• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
یادداشت وارده

عوارض آلایندگی؛ آزمون سخت شوراهای جم/استیفای حق جم اراده جمعی می خواهد

  • کد خبر : 11558
  • 10 فروردین 1399 - 19:57
قطعا پیگیری شوراها بدون اراده جمعی مردم و مسئولان نتیجه نخواهد داشت و لازم است نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مسؤولان دولتی و قضایی شهرستان نیز به طور جدی پیگیر این مهم باشند.

رضا رئیسی*:

در مصوبه جدید کمیته استانی برای توزیع عوارض آلایندگی عسلویه، شهرستان‌های جم و دیر از دریافت این عوارض حذف شده‌اند و اعتبارات عوارض آلایندگی تاسیسات عسلویه به صورت ۶۰ و ۴۰ درصد به عسلویه و کنگان می‌رسد و شهرستان‌های جم و دیر که تا پیش از این به نسبت جمعیت از این عوارض سهم داشتند از لیست شهرستان‌های مشمول عوارض حذف شدند. موضوعی که به کسری شدید بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌های دیر و جم و سرشار شدن اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های عسلویه و کنگان منجر شده است.

شوراهای اسلامی شهرستان جم در پی صفر شدن اعتبارات عوارض آلایندگی تاسیسات عسلویه، با تهدید به استعفای دسته جمعی با استاندار بوشهر نیز دیدار کرده‌اند و پیگیری‌هایی در این خصوص داشته‌اند اما گویا تاکنون این اقدامات بی ‌نتیجه بوده و شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان جم، تهدیدشان را هم عملی نکردند.

در پی مصاحبه‌ اعضای شورای اسلامی شهر جم و برخی شوراهای شهرستان جم، رئیس شورای شهر چاه مبارک شهرستان عسلویه به سخنان شوراهای جم واکنش نشان داد و تاکید کرد: «توزیع عادلانه عوارض آلایندگی صنایع پارس جنوبی مطالبه‌ای است که پس از سال‌ها محقق شد و شوراهای شهرستان‌های جم و دیر از اظهار نظر احساسی پرهیز و حق عسلویه را محترم بدانند.»

نگارنده کاری به اختلافات و صحبت‌های شوراها در پی این اتفاق ندارد اما آنچه مشخص است بادهای شهرستان اکثرا از سمت آسمان عسلویه است و خیلی از روزهای سال، آلودگی فلرهای عسلویه در آسمان جم خود را به نمایش می‌گذارد و تاثیر مستقیمی بر آب و هوای جم دارد.

حضور  و ساکن بودن هزاران نفر از کارکنان شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی عسلویه در شهرستان جم ضررهای زیادی به حوزه فرهنگی، اجتماعی وارد کرده که اگر مسؤولان کمیته استانی برای توزیع عوارض آلایندگی عسلویه واقع بینانه و منطقی به آن نگاه می‌کردند قطعا حقی از شهرستان‌های جم و دیر ضایع نمی‌شد هر چند عده‌ای معتقد هستند پشت پرده این تصمیم، این است که طی سال‌های آینده برخی شهرهای استان فارس جایگزین جم و دیر برای دریافت عوارض آلایندگی عسلویه شوند و اگر مسؤولان و شوراهای شهرستان جم در زمان کنونی نتوانند از حق مردم خود دفاع کنند، قطعا برای همیشه باید قید دریافت عوارض آلایندگی تاسیسات عسلویه را بزنند!

اکثر شوراهای شهرستان جم که در گذشته در خیلی از برهه‌های حساس و مهم شهرستان به سکوت رضایت دادند و از حقوق تضییع شده مردم دفاع نکردند و یا نتوانستند، باید دید در خصوص حق عوارض آلایندگی عسلویه چه اقدامی خواهند کرد و آیا توانایی و توانمندی دارند که این حق را به شهرستان برگردانند یا خیر؟

شوراهای جم طی این سال‌ها در خصوص رفع بسیاری از مشکلات و نیازهای شهرستان از جمله آب‌رسانی سیراف به جم، فرودگاه، ساختمان دانشکده فنی و مهندسی، وضعیت راه‌های مواصلاتی، وضعیت نامطلوب ارتباطات و زیرساخت‌های مخابرات و… چندان موفق نبودند و یا پیگیری ‌شان مثل عوارض آلایندگی عسلویه تاکنون بی‌نتیجه بوده است. امروز همه منتظرند تا در خصوص عوارض آلایندگی، توانایی شان را نشان دهند.

هر چند به نظر می‌رسد یک دست به تنهایی صدا ندارد و قطعا پیگیری شوراها بدون اراده جمعی مردم و مسئولان نتیجه نخواهد داشت و لازم است نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مسؤولان دولتی و قضایی شهرستان نیز به طور جدی پیگیر این مهم باشند.

 

*فعال رسانه ای و اجتماعی شهرستان جم

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=11558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.