• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

سدهای استان بوشهر در بند کمبود اعتبار/ فقط ۳٫۵ درصد بودجه موردنیاز ابلاغ شد

  • کد خبر : 2688
  • 06 تیر 1396 - 20:20

 رجایی با اشاره به اهمیت اجرای سد باغان در مرز شهرستان های دشتی و جم اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط آبی آبخوان های محدوده مطالعاتی جم و ریز این استان در وضعیت ممنوعیت و بحرانی قرار گرفته در صورت بهره برداری نشدن بموقع از سد باغان و ادامه تامین آب آشامیدنی و صنعتی […]

 رجایی با اشاره به اهمیت اجرای سد باغان در مرز شهرستان های دشتی و جم اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط آبی آبخوان های محدوده مطالعاتی جم و ریز این استان در وضعیت ممنوعیت و بحرانی قرار گرفته در صورت بهره برداری نشدن بموقع از سد باغان و ادامه تامین آب آشامیدنی و صنعتی از منابع سطحی و عدم توقف برداشت آب از منابع زیر زمینی، باعث خشک شدن کامل این سفره ها می شود.

آوای جم؛استان بوشهر در مجموع دارای ۵ سد در دست اجرا و در حال مطالعه است که بنا به ضرورت و برای کنترل سیلاب ها، تأمین آب کشاورزی، شرب و صنعتی و توسعه اقتصادی پیش بینی شده اند، با این حال به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود اعتباری و تأمین مالی، اجرای آنها عقب تر از زمان پیش بینی شده است و بعید است بهره برداری آن به زمانی که مسئولان وعده داده اند، برسد.

به گزارش «خلیج فارس»؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: پایین بودن میزان اعتبار تخصیص یافته به سدهای در دست ساخت این استان منجر به طولانی شدن روند ساخت و ساز آنها می شود.

شاهپور رجایی درگفت وگو با ایرنا افزود: طولانی شدن روند ساخت و ساز سدها باعث افزایش شدید قیمت تمام شده و محروم ماندن بهره برداران از فواید اجرای این طرح ها می شود.

اهمیت سدهای استان

وی درباره سد دالکی بیان کرد: با توجه به اینکه نخلستان های منطقه دشتستان به علت کم آبی در آستانه خشک شدن قرار دارند هرگونه تاخیر در ساخت سد دالکی باعث از بین رفتن نخیلات و عبور از شرایط احیا قرار می گیرند.

رجایی با اشاره به اهمیت اجرای سد باغان در مرز شهرستان های دشتی و جم اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط آبی آبخوان های محدوده مطالعاتی جم و ریز این استان در وضعیت ممنوعیت و بحرانی قرار گرفته در صورت بهره برداری نشدن بموقع از سد باغان و ادامه تامین آب آشامیدنی و صنعتی از منابع سطحی و عدم توقف برداشت آب از منابع زیر زمینی، باعث خشک شدن کامل این سفره ها می شود.

وی بیان کرد: همچنین بهره برداری نکردن بموقع از سد باغان منجر به نشست زمین، در مضیقه قرار گرفتن شدید مردم در زمینه تامین آب آشامیدنی و مشکل شدن ادامه فعالیت واحدهای صنعتی بزرگ از جمله پالایشگاههای این منطثه می شود.

وی گفت: در استان بوشهر پنج سد بزرگ از محل منابع ملی در دست ساخت و مطالعه است که از این تعداد چهار سد دالکی، دشت پلنگ، باغان و خائیز عملیاتی شده است.

وی یادآور شد: همچنین مطالعه سد باهوش اهرم با هدف تامین آب نخلستان های این شهر نیز انجام و مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه برای آن گرفته شده و در جدول قانون بودجه به صورت متمرکز ذکر شده و پیگیر هستیم تا از همان ردیف و سازوکار تامین مالی انجام شود.

سدهای استان در بند کمبود اعتبار

رجایی گفت: سدهای دالکی، دشت پلنگ و باغان که در بودجه دارای ردیف اعتباری هستند، ۷۴۲ میلیارد تومان اعتبار مصوب دارند و باید در مدت چهار سال احداث شوند.

وی یادآور شد: برهمین اساس بدون در نظر گرفتن افزایش هزینه های سنواتی باید سالی ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرحها تصویب، ابلاغ و نقدینگی تامین شود تا در مدت تعیین شده طرحها اجرا و به بهره برداری برسند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: این درحالی است که اعتبار مصوب برای سه سد یاد شده ۲۵٫۲ میلیارد تومان در سالجاری بوده که با پیگیری های انجام شده فقط با توجیه تامین نقدینگی برای سهم ۱۵ درصد فاینانس خارجی سد دشت پلنگ و باغان ۱۶میلیارد تومان تخصیص و نقدینگی ابلاغ شده است.

فقط ۳٫۵ درصد اعتبار سد دالکی مصوب شد

وی در مورد سد دالکی گفت: این سد بعنوان بزرگترین سازه، برای ساخت آن قراردادهایی با ۴۰۰ میلیارد تومان با پیمانکار منعقد شده که باید در مدت چهار سال اجرا شود.

رجایی یادآور شد: سد دالکی در سال گذشته ۲۵٫۲ میلیارد تومان و در سال جاری نیز به همین میزان اعتبار مصوب و ابلاغ شده دارد که کمتر از ۳٫۵ درصد کل اعتبار موردنیاز است.

رجایی افزود: به طور معمول در شرایط کنونی که نرخ تورم در کنترل دولت و اعداد تورمی نزدیک به ۱۰ درصد ابلاغ می شود و شاخص های تعدیل فهرست بها به تبعیت بخشی از اقلام موجود در سبد نرخ تورم بین ۸ تا ۱۰ درصد است و بیانگر این است که اعتبار مصوب حتی به اندازه افزایش هزینه های طرح ناشی از تعدیل سالانه هم نخواهد بود.

تاخیر در سدهای استان به ضرر بهره برداران است

وی گفت: با ساخت سدهای استان بوشهر علاوه بر فراهم سازی شرایط کنترل و مدیریت سیلابهای مخرب که تبعات و آثار زیانبار آبی در سالهای گذشته را کنترل می کند، بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی و صنعت شهرستانهای جنوبی استان و آب کشاورزی بیش از ۱۳ هزار هکتار از نخلستانهای دالکی و سعد آباد نیز تامین می شود.

رجایی افزود: پایین بودن سقف اعتبارات تخصیص یافته، ابلاغ نکردن و تخصیص نقدینگی باعث طولانی شدن زمان اجرا و افزایش شدید قیمت تمام شده طرح می شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای سدهای یاد شده در استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط مالی دولت و پیشینه تامین اعتبار تنها به اعتبارات مصوب سالانه در لایحه بودجه اکتفا نکردیم و تامین مالی سد دالکی از طریق فاینانس داخلی در دستور کار است و در حال طی مراحل قانونی هستیم.

سدهای باغان و دشت پلنگ در انتظار فاینانس خارجی

رجایی یادآور شد: سد باغان و دشت پلنگ به عنوان طرحهای اولویت دار استان بوشهر برای فاینانس خارجی (مشارکت کننده) معرفی و تاییدیه اولیه گرفته شده و منتظر گرفتن مجوز از دولت خارجی هستیم.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود در اواخر نیمه اول سال جاری فاینانس خارجی سدهای این استان مشخص شود.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=2688

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.