• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

مناظره سوم ۸ کاندیدای ریاست جمهوری درباره سیاست

  • کد خبر : 2411
  • 18 خرداد 1392 - 3:11

آوای جم به نقل از عصر ایران: مناظره سوم ۸ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاست داخلی و خارجی از ساعت ۱۶ امروز آغاز شد.

این مناظره در محل صداوسیما برگزار می شود و به طور مستقیم از شبکه یک و جام جم سیما پخش می شود.

مهمترین مطالب مطرح شده در این مناظره به این شرح است:

اظهارات محسن رضایی و انتقادات به سخنان وی

– محسن رضایی: امروز مردم ایران از کشمکش‌ها و نزاع‌های سیاسی خسته شده اند؛ مدیریت جناحی دیگر امروز جوابگو نیست، هرچند جناح سیاسی ،سرمایه مهم ما هستند و باید از آنها استفاده کنیم. ما به دنبال آن هستیم که دولت‌مان دنبال حق مردم، کارگران، دانشمندان، متفکران، نخبگان و طلاب باشد و می‌خواهیم به یک خیزش مردم خواهی اسلامی روی آوریم. لذا از همه تقاضا می کنیم در این رابطه به ما کمک کنند. برای ما مهم این است که زندگی مردم را بهبود دهیم و سیاست خارجی را به نحوی گسترش و توسعه دهیم که به یک دیپلماسی موفق اقتصادی کشیده شود.

– رضایی: پیوندهای ‌مان را با کشورهای منطقه و اسلامی گسترش دهیم و روابط خود را در دنیا به نحوی سازماندهی کنیم که در صحنه بین الملل بتوانیم توسعه اقتصادی و فرهنگی را در کنار دستیابی به قدرتی که به فضل پروردگار متعال امروز در دست داریم، گسترش دهیم. بنابراین می خواهم اعلام کنم که کشمکش‌های سیاسی بس است. ما دست به دست هم خواهیم داد و به فضل پروردگار متعال، از همه افراد توانمند در هر جناحی، هر گروه ، قوم و استانی که هستند، این دولت فراگیر را به وجود می آوریم و توجه همه را به حقوق مردم، تحول در اقتصاد و فرهنگ جامعه سمت و سو خواهیم داد.

– روحانی: باید تیغ حذف را کنار بگذاریم و از همه دلسوزان انقلاب و مدیران با تجربه استفاده کنیم، مدیریت جامعه ما باید دارای ثبات باشد و افرادی که در جامعه ما مدیریت را بر عهده می گیرند باید بر مبنای ضابطه و نه برمبنای رابطه باشد و اگر چارچوب مدیریت ملاک کار ما باشد فکر می کنم در سیاست خارجی و داخلی می توانیم قدم موثر را برداریم.

– محمد رضا عارف در بحث امنیت و آزادی به مصداق هایی اشاره کرد و گفت: که دو جوان در بازار تهران بخاطر این که گفته اند؛ درود بر عارف و سلام بر خاتمی دستگیر شده اند یا در دانشگاهی یکی از جوانان بعد از برنامه وی دو سه هفته ای بازداشت شده است. تعدادی از جوانان پوستر من و آقای سید حسن خمینی و خاتمی را تهیه کرده بودند اما برخی از توزیع آن جلوگیری کردند.

– محسن رضایی: امروز با دو چالش روبرو هستیم اول این که افراد سرجای خود نیستند و اولین کاری که من انجام خواهم داد هر کس را سر جای خود قرار خواهم داد و اطمینان دارم ۵۰ درصد مشکلات به این صورت حل خواهد شد نکته دوم این که باید یک دولت فراگیر با دو محوریت در واقع تشکیل داد که اولین محور این است که افراد کارآمد و باعرضه را بکار بگیریم و دوم این که این افراد رهبری و نظام را قبول داشته باشند. از اینجا به بعد برای من مهم نیست من از همه جناح ها استفاده خواهم کرد که این کار به کشور انسجام می دهد.

– رضایی: استراتژی من در سیاست خارجی مانند یک قیچی عمل خواهد کرد که یک لبه آن کارآمدی اقتصادی و مدیریت قدرتمند کشور و رفع تحریم هاست. لبه دوم این قیچی هم به این صورت خواهد بود که قوی ترین دیپلمات ها را بسیج می کنیم تا با یک دیپلماسی قوی با این قیچی تحریم ها را برداریم. پرونده هسته ای را باید خاتمه بدهیم و  جلوی گذشت زمان را که غربی ها دنبال آن هستند خواهیم گرفت.

