• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
19

سفره‌ها خالی‌تر از دیروز

  • کد خبر : 14401
  • 07 مهر 1400 - 9:31
افزایش قیمت کالاهای اساسی دیگر فاجعه شده و طبق گزارش جدید وزارت صمت، بیشترین رکورد قیمت مربوط به برنج، گوشت و مرغ بوده است.

افزایش قیمت کالاهای اساسی دیگر فاجعه شده و طبق گزارش جدید وزارت صمت، بیشترین رکورد قیمت مربوط به برنج، گوشت و مرغ بوده است.

به گزارش آوای بوشهر؛ افزایش قیمت خوراکی‌ ها در حالی است که طی سال‌های اخیر پدیده سو تغذیه گسترش یافته و طبق یک گزارش تحقیقی، هفت دهک جامعه، کمتر از استاندارد اعلامی وزارت بهداشت کالری مصرف می کنند. قطعا با افزایش شدید قیمت خوراکی‌ ها این بحران بسیار شدیدتر شده است.

 جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که قیمت انواع برنج داخلی در مردادماه بیش از ۴۳درصد افزایش یافته است. 

بر اساس گزارش‌های میدانی هر کیلو برنج ایرانی طی چند هفته اخیر رشد حدود ده هزارتومانی داشته و به طور میانگین به ۵۴ هزار تومان رسیده است. همچنین با توجه به ممنوعیت واردات برنج که از مرداد آغاز شده و تا آبان تداوم دارد؛ برنج خارجی هم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد قیمت داشته اند.

 شکر در رتبه اول افزایش قیمت

در گزارش جدید وزارت صمت، بیشترین افزایش قیمت در ماه گذشته مربوط به شکر است که قیمت آن در مرداد امسال ۶۳.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته؛ طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۸۴۰۰ تومان در مرداد سال قبل به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه مشابه امسال رسیده است. 

البته مشاهدات میدانی نرخ ها را بالاتر از گزارش وزارت صمت نشان می‌دهد، طوری که قیمت شکر در بسته‌های ۹۰۰گرمی در مغازه‌ ها به ۱۸ هزار تومان هم رسیده است.

 در این رابطه معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اوایل امسال علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرد و گفت که با توجه به این‌که شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ گذاری نیست. 

 افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در مردادماه با افزایش ۵۳.۱ درصدی به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبل حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

البته گزارش‌های میدانی از بازار رقم بالاتر را برای مرغ آماده مصرف نشان می دهد و اکنون نیز نرخ ۳۰ هزارتومانی برای آن در بوشهر به عنوان قیمت مصوب تعیین شده است.

 گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله با ۵۲.۴ و گوشت گوسفندی با ۳۲.۶ درصد افزایش در مرداد امسال به حدود ۱۲۰ و ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۷۹ و ۹۸ هزار تومان بوده است.   

زندگی زیر خط بقا

قطعا افزایش قیمت ها خصوصا برای کالاهای خوراکی زندگی را برای کارگران، کارمندان و قشر متوسط به پایین دشوارتر می کند و هر روز اقلام بیشتری را از سر سفره آنها کم خواهد کرد؛ در این شرایط وضعیت اقشاری که با یارانه نقدی و کمک نهادهای حمایتی روزگار می گذارنند نگفتنی است.

تنها چند بار خرید مایحتاج ضروری و اقلام خوراکی در ماه بخش عمده‌ای از دستمزدها را می‌ بلعد و هزینه های دیگر نظیر اجاره خانه و هزینه تحصیل فرزندان سختی معیشت خیلی از خانواده‌ ها را صدچندان کرده است. 

جالب اینکه درخصوص کارگران، برخی از کارفرمایان تخلف کرده و تنها مزد پایه را به آنها پرداخت می‌کنند که حداکر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است و باعث شده تا خانواده‌ های کارگری مدتها رنگ گوشت و مایحتاج خوراکی را در سفره خود نبینند. 

دولت سیزدهم تقریبا یک ماه است که با وزیران جدید شکل گرفته و باید دید برای مهار غول تورم در کشور و بهبود معیشت اقشار متوسط رو به پایین چه برنامه و اقدام اجرایی در نظر دارد؟

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14401

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.