرانی های یکجانبه برخی امامان جمعه استان در حوزه سیاسی را در ادبیات اش نمایان می کرد.

امام جمعه جدید جم باید این بافت متفاوت سیاسی اجتماعی جم را عالمانه درک کند تا با بولتن خوانی های سیاسی یک طرفه، فضای همدلی شهرستان را به تقابل جناح ها تبدیل نکند. چرا که در غیر اینصورت، عامل وحدت و همدلی می تواند به عامل تفرقه و اختلاف میان مردم و حاکمیت بدل شود و جایگاه امامت جمعه با تردیدهای جدی مواجه شود.

دوم:  جم وارث مشکلات بزرگ حل نشده ای از گذشته تا امروز است. از شرایط فاجعه بار کمی و کیفی آب شرب تا وضعیت بحرانی برق، از معضلات کوه خواری و زمین خواری و دره خواری تا تبعیض های خواسته و ناخواسته میان مردم و نفت و گاز و پتروشیمی، از شرایط شکننده یکی از دلخوشی های بزرگ مردم در عرصه ورزش یعنی پارس جنوبی جم تا وضعیت نابسامان بازار و فاصله طبقاتی زجر آور، از پروژه های بزرگ به سرانجام نرسیده چون سد باغان و آب سیراف و ساختمان دانشکده فنی تا بحران کمبود کلاس درس  و مدرسه … همه اینها و چندین و چند مورد دیگر فرصت های بزرگی برای نطق و چانه زنی و خدمت فراهم کرده است و امام جمعه جدید باید تلاش کند با همکاری مسئولان محلی و استانی این بحران ها را حل کند.

سوم: یکی از نقاط ضعف و پاشنه آشیل حجت الاسلام گنجی را باید حضور برخی نیروهای ناکارآمد در اطراف اش دانست. نیروهایی که گاها با مشورت های سراپا غلط، تقابل های بیهوده را با جایگاه امامت جمعه فراهم کردند. درست همانند آنچه در نکوداشت روز جم سال گذشته رخ داد و فرصت های بزرگی برای نشاط و شادابی مردم را گرفت!

حجت الاسلام محمدی در اولین گام باید به تمیز سره از ناسره و چاپلوس و دلسوز در میان اطرافیان بپردازد و بستر را برای مشارکت بیشتر مردم و حضور حداکثری در نماز جمعه فراهم کند تا در هر خطبه و خطابه تعداد کم حاضرین برآشفته اش نکند و مسئولان را با قهر و تلخی ننوازد!

تفکیک مردم به خوب و بد یکی از آفت های بزرگ خطابه های کشور است و لازم است در این خصوص امام جمعه جدید، گام های همدلانه تری بردارد.

چهارم: امروز مردم به خوبی فرق خدمتگذار و منفعت طلب را می فهمند. هر اقدامی که شائبه رانت خواری، ویژه خواری، سفارش، منفعت طلبی شخصی، تبعیض در اشتغال زن و فرزند و …  از سوی امامان جمعه رخ دهد به پای دین و انقلاب نوشته می شود و اعتماد مردم را نشانه می رود.

امام جمعه جدید جم باید هر چه زودتر برای رفع نگاه تبعیض آلود نهادینه شده میان مردم و مسئولان در اسکان شهرک های نفت را حل کند. حتی اگر شده برای قدم اول، خانه ای در خارج از شهرک ها مهیا کند تا مردم امام جمعه را همسو تر با خود ببینند.

پنجم: نگاه سطحی و خطبه های مبتنی بر اخبار افراد ناسالم و بیمار باید حذف شود. سطح برخی خطبه ها طی سالیان گذشته به قدری نازل شده بود که بعضا شاهد سخنان حاشیه ای و بی ارتباط با دغدغه های واقعی جامعه هم بوده ایم. این موضوع را همه دلسوزان شهرستان معترف اند و امام جمعه جدید باید تلاش کند خطابه ها مبتنی بر حقایق غیر قابل انکار و داده های منطقی باشد و در این مسیر هم خود و هم امامان جمعه موقت باید نهایت ظرافت و دقت را به خرج دهند تا به جای درمان، درد را به جامعه تزریق نکنند!

 

ششم: یکی از ویژگی های شایسته تقدیر و ستودنی حجت الاسلام گنجی در مدارا با منتقدان بود. طی ۸ سال حضور در جم هیچگاه دیده نشده با وجود انتقادهای تند و تیز اصحاب رسانه، اقدامی قهرآمیز از سوی امام جمعه صورت پذیرد و امید است این روش نیک امام جمعه سابق توسط امام جمعه جدید در صدر رسالت کاری اش قرار گیرد تا به فرموده مولا علی علیه السلام: محبوب تریند افراد در نزد حاکمان جامعه آنان باشند که نقدشان تند تر است” و به جد از الهام گرفتن از چاپلوسان و دور قاب چینان برحذر باشد.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=9260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.