اظهارات قالیباف و انتقادات به سخنان او

– قالیباف: سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی ما را و همچنین هویت ملی، هویت دینی و هویت انقلابی ما را تضمین کند این رسالتی است که برعهده سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور است. در حوزه سیاست خارجی مثل بقیه حوزه ها مثل اقتصاد مثل سیاست داخلی یا فرهنگ نباید دستگاه دیپلماسی ما خارج از سند چشم انداز و سیاست های کلان برنامه حرکت کند یعنی این خودش اولین اشکال است پس باید بر این مدار حرکت کنیم. من اینجا معتقدم که حوزه دیپلماسی ما در سالیانی که گذشته است نتوانسته در تحقق اهداف سیاست خارجی ما موفق باشد.

– قالیباف: ما دقیقا در حوزه سیاست خارجی هم در رویکردها دچار اشکال نیستیم در حوزه دیپلماسی که می خواهد آنها را تحقق بدهد و وزارت خارجه بحث شورای امنیت ملی ما باید در تحقق این ها حرکت کند که این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد و اینجا چالش ماست.

– قالیباف: بنده برای حوزه دیپلماسی پنج محور جدی را در موضوع کاری داریم اول تحقق در انسجام داخلی؛ باید بدانیم دولتی که در درون کشور خودش مورد قبول و مورد تحسین مردم خودش نباشد در پشت هیچ میز چه مذاکره و مقاومتی و استقامتی و چه مورد توجه دنیا قرار نخواهد گرفت باید توجه کنیم که در درون کشور الگوی درست داشته باشیم. دوم دیپلماسی فعال منطقه گرایی این هم طبق برنامه هست هم از مزیت های نسبی سیاست های خارجی ماست که در حوزه منطقه گرایی نقطه قوت ماست و باید به آن توجه کنیم.

– غرضی در انتقاد به قالیباف: این شانزده سالی که در دولت بودم نکته ای را که یاد گرفتیم این بود که سیاست خارجی متکی به استعداد داخلی است و اینکه برویم به یک کشور خارجی بگوییم می خواهیم سیاست خارجی خود را عوض کنیم و یا اینکه آدمی را پیدا کنیم که نامه ای جداگانه بنویسیم، هیچ کشوری این موضوع را قبول نمی کند و هیچ کشوری ذهن و رفتارش به ما عوض نمی شود و با تغییر اشخاص، سیاست های خارجی عوض نمی شود. باید برای تغییر سیاست خارجی، اول استعداد داخلی را تغییر دهیم.

– ولایتی گفت: آن روز که به وزارت امور خارجه وارد شدم ۹ سفیر داشتیم اما روزی که از این وزارتخانه رفتم تعداد سفرا ، کارداران و سرکنسولها به ۱۳۶ نفر رسید؛ به تدریج این دانشکده پس از رفتن من به حالت نیمه تعطیل درآمد و دیگر آن رسالت را برای خود قائل نبود.

– حسن روحانی در نقد سخنان قالیباف گفت: تعجب کردم از بیان آقای قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بود زیرا استثنا هم نکردند. به اعتقاد من سیاست خارجی در دولت سازندگی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در شرایطی که ما بعد از جنگ بودیم همان سیاست خارجی بود که توانستیم تکنولوژی را از خارج وارد کنیم و وام مورد نیاز را از خارج بگیریم و تحول بزرگ در کشور ایجاد کند. این همان سیاست خارجی بود که باعث شد باقی مانده سرزمین ما از بعثی ها بازپس گرفته شود و همان سیاست خارجی بود که با کمک شورای عالی امنیت ملی آن زمان موفق شدیم همه اسرا را به کشور بازگردانیم. سیاست خارجی آن دوره بود که صدام در سازمان ملل متحد و شورای امنیت محکوم شد.

– روحانی: در دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی کشور از بحران نجات پیدا کرد در شرایطی که داستان یازده سپتامبر اتفاق افتاده بود ایران را متهم کرده بودند در شرایطی که ما دیدیم دو کشور منطقه مورد هجوم قرار گرفت و ایران همواره مورد لیست بود که بعد از افغانستان اول ایران یا عراق. ما دیدیم که ایران توانست چگونه با تدبیر و برنامه ریزی از این مسیر کاملا جدا شود و بالاترین بهره برداری را سیاست خارجی ما کرد یعنی دشمن ما در افغانستان و عراق منکوب شد و ایران سالم باقی ماند و ما توانستیم به مردم افغانستان و عراق کمک کنیم.

