• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
یادداشت

عوارضی که حذف شد، فرصتی که دیده نمی شود!

  • کد خبر : 11474
  • 06 فروردین 1399 - 18:50
همه شوراها نیک می دانند که چه گنجی از دست داده و اگر پول عوارض آلایندگی در کار نباشد دست آنها از همیشه خالی تر می ماند. لذا در صدد بازگرداندن این حق به شهرستان خود هستند.

مصطفی هاشمی نژاد

آوای بوشهر: چند هفته ای است که موضوع حذف شهرستان های جم و دیر از عوارض آلایندگی منطقه پارس جنوبی نقل محافل سیاسی و مجازی جنوب استان بوشهر شده است.

موضوعی که هضم‌آن برای مسوولان شهری و سیاسی جم و دیر آنقدر سخت بود که حتی کار به استعفا دسته جمعی کشیده شود.

همه شوراها نیک می دانند که چه گنجی از دست داده و اگر پول عوارض آلایندگی در کار نباشد دست آنها از همیشه خالی تر می ماند. لذا در صدد بازگرداندن این حق به شهرستان خود هستند.

اگر بحث حذف نام جم از لیست دریافت کنندگان عوارض آلایندگی پارس جنوبی را قطعی بدانیم پس شوراهای اسلامی جم راهکاری برای جایگزین کردن منبع درآمد دیگری دارند؟ جواب بیش از هر زمان دیگری مشخص است؛ هیچ راهکاری وجود ندارد!

اما یک‌سوال
آیا شرکت ملی گاز، تا کنون عوارض خط لوله های گازی که در شهرستان جم‌احداث کرده است پرداخت کرده است؟ جواب سوال برای شخص نگارنده نیز مبهم است و‌ شاید این موضوع تا کنون در ذهن همه شوراهای اسلامی شهرستات جم نیز مغفول مانده است.

هرچند دوست عزیزی در کسوت شورایی به من می گفت شهرستان جم تا کنون بابت خطوط لوله گازی که در شهرستان عبور داده اند عوارضی دریافت نکرده است.

از تعداد خط لوله های گاز در جم‌ اطلاعات چندانی ندارم اما از همان دوست شورایی شنیدم که استان فارس بابت خط لوله ای که از شهرستان اردکان (سپیدان) گذشته است مبلغ هنگفتی بابت عوارض اخذ نموده است.

حتی شهرداری سیراف برای خط انتقال آب از دریا به جم، حدود ۸ میلیارد از پالایشگاه فجر جم عوارض دریافت کرد.

پس‌ آلایندگی علاوه بر آب و‌هوا شامل آلایندگی خاک نیز می شود. با عبور خطوط لوله از اراضی جم، خاک این اراضی دچار فرسایش شده، بسیاری از زمین های مردم نیز بدون پرداخت بها به آنها تملک شد و حدود و‌ثغور روستا نیز دستخوش تغییر شده است.

انتظار می رود شورای شهرستان و شورای بخش مرکزی و بخش ریز با استفاده از ظرفیت نماینده فعلی و نماینده منتخب مرد در مجلس شورای اسلامی جهت استیفای حقوق مردم جم ورود جدی داشته، شاید بتوان حق مردم را به آنها برگرداند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.