• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
گزارشی از مرگ یک باغ؛

لیموهایی که ایستاده مردند!/ مسئولانی که سکوت کرده اند!

  • کد خبر : 10672
  • 30 آذر 1398 - 17:38
هر چند برخی گزارش های تایید نشده از نیات سودجویانه در قلع وقمع درختان خبر می دهد اما اگر شائبه فروش چوب و کاشت دوباره درختان هم در میان نباشد، باید به آسیب های وارده به محیط زیست و اتلاف هزینه میلیاردی به بیت المال واکنش نشان داد.

خبر تلخ و گزنده است: ” بیش از ۲۵۰ اصله درخت لیمو با عمر نزدیک به ۱۰ سال در شهرک توحید تحت مدیریت مجتمع مسکونی پارس جم” قطع شد!”

با وجود اعتراضات شدید و انتقاد مطرح شده در رسانه ها و فضای عمومی، هیچکس تاکنون علت این نابودی دردناک درختان لیمو را اعلام نکرده است. نه مسئولان مجتمع مسکونی پارس حاضر به شرح ماجرا هستند و نه متولیان امر در شهرستان جم، گزارشی به مردم از چرایی و علت این رخداد عجیب می دهند. حتی مشخص نیست بابت این اتفاق کسی مورد سوال قرار گرفته که مشخص شود چه کسی دستور صادر کرده و چه کسی آن را به اجرا درآورده است؟

فارغ از آسیب های محیط زیستی که نمی توان خسارت برآورد شده را با رقم و تومان محاسبه کرد؛ اگر به حداقل هزینه های مصرفی نگاه کنیم برای رشد ۲۵۰ اصله درخت لیمو، روزانه ۵۰۰ لیترآب و در طول یک دهه نزدیک به ۲ میلیون لیتر آب استفاده شده است. هزینه های خاک و کود و سموم کشاورزی و نیروی کار را هم که حساب کنیم به رقم هایی بالغ بر چند صد و حتی چند میلیارد تومانی برای پرورش این باغ بزرگ لیمو می رسیم.

شهرک های مسکونی نفت و گاز در شهرستان جم در بسیاری از رفتارهای خود مستقل و بدون اتکا به دستگاه های اجرایی شهرستان عمل می کنند و مشخص نیست در این نابودی درختان، آیا مجوز دستگاه مربوطه اخذ شده یا خیر؟!

محمدتقی محمدی رئیس محیط زیست شهرستان جم در گفتگو با آوای بوشهر با بیان اینکه هیچ مجوزی برای نابودی باغ لیمو از سوی محیط زیست صادر نشده است از پیگیری قضایی پرونده خبر داد.

حبیب الله علوی نژاد رئیس جهاد کشاورزی جم هم در گفتگو با آوای بوشهر با بیان اینکه در بازدید از باغ لیمو، صرفا آفت زدگی درختان لیمو تایید شد اضافه کرد: به مسئولان شهرک تاکید کردیم مراقبت های باغ بیشتر شده و آفت زدایی انجام شود اما توصیه ای مبنی بر نابودی درختان نداشتیم.

هر چند برخی گزارش های تایید نشده از نیات سودجویانه در قلع وقمع درختان خبر می دهد اما اگر شائبه فروش چوب و کاشت دوباره درختان هم در میان نباشد، باید به آسیب های وارده به محیط زیست و اتلاف هزینه میلیاردی به بیت المال واکنش نشان داد.

مطابق ماده ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی: «هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای ‌سبز را عالما و عامدا و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین ‌رفتن آنها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده، حسب مورد به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۳ سال یا جزای نقدی از ۳ میلیون تا ۱۸ میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

به نظر می رسد با توجه به حساسیت موضوع، ورود سریع و جدی دستگاه های نظارتی و قانونی به موضوع ضروری است. بدون تردید مدیر اجرایی مجتمع مسکونی پارس جم به همراه دیگر واحدهای عریض و طویل درون سازمانی شهرک توحید نظیر مستغلات، HSE و … باید پاسخگوی هدر رفت سرمایه گذاری میلیاردی در شهرک توحید و از بین بردن ده ها اصله درخت بر خلاف قوانین موضوعه کشور در محاکم قضایی باشند؟

امیدواریم سرنوشت این ماجرا به ماجرای نشت پساب های صنعتی شرکت پالایش گاز فجر جم پیوند نخورد و پیگیری های قانونی، نتیجه ای مشخص و قابل اعلام به مردم داشته باشد تا دیگر شاهد چنین رفتارهایی در شهرستان نباشیم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=10672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.