سخنان حدادعادل و انتقادات به اظهارات او

– حدادعادل: در داخل کشور می دانیم که در سیاست داخلی مشکل اقتصادی، امروز مشکل مهمی است و برای همه کاندیداها اولویت دارد. مسلم است مشکل اقتصادی با تحریم ارتباط  دارد، تحریمی که دشمنان ان را فلج کننده نامیدند و ما اعتقاد داریم با مدیریت بهتر می شد و می شود اثار این تحریم را کم کرد.

-حدادعادل: در سیاست خارجی ما حل مسئله تحریم اولویت دارد و مهم این است که چگونه، برخی اینطور عنوان می کنند که مشکل فقط مدیریتی،  ظرافت های  دیپلماتیک است و شخصی برود و شخصی بیاید این مشکل حل می شود. برخی گمان می کنند اگر ما به تحریم کنندگان لبخندی بزنیم و کدخدا را ببینیم، مسئله حل می شود، برخی مشکل عمدتا به گردن دولت فعلی می اندازند اما من این طور فکر نمی کنم.

حدادعادل: همه می دانند که  مسئله هسته ای بهانه است، ما ان روزی که مشکل هسته ای نداشتیم یعنی فعالیت هسته ای نکرده بودیم، در تحریم بودیم و دشمنان ما هم بهتر از ما می دانند که فعالیت هسته ای ما نظامی نیست. بنده صریح می گویم مشکل ما با امریکایی ها مشکل اصل انقلاب است. به نظر من پایه اصلی حل مشکل تحریم، این است که از موضع عزت و اقتدار مذاکره  و در سیاست خارجی عمل کنیم و به طور مثال ویتنام در برابر امریکا.

حداد عادل: امریکایی ها روزی با ما سر مذاکره واقعی می نشینند که بدانند ما در برابر فشار انها دستهایمان را به علامت تسلیم  بلند نمی کنیم و ملت ما از عزت و استقلال دست بر نمی دارند. به طور مثال رفتاری که امریکا با چین داشت، چهل سال امریکا تلاش کرد چین را نادیده بگیرد، اما بعد از اینکه دید چین محکم در برابر  این کشور ایستاده است امریکا با این کشور تعامل کرد.

غرضی: بفرمایید که عزت و اقتدار کشور مربوط به استعداد داخلی کشور است یا مکتوب در کتاب هاست شما زحمات زیادی در آموزش و پرورش کشیده اید چرا آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی، جوانان را به اشتغال نمی رسانند؟ شما چطور می توانید استعدادها را به اشتغال برسانید؟ چگونه می توانید عزت و اقتدار داشته باشید؟ بله ما در نفت، در مسائل امنیت و ارتش عزت و اقتدار داریم اما در سایر زمینه ها اشاره به چین می کنید، وقتی چین چهارشنبه بازارهای آمریکا و اروپا را گرفت نیکسون مجبور شد با چین بر روی میز مذاکره بنشیند.

رضایی در پاسخ به اظهارات حداد عادل: آقای حداد عادل شعاری صحبت می کنند ، مگر می شود سرنوشت کشوری را اینگونه با شعار پشت سر بگذاریم ؟ در این کشور گرفتار دو گروه شدیم ، عده ای همه اش شعار مقاومت می دهند مثل همان هایی که می گفتیم خرمشهر اشغال شده اگر راست می گویید بیایید کمک کنید تا خرمشهر آزاد شود مگر در آن زمان کسانی که در تهران می نشستند و شعار می دادند می توانستند به ملت ایران کمک کنند؟ گروه دیگر نیز می گویند کار تمام شده است و این تحریم اقتصادی پدر ما را در آورده و برویم تسلیم شویم، همین مسائل در دوران انقلاب و دفاع هم بود.

رضایی: آقای حداد عادل می گویند زمانی آمریکاییها کنار می آیند که ما مقاومت کنیم، آیا ما مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند؟ مقاومت کنیم که تحریم های اقتصادی آثارش را بیشتر نشان دهد؟ تحریم ها تاکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد آثار خود را نشان داده است. چرا آمریکاییها با ما وارد مذاکره جدی نمی شوند . آنها در پی این هستند که زمان را از ما بگیرند تا  تحریم ها در اثر زمان همه آثار خود را بگذارد .

