• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

سجاد بهزادی عضو فدراسیون بی المللی روزنامه نگاران: فضای رسانه ای جم مرد سالار است

  • کد خبر : 5932
  • 17 مهر 1397 - 23:55

? سجاد بهزادی که برای دومین سال پیاپی داوری آثار خبرنگاران شهرستان جم را در همایش تجلیل از خبرنگاران برتر را بر عهده داشت در مورد وضعیت کلی آثار خبرنگاران شهرستان و تحلیل محتوای این آثار و همچنین وضعیت رسانه ها در این شهرستان گفت: ? ثابت ماندن نویسندگان و اضافه نشدن افراد جدید نسبت […]

? سجاد بهزادی که برای دومین سال پیاپی داوری آثار خبرنگاران شهرستان جم را در همایش تجلیل از خبرنگاران برتر را بر عهده داشت در مورد وضعیت کلی آثار خبرنگاران شهرستان و تحلیل محتوای این آثار و همچنین وضعیت رسانه ها در این شهرستان گفت:
? ثابت ماندن نویسندگان و اضافه نشدن افراد جدید نسبت به سال گذشته از موارد قابل بهبودی است که انشالله با راه اندازی دو نشریه جدید در شهرستان شاهد معرفی خبرنگاران جدیدی به جامعه رسانه ای شهرستان باشیم.
? گسترده شدن سطح انتشار اخبار ،یادداشت و گزارش های بچه های جم در رسانه های ملی از موارد مثبت امسال نسبت به سال گذشته بود.
? جسارت خبرنگاران در نوشته هایشان قابل ستایش است که بخش از آن بی انصافی نباشد به خاطر رویکرد دولت است و فضای رسانه ای که ایجاد نموده بود.ما در شبکه های اجتماعی به نوعی شجاعت ورزی را بی مهابا تمرین کردیم.
? اگر چه اثر گذاری که هدف نهایی رسانه است باز در چندین اثر خبرنگاران شهرستان دیده میشد ، اما همچنان شناخت سوژه و پیگیری رسانه ای تا رسیدن به نقطه هدف از ضعف های رسانه ای ما به شمار می رود.
? البته اگر هم شاخص اثر گذاری در حقیقت جوابیه های دستگا هها باشد باز شاهد مواردی بودیم ولی اصولا دستگاهها با جوابیه مشکل دارند و این به معنای بی اثر بودن کار خبرنگاران در عرصه عمومی  نیست.
? جامعه، خبرنگاران شهرستان جم را بیشتر از سالهای گذشته می شناسد و ما بیشتر به جامعه معرفی شدیم. اگر چه این شناخت نکات مثبت فراوان دارد اما در یکسال گذشته باز تهدید و نا امنی برای خبرنگاران در شهرستان شاهد بودیم.
? بدون تعارف عرض می کنم فرصتی پیش امد در یک سال گذشته با برخی رسانه های مهم استان صحبت کردم. آنها بچه های جم را در رسانه چندین گام جلوتر از سایر شهرستان ها به خصوص در جنوب می دیدند. و من به خودم افتخار کردم که نقش کوچکی در اموزش و توسعه رسانه در این شهرستان داشتم.
? در یک پایش فرایندی مشخص میشود که خبرنگاران جم تنها در فضای غیر رسمی مانند کانال ها و یا شبکه های اجتماعی … نیستند بلکه در فضای رسمی رسانه ای کشور حضور دارند . ما نمایندگان فعال خبرگزاریهای رسمی و صدا وسیما در شهرستان داریم.
? گاها ضعف در نوشتار و ادبیات نوشتن در برخی آثار؛از نقاط ضعفی بود که به دقت بیشتری نیاز دارد. همچنین نوشتار ساده و روان به دور از واژه های سخت و “ایسم گرا” بودن بسیار خوب است اما باید حواسمان باشد این ساده نویسی به عامیانه نویسی تبدیل نشود.
? سوژه را معطوف به هدف نمی کنیم و خیلی زود بعد از نوشتن یادداشت آن را رها می کنیم و گویی وجدانمان راحت شده است. فراموش نکنیم خبرنگار به سماجتش شناخته میشود. بر این اساس باید سوژه را تا رسیدن به نقطه مطلوب رها نکرد.
? در یکی از حوزه های مهم کشوری در رسانه های شهرستان جم قلم فرسایی نمیشود . و آن حوزه سیاست است. در حالی که در بین ما خبرنگارانی هستند که جامعه شناسی خوانده اند یا علوم سیاسی ، که البته می توان در یادداشت های آنها رگه هایی از سیاست دید. یادمان باشد سیاست به معنای افراطی بازی و جناح بازی نیست.سیاست یعنی ریشه مشکلات را دنبال کردن.
? برتولت برشت آلمانی می گوید: بدترینِ بی‌سواد ها، بی‌سوادِ سیاسی‌ است.او نه می‌شنود، نه می‌بیندو نه در رخدادهای سیاسی مشارکت می‌جوید.او نمی‌داند که هزینه ‌های زندگی، قیمت لوبیا، ماهی، آرد، کرایه ‌خانه، کفش و دارو، همگی به تصمیمات سیاسی گره خورده‌اند.او چنان ابله است که سینه ‌اش را پیش‌ کشیده، با افتخار اعلام می‌کند:”از سیاست متنفرم”.چنین سبک ‌مغزی به این امر واقف نیست که تن‌ فروشان، کودکانِ خیابانی، دزدان و حتی تبهکارترینِ تبهکاران که همان سیاست‌مداران فریب‌کارند- این غلامانِ فاسدِ شرکت‌ های چند‌ ملیتی،همه از خلال همین “جهالتِ سیاسی‌”ست که زاده می‌ شوند.
? بر خلاف بسیاری از شهر های کوچک و بزرگ دیگر کشور که خبرنگاران فعال زن نیز در آن رسانه ها مشارکت دارند و قلم می زنند، فضای رسانه ای شهرستان جم بیشتر مرد سالار است. در حالی که هر کجا که در جمع رسانه ای ها بودم بانوان پیشرو بودند . در دانشکده خبر هم که من دانشجو بودم بیش از نیمی از کلاس خانم بود. در جم این خلاء به شدت احساس می شود و از توانایی بانوان در حوزه رسانه استفاده نمیشود لذا به توانمندی های آنان در این حوزه باید بیشتر اندیشیدید./آوای بوشهر
لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=5932

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.