• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

“غرضی” پدیده اولین مناظره انتخاباتی

  • کد خبر : 2395
  • 12 خرداد 1392 - 5:00

آوای جم- اولین مناظره مشترک ۸ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برگزار شد و ۴ ساعت به طول انجامید. با بررسی مطالب مطرح شده در این مناظره طولانی مدت، قطعا می توان محمدرضا غرضی وزیر کابینه های هاشمی و موسوی را پدیده این برنامه دانست. او برخلاف دیگر نامزدها، هم اکنون هیچ سمت ارشد […]

آوای جم- اولین مناظره مشترک ۸ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برگزار شد و ۴ ساعت به طول انجامید. با بررسی مطالب مطرح شده در این مناظره طولانی مدت، قطعا می توان محمدرضا غرضی وزیر کابینه های هاشمی و موسوی را پدیده این برنامه دانست.

او برخلاف دیگر نامزدها، هم اکنون هیچ سمت ارشد یا میانی در حاکمیت ندارد و برای آخرین بار در دولت هاشمی رفسنجانی، وزیر پست وتلگراف و تلفن و در دولت میرحسین موسوی وزیر نفت بود.

غرضی بعد از دولت دوم هاشمی، دیگر در صحنه سیاسی ایران حاضر نبود تا اینکه ناگهان در فهرست کاندیداهای رسمی انتخابات ریاست جمهوری ظهور کرد. این حضور غرضی آنقدر ناگهانی بود که حتی خود او هم انتظار نداشت نامش در کنار کاندیداهای رسمی ریاست جمهوری منتشر شود ؛ او بعد از اعلام صلاحیت ها ، گفت که نه ستاد دارد و نه سایت!

غرضی برای سال های متمادی به دور از سمت های دولتی، در متن مردم بود به همین دلیل از نزدیک با زندگی عادی مردم آشناست. او به دلیل اینکه هم اکنون سمت بالا و مهمی در حاکمیت ندارد و از سوی دیگر، هزینه ای هم برای برای انتخابات نمی کند و دغدغه پیروزی هم ندارد؛ مطالب خود را بدون دغدغه و وام داری، بیان می کند و درباره سرنوشت خود پس از انتخابات نگرانی ندارد.

غرضی تمامی برنامه ها و سخنان انتخاباتی اش را بر موضوع تورم متمرکز کرده و در پاسخ به هر سؤالی و با هر موضوعی، از تورم صحبت می کند.

این وزیر دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی در برنامه مناظره جمعه، نشان داد از حافظه خوبی برخوردار است. او بارها ارقام و اعداد از دوره احمدشاه قاجار تا دولت فعلی استفاده کرد ، بدون اینکه از کاغذ و کتابی استفاده کند.

غرضی همچنین در این مناظره، با صدای بلند و معترض گونه ای، مطالبی را بیان می کرد و نسبت به ۷ کاندیدای دیگر، مردمی تر نشان می داد و در سخنانش از مثال های ملموس تر استفاده کرد به عنوان مثال می توان به اشاره او به کمیابی “کره” اشاره کرد.

پاسخ های غرضی به عکس ها هم نسبت به سایر کاندیداها، جالب تر بود. مثلا در واکنش به عکسی از ساختمان های مسکن مهر، برخلاف کاندیداها که به مسکن مهر و خوبی های آن، عکس امام و رهبری، مشکلات مسکن مهر، معماری ایرانی اسلامی و … اشاره می کردند او به دو نکته تورم زا بودن پول های هزینه شده برای ساخت این واحدها و عمر پایین این ساختمان ها اشاره داشت.

غرضی همچنین از چاشنی طنز هم در صحبت هایش استفاده می کرد ، مثلاً جایی که درباره عکس یک معدن سخن می گفت اظهار داشت که لابد صاحب این معدن، از دست مشکلات فراری شده و به زندان افتاده است.

غرضی ، هر چند شانسی برای بردن انتخابات (لااقل تا این لحظه)، ندارد ولی توانست متفاوت تر از بقیه ظاهر شود، بر آرای اندکش بیفزاید و دستکم خود را به عنوان یک صاحب نظر احیا کند.

منبع: عصر ایران ؛ رضا کعبی

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=2395

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.