رضایی با طرح این پرسش که آیا نمی توانستیم کاری کنیم که آمریکاییها ، چین و روسیه را با خود همراه نکنند گفت: می توانستیم کاری کنیم که آمریکاییها در دیپلماسی شکست بخورند. مقاومت کردن باید منتج به نتیجه شود یعنی اینکه آمریکاییها بفهمند که تحریم ها بی اثر بوده است باید تولید را راه بیندازیم و با گرانی و بیکاری مقابله کنیم .

ولایتی در پاسخ به اظهارات حدادعادل تاکید کرد: ایران در بیش از ۳۵ سال اخیر همواره با مشکلاتی در صحنه های بین المللی و منطقه ای روبرو بوده است و در جنگ تحمیلی هشت ساله هم عراق با پشتیبانی ۴۰ کشور به ایران حمله کرده بود. درست زمانی که همسایه شرقی ما یعنی افغانستان به اشغال نیروهای شوروی سابق درآمده بود همسایه غربی ما به ما حمله کرد که ما در آن زمان، جنگ و دیپلماسی را در پیش گرفتیم که موثر بود و باعث شد که به  افغانستان کمک کردیم که نیروهای شوروی را از این کشور بیرون کردند. دیپلماسی جنگ و مذاکره در آن زمان بسیار سخت تر از مذاکرات مربوط به مسایل هسته ای بود و باید مقاومت ما توام با تدبیر باشد.

سخنان حسن روحانی و انتقادات به سخنان وی

– روحانی: اساس سیاست داخلی دولت تدبیر و امید بر مبنای اولاً تأمین امنیت و ایجاد آرامش برای همه مردم ایران در همه ابعاد زندگیشان ازجمله اقتصادی، فرهنگی، شغلی و حریم خصوصی خواهد بود. همه ابعاد زندگی مردم باید به گونه ای باشد که مردم شب و روز در خانه، خیابان و سفر احساس امنیت و آرامش در ابعاد مختلف زندگیشان داشته باشند.

– روحانی: مسئله دوم آزادی است که مردم در همه ابعاد زندگی، آزادی مسئولانه را احساس کنند یعنی جایی که باید نظرشان را اعلام و مطالبشان را بیان کنند و یا اینکه در یک انتخابات با آزادی کامل بیایند و حضور پیدا کنند، متأسفانه امروز در برخی از موارد این آزادی حضور مردم در صحنه انتخابات با سخت گیری هایی همراه است که به اعتقاد من نیازی به این قدر سخت گیری نیست.

– روحانی: مسئله دیگر، عدالت در سراسر کشور و بحث حقوق شهروندی است که همه مردم کشور از هر قبیله، نژاد، آذری زبان، ترک، لر، ترکمن، عرب، بلوچ و همه و همه احساس کنند شهروند کشوری واحدند و از حقوق عادلانه و مساوی برخوردارند.

– روحانی: باید زمینه را برای مشارکت همه مردم فراهم کنیم تا مردم با اعتماد کامل در بخش های مختلف سیاسی و اجتماعی مشارکت کنند و این مشارکت تنها برای انتخابات یا ۲۲ بهمن نباشد بلکه در همه امور، مردم حضوری فعال و مشارکت داشته باشند تا کشور به سمت انسجام و قدرت ملی حرکت کند.

– روحانی: اینکه در بحث ها اشاره شد در دولت سازندگی یا در دولت اصلاحات، سیاست خارجی ما ایراد و اشکال داشته است از بعضی از دوستان تعجب می کنم که اشاره می کنند به حرفی که در گوشه ی سایتی آن هم به صورت ناقص آمده است.

– روحانی: خوب است کتابی را که اخیراً آقای البرادعی نوشته است نگاه کنند و ببینند که می گوید جنگ پشت دروازه ایران بود و این تدبیر ایران بود که جلوی این جنگ را گرفت و سه کشور را به تهران دعوت کرد و آنها را سپر انسانی قرار داد و کتاب های دیگری که در این زمینه نوشته شده ازجمله کتابی که آقای جک استراو نوشته و گفته است جنگ حتمی بود و من آمدم اعلام کردم این جنگ احمقانه است و به خاطر این مرا برکنار کردند.

– حدادعادل: از آقای روحانی می پرسم که در تبلیغات شان درباره سیاست خارجی آمده بود که باید با کدخدای دنیا کنار بیاییم ، نمی دانم این را به شوخی گفته بودید یا جدی، یعنی اگر آمریکا کدخداست بقیه کشورها از جمله ما رعیت آمریکا هستیم؟

روحانی نیز پاسخ داد: این را بد به شما منتقل کرده اند.

