• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
پیگیری ویژه

فیبر نوری ای که دردی دوا نمی کند/ چه کسی پاسخگوی تضییع بیت المال است؟/ اخطار کتبی شهرداری به مخابرات!/ بخش خصوصی قربانی بی کفایتی مسئولان

  • کد خبر : 12473
  • 26 خرداد 1399 - 19:19
امروز طبق قانون، شهرداری جم موظف است به هر شرکت دیگری که قصد اجرای فیبر نوری دارد مجوز دهد و البته عوارضش را تمام و کمال دریافت کند. شرکت فناب تلکام همچنان متقاضی است اما احتمالا شورا و شهرداری به خاطر پاره پاره شدن مجدد خیابان ها حاضر به همکاری نیستند.

آوای بوشهر؛ سال ۹۶، مدیر وقت مخابرات منطقه بوشهر، از اجرای طرح فیبرنوری تا منازل ( FTTH) در شهر جم خبر داد. طرحی که قرار بود با اجرای آن، علاوه بر تسهیل واگذاری خطوط تلفن ثابت، دیتا و تصویر را هم به تلفن های خانگی اضافه کند!

به گزارش آوای بوشهر؛ اجرای این طرح پس از کش و قوس های فراوان و با وجود اعلام آمادگی کامل بخش خصوصی، به مخابرات واگذار شد تا هفته دولت ۹۸، ۱۶ کیلومتر پروژه فیبر نوری تا منازل، در شهر جم افتتاح شود و مدیر عامل مخابرات استان هم، اعلام می کند این ۱۶ کیلومتر، خدمات دیتا و تلفن ثابت و تماس تصویری را به ۳ هزار مشترک ارائه می کند.

با گذشت نزدیک به یک سال از افتتاح فیبر نوری در جم، همچنان انتظارات مردم برآورده نشده و مخابرات از واگذاری تلفن ثابت در بسیاری از نقاط این شهر عاجز است!

به تازگی هم اختلاف شهرداری ها با مخابرات جم بالاگرفته و شهرداران مدعی هستند مخابرات، حاضر به پرداخت عوارض حفاری و تخریب خیابان های شهر نیست. تا جایی که شنیده می شود برخی شهرداری ها برای مسدود سازی حساب مخابرات اقدام کرده اند.

اما ماجرا چیست؟

زمانی که موضوع پروژه FTTH (فیبر نوری منازل) در شهر جم مطرح شد دو شرکت متقاضی موضوع بودند: شرکت اینترنت پردیس جم (نماینده قانونی شرکت دارای پروانه FCP  “فناب تلکام”) و شرکت مخابرات!

با وجود پاسخ مثبت اولیه از سوی شهرداری جم به درخواست بخش خصوصی، اما سنگ اندازی ها شروع شد و نهایتا این مخابرات بود که مجددا کار را بر عهده گرفت تا مخابرات مجددا با انحصار بی حد و حصر، فرصت اشتغال زایی و سرمایه گذاری مولد را هم فدای منافع سازمانی کند!

از همان ابتدا هم مشخص بود که مخابرات با سابقه بسیار بدی که در اجرا و خدمات دهی دارد در این پروژه هم توفیقی نخواهد داشت و همینطورهم شد.  مخابرات علاوه بر اینکه به دنبال عدم پرداخت عوارض به شهرداری با فشارهای مختلف بود اجرای پروژه را با بدترین وضعیت و در حداقلی ترین شرایط اجرایی کرد!

استفاده از خطوط لوله انتقال فیبر غیر استاندارد به جای لوله های COD که فقط توان عبور یک خط فیبر نوری را دارند در حالی است که در صورت اجرای اصولی این پروژه، باعث می شد هم مخابرات بابت عوارض فشار کمتری متحمل شود و هم فرصت درآمد زایی برای شهرداری و شرکت های خصوصی فراهم شود.

درست مثل اتفاقی که در شهر بوشهر رخ داد و اجرای پروژه به بخش خصوصی واگذار شد که بعد از محل اجرای صحیح و اصولی، درآمد زایی پایدار برای شهرداری، مخابرات و بخش خصوصی ایجاد شد.

با عملکرد فاجعه بار مخابرات در این پروژه، عملا هم فرصت اشتغال بخش خصوصی و سودآوری از بین رفت هم مردم شاهد خدمات نیستند.

امروز طبق قانون، شهرداری موظف است به هر شرکت دیگری که قصد اجرای فیبر نوری دارد مجوز دهد و البته عوارضش را تمام و کمال دریافت کند. شرکت فناب تلکام همچنان متقاضی است اما احتمالا شورا و شهرداری به خاطر پاره پاره شدن مجدد خیابان ها حاضر به همکاری نیستند.

اجرای ناقص این پروژه حتی اگر با پایان کار همراه باشد ظرف مدت ۵ سال با افزایش تقاضا مجددا نیاز به اجرای مجدد فیبر جدید است موضوعی که عملا باعث دوباره کاری می شود و مدیران مخابرات جم و استان باید بابت تضییع اموال عمومی پاسخگوی مردم و نهادهای نظارتی هم باشند.

آنگونه که کانال توسعه و جامعه جم هم نوشته؛ رئیس شورای شهرجم اعلام کرده مخابرات حاضر نیست به خاطر توسعه فیبر نوری، هیچ خسارتی به شهرداری پرداخت کند و این اختلاف شهرداری و مخابرات سبب شده است پروژه زمین گیر ونیمه تمام رها شود.

مخابرات جم نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری بدهکار است و نسبت به خسارت وارده هم بی اعتناء است. اکنون نوار حفاری های مخابرات برای توسعه فیبر نوری  با عرض ۱۵ و ۲۵ و حتی ۴۰ سانتیمتری بیشتر خیابان های شهر را وصله دار کرده است و ترمیم و بازسازی آن هم مطلوب نیست.

با وجود حفاری بیش از ۱۸ هزار متر مربع در سطح خیابان های شهرجم، مخابرات همچنان نتوانسته پروژه خود را نیز به سرانجام برساند و مشخص نیست در سفر سال گذشته استاندار بوشهر به جم، دقیقا چه چیزی را افتتاح کرده اند!؟

اداره مخابرات جم به دنبال اهمال کاری هایی که در اجرای توسعه فیبر نوری شهر داشته است، از سوی شهرداری اخطار مکتوب دریافت کرده است.

رئیس شورای شهر جم هم ضمن تایید این خبر گفته: اخطار صادر شده مبنی بر تعیین تکلیف پروژه بوده است و در صورت بی اعتنایی مخابرات، شهرداری اقدام به فراخوان خواهد کرد و از بخش خصوصی دارای صلاحیت دعوت خواهد شد در فراخوان شرکت کند و اجرای فیبر نوری به برنده فراخوان داده خواهد شد.

باید دید رویکرد تازه شورا و شهرداری جم چقدر پروژه فیبر نوری شهر را تعیین تکلیف می کند؟

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=12473

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.