جلیلی:  چون پلی زده شد به بحث البرادعی، باید بگویم البرادعی به دنبال آن در کتاب خاطرات خودش در صفحه ۱۴۴ می گوید نه تنها پیشنهاد سه کشور اروپایی ناچیز بود بلکه لفظ توهین آمیزی نیز داشت تا جایی که می شد آن را متکبرانه توصیف کرد. البرادعی ادامه می دهد این طرح تا جایی پیش رفته بود که قول می داد اروپایی ها دانشمندان ایرانی را که در صورت غنی سازی نکردن ، بیکار می شوند تحت پوشش قرار دهد.

جلیلی: البته خود روحانی نیز در کتاب خودشان صفحه ۵۸۳ به آقای البرادعی پاسخ می دهد که متاسفانه اگر نگوییم هیچ، ایران ما به ازای بسیار اندکی در برابر پیشنهادات اروپایی ها دریافت کرد و تنها با قول های انجام نشده و درخواست های بیشتر آنان روبرو شد.

جلیلی: آقای روحانی در کتاب خود به خوبی جواب آقای البرادعی را داد اما تحلیل این است که این نیست که یک مسئله ای در یک سایت مطرح شده بود، چراکه حتی خود دوستان الان هم می گفتند ما داشتیم ایران را از یک خطری نجات می دادیم ، این درحالیست که اساسا خبری نبود ، بلکه ایران در یک اقتدار بود اگرچه دو طرف آمده بودند و تهدیداتی نیز وجود داشت.

قالیباف: خاطرم هست سال ۸۲ که بنده فرمانده نیروی انتظامی بودم و شما دبیر امنیت ملی بعد از هجده تیر که هر سال به مناسبت سالگرد آن دانشجویان داخل و بیرون مراسمی می گذاشتند در جلسه ای به شما آقای روحانی گفتم اجازه بدهید دفتر تحکیم وحدت مراسم بگیرد اما شما جناب روحانی گفتید: بابا دنبال دردسری؟ ول کن. چه مجوزی؟

قالیباف گفت: بنده اصرار داشتم دانشجو باید حرف خودش را بزند اما در چارچوب قانون.

وی خطاب به روحانی گفت: یک بحث اینجاست وقتی خودمان در مسئولیت هستیم هم همین نگاه را داریم یا خیر؟

قالیباف گفت: در شورای امنیت کشور در وزارت کشور در سال ۸۲ اگر خاطرتان باشد در حوادث طرشت و علامه نیروی انتظامی جلوی لباس شخصی ها ایستاد و بنده در آن جلسه معتقد بودم افراد پشت صحنه برخی اعضا هستند نه دانشجویان و وقتی مجوز ورود را بنده گرفتم چون می دانستم برخی اعضای این جلسه پشت قضیه هستند همانجا گفتم دیگر اتفاقی نمی افتد.

وی با یاد آوری تقطیع سخنانش در بی بی سی و صدای آمریکا گفت: من از حق دفاع کردم و برخی در مجلس ششم خود باعث نا ارامی ها بودند.

قالیباف گفت: اگر دم از آزادی و اقوام می زنیم باید در زمان قدرت نیز چنین عمل کنیم.

رضایی: واقعیت این است که چه در زمان آقای جلیلی و چه در زمان آقای روحانی افراط و تفریط هایی صورت گرفته است.

وی افزود: زمان آقای جلیلی ما با آقای سولانا ۲۷۰۰ سانتریفیوژ را توافق کردیم اما اگر قراردادی درست منعقد کرده بودیم و جای پایش محکم می شد بهتر نبود؟

رضایی اضافه کرد: من در جریان جزئیات مذاکرات هسته ای هستم و این افراط و تفریط ها از سیاست های نظام دور بود؛ درست است که با مقام معظم رهبری چک می شد ، حالا که گذشت.

وی با طرح این سوال که آیا می خواهیم از گذشته بدون کم و کاست دفاع کنیم ، گفت: نباید این طور خود را حق مطلق بدانیم ، پس اشکال ها و ضعف های ما کجا بود؟

وی در ادامه گفت: ما نباید دفاع از خود را بر دفاع از نظام و مردم ترجیح دهیم، ما در شرایط خاص هستیم ؛ اما شک ندارم با کمک خداوند و بسیج توانایی های مردم می شود کارهای بزرگ انجام داد مشروط به اینکه صداقت را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

جلیلی در پاسخ به رضایی گفت: بین حق و باطل حرکت کردن معنی اش میانه روی، دوری از افراط و تفریط نیست ببینید ما یک زمانی یک موضوع حقیقتی یا یک موضوع باطلی داریم اینکه کسی بیاید وسط اینها راه برود و بگوید من دارم حد وسط راه می روم این غلط است.

وی افزود: اطلاعاتی که شما فرمودید از جمله موضوعی که فرمودید مبنایش درست نیست این قضیه زمان آقای لاریجانی بود، معاون ایشان با معاون سولانا به یک توافقی رسیدند و سولانا بعد از آن زیرش زد و قبول نکرد .

جلیلی گفت: این نکته شما کاملا صحیح است که ما باید ارزیابی کنیم نباید مطلق نگاه کنیم.

رضایی گفت: یعنی در زمان شما هیچ اشتباهی نشده است.

جلیلی گفت: چرا اما این مثالی که شما می زنید برای زمان آقای لاریجانی بود و درست نبود و از سوی سولانا رد شد نه از سوی ایران و اونها این را رد کردند.

وی گفت: اما این که ارزیابی داشته باشیم خیلی خوب است کاستی ها را نگاه کنیم، ایرادات را بگیریم و رفع کنیم مخصوصا مربوط به زمان بنده.

حدادعادل: یک نکته هم من عرض کنم جناب آقای رضایی طوری صحبت می کنند که انگار همه ما غیرمردمی هستیم بویژه خود من و به مردم توجه نداریم و فقط جناب ایشان غصه مردم را می خورند همه ما از جانب مردمیم و به خاطر مردم است که این حرف ها را می زنیم راهها متفاوت است و الا هدف همان حمایت از مردم  و تامین سلامت و رفاه مردم است.

ولایتی با تأیید صحبت های رضایی گفت: مذاکرات سولانا و آقای لاریجانی به جای خوبی رسید و به این توافق درباره همین تعداد سانتریفیوژ رسیدند اما همزمان با اینکه آقای لاریجانی و سولانا مذاکره می کردند یک مقام بلندپایه اجرایی در نمازجمعه تهران گفت که ما درخصوص مسائل هسته ای مذاکره نمی کنیم.

ولایتی: سولانا در مذاکرات بعدی  تلکس این خبر را  نشان دادند که یکی از مسئولان اجرایی گفته است ما در خصوص مسائل هسته ای مذاکره نمی کنیم، کارشکنی شد و مشابه این موضوع را در زمانی که مسئول سیاست خارجی بودم خود بنده داشته ام که بیان خواهم کرد.

ولایتی: دشمن زمانی که تناقض بین مسوولان را می بیند آقای لاریجانی زحماتی کشید و می شد به توافق برسند و می شد آنجا مسئله را حل کرد اما اینجا کسی حرف دیگری زد که در واقع در صحنه نبودند در غیر این صورت لاریجانی مسئله را حل کرده بود.

جلیلی در پاسخ گفت: اطلاعات شما درست نیست و ولایتی پاسخ داد: ما هر چه می گوییم شما می گویید درست نیست. ما اطلاع دقیق داریم که این موضوع درست نیست.

سخنان عارف

– محمدرضا عارف: به گفته یکی از فرماندهان نظامی رئیس جمهوری باید کشور را از این حالت بحرانی نجات دهد.

– عارف: چه کسانی مسئول وضع موجود هستند. مردم حق دارند بدانند که چه کسانی این وضعیت را بوجود آورده اند.

– عارف: جریان منصوب به اصولگرا یکپارچه و تمام عیار در هر سه قوه حاکمیت داشت و در قوه مجریه تقریبا هر نیروی اصلاح طلب حتی در یک بخشداری را حذف کردند و نتیجه آن کنارگذاشتن متخصصان و نیروهای دلسوز و متعهد و وضعیت موجود شد.

– عارف: عملکرد ۸ سال گذشته نشان داد که نمی توانیم برای پاسخگویی به نیازهای کشور و تحقق آرمانهای انقلاب تنها خود را به یک جناح خاص محدود کنیم و چاره ای جز استفاده از نیروهای متعهد و توانا و در یک کلام شایسته سالاری نداریم. دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی آمد و در عمل توسعه فراگیر را دنبال کرد و فعالیت هایی اقتصادی را با فروش نفت ۹ دلار شروع کردیم و کل درآمد حاصل از فروش نفت در ۸ سال دولت اصلاحات ۱۷۳ میلیارد دلار بود درحالیکه این رقم در دوره جدید حداقل حدود ۶۳۰ میلیارد دلار بود.

– عارف: حال دولت اصلاحات رشد اقتصادی ۶ درصد را بدست آورد و اشتغال متوسط ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در سال را داشتیم و گرانی را کنترل کردیم و تورم را از ۱۷ و ۳ دهم درصد به ۱۰ و ۳ دهم درصد کاهش دادیم و ارز را تک نرخی کردیم و حدود ۵ سال باقی ماند. سوال این است که با درآمد ۶۳۰ میلیارد دلاری حاصل از فروش نفت و اینکه بنا بود نفت را بر سر سفره مردم بیاوریم چرا نان را از سفره مردم برداشتیم.

– عارف با تاکید بر اینکه باید مسئولیت خود را بپذیریم، افزود: اینکه یک جریان موهومی انحرافی را مسئول وضع کشور بدانیم ، خطاست و واقعیت این است که می خواهیم مسئولیت را از سر خود رفع کنیم. اولویت اول من فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت است.

– عارف:معاونت اقوام را تشکیل خواهم داد تا مطالبات به حق آنان را دنبال کنم. در اصل ۲۱ قانون اساسی، بر تضمین حقوق زنان تاکید شده است و امیدواریم در دولت آینده بتوانیم از همه ظرفیت های قانون اساسی برای پاسخگویی به نیازهای مردم و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

سخنان ولایتی و انتقادات به وی

علی اکبر ولایتی: بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم هاست. طبق نظرسنجی ها، بسیاری از مردم اصلی ترین اولویت کشور را مسائل خارجی و رفع تحریم ها می دانند، پس باید افرادی متصدی امور شوند که تجربه این کار را داشته باشند.

– ولایتی: معتقدم همین الگو (اجرای قراداد ۵۹۸) برای تأمین حقوق ما در مسائل هسته ای قابل استفاده است که هم بر حق غنی سازی اصرار کنیم و هم با هدایت هوشمندانه موضوع را به نحوی عمل کنیم که با کشورهای دیگر قهر نباشیم.

– ولایتی: وظیفه دستگاه دیپلماسی کاهش هزینه است و نه صدور بیانیه و اعلام مواضع. این را با اطمینان به مردم عزیز می گویم که حل مسئله هسته ای سخت تر از اجرایی کردن قرارداد ۵۹۸ نیست و خیالشان جمع باشد.

– ولایتی: بخش دیگری از مشکلات اقتصادی نیز ریشه در سوء تدبیر دارد سوء تدبیر و ناکاآرمدی از کجا می آید؟ از اینکه خودمان را عقل کل بدانیم و متخصصان را نادیده بنگاریم و مدیران باتجربه را صرفا به علت اینکه با ما اختلاف نظر دارند خانه نشین کنیم از اینکه با قوای دیگر درگیر باشیم به جای چاره اندیشی برای حل مشکلات مردم و هم افزایی انرژی های همدیگر را خنثی کنیم. اگر فردی در راس قوه مجریه قرار گیرد که نوعی مقبولیت در بین جریان های درون نظام، مدیران با تجربه و متخصصان داشته باشد قطعا مشکلات با سرعت حل می شود زیرا کارآمدی را می تواند افزایش دهد.

– ولایتی: اگر من رئیس جمهور شوم تعامل سازنده و فزاینده با کشورهای جهان برقرار خواهم کرد. رابطه با چند کشور محدود آفریقایی و آمریکای لاتین خوب است ولی آورده ای برای نظام ندارد بلکه باید به خارج از کشور سفر کرد و به دیدن کشورهای دیگر رفت و رفت و آمد سران کشورها را در کشور تسهیل کرد.

– ولایتی: زمینه را طوری فراهم کرد که رفت و آمد بین کشور و دیگر کشورها طوری باشد که عزت مردم ایران حفظ شود و گذرنامه مردم ایران نباید طوری باشد که در جایی اگر مورد بازرسی و ورود قرار می گیرند مورد احترام نباشند و متاسفانه امروز می بینیم که برخورد کنسولی با مردم ما در خارج از کشور ما خوب نیست و باید تصویر کشور خود را در انظار دیگران بهبود ببخشیم و این جزو شایستگی های مردم ایران است.

– حداد خطاب به عارف: از شما سوال دارم که شما در مقابل فردی که آمد در تبلیغات انتخاباتی خود مرتب دم از قانون می زد دیگران را دروغگو می دانست و اظهار می کرد که نباید دروغ گفت و باید قانون را رعایت کرد و پس از برگزاری انتخابات همان روز جمعه قبل از باز شدن در صندوق های رای خبرنگاران را دعوت کرد و اعلام کرد که من رئیس جمهور شدم ، آیا این رفتار خلاف قانون بیّن بود یا خیر ؟ آیا با این اقدام هواداران خود را تحریک نکرد و زمینه فتنه و آشوب را فراهم کردند و آیا پس از آنکه تهمت تقلب به نظام زده شد و رهبری فرمودند نظام جمهوری اسلامی اهل تقلب نیست. چرا جنابعالی سکوت کردید؟ آیا اگر صحبت می کردید و از حق دفاع می کردید و می گفتید تقلب نشده اشکالی داشت. ایا اگر با آن دوستتان که مورد تایید آقای خاتمی نیز بود می گفتید که نباید شما قبل از باز شدن در صندوق ها اعلام می کردید که من رئیس جمهورم ، چرا شما سکوت کردید بنده سکوت نکردم چه اشکالی داشت و این حرفها را همان موقع زدم و همین الان اعلام می کنم.

– انتقاد جلیلی به ولایتی: شما گفتید مسئولیت سیاست خارجی را می پذیرید، شما ۱۶ سال وزیر خارجه بودید و در این مدت ۷ دوره گفتگوی انتقادی بعد از جنگ اول خلیج فارس بین ایران و اروپا برگزار شد ، دستور این مذاکرات را آنها مشخص کردند که گفتند گفتگوها باید انتقادی باشد و در مورد بعضی موارد نظیر حقوق بشر و حکم اعدام سلمان رشدی و مواردی از این دست باید صحبت شود. هفت دور مذاکره برگزار شد و در نهایت در سال ۱۹۹۷ در بیانیه ای که دادند حکم علیه هاشمی دادند و گفتند گفتگوهای دوجانبه در سطح وزیران باید تعلیق شود.

– انتقاد جلیلی به ولایتی: بحث دیگر در مورد قرارداد ۵۹۸ است که اگر به نتیجه رسید به خاطر حمله صدام به کویت بود و در شرایطی بود که صدام دیگر هیچ حامی نداشت و تا قبل از آن ما نتوانستیم از طریق دیپلماسی به نتیجه برسیم. در نتیجه این که بگوییم ما مذاکرات را به نتیجه رسانده ایم کم لطفی به ۸ سال دفاع مقدس است. شما در زمانی که وزیر امور خارجه بودید از فرصت های فروپاشی شوروی و حمله صدام به کویت چه استفاده ای کردید؟

– انتقاد قالیباف از ولایتی: رابطه بین رزمندگان، حرکت های نظامی با سیاست یک رابطه دو طرفه است. من معتقدم در دوره مدیریت جنابعالی به مدت ۱۶ سال، همیشه یک طرفه شما از ظرفیت رزمندگان و ایثارگری ها به نفع سیاست خارجی استفاده کردید و هیچ موقع سیاست خارجی به کمک رزمندگان نیامد.

– انتقاد قالیباف از ولایتی: من شنیدم جنابعالی گفتید که درغیر متعهدها  این کار را کردم و در بغداد این اتفاق نیفتاد ولی هیچ وقت نگفتید رزمندگان رفتند جانشانشان را گذاشتند و جنازه هایشان برنگشت این چه ربطی به دیپلماسی دارد و این ایثارگری انهاست.این بحث شما سطح دیپلماتیک را در حد یک پروتکل پایین می اورد و می گویید با میتران با هم اینقدر ارتباطمان نزدیک است که با هم قهوه می خوریم.

– انتقاد قالیباف از ولایتی: زمانی که شما  بامیتران قهوه می خوردید ما در جبهه موشک های میراژهای میتران را می خوردیم و اگر انجا حوزه نفوذ بود جلوی انرا می گرفتید که ما را نزنند. اگر واقعا  حوزه دیپلماسی بود چرا یک بار از غرامت جنگ  که متجاوز بود حتی یک مذاکره نتوانستید بکنید.

محسن رضایی: من دو سؤال دارم سؤال اول من این است که قطعنامه ۵۹۸ صادر شده بود آقایان می گویند اجرایی کردیم ، الان در هسته ای هیچ قرار سیاسی نداریم، سؤال دوم من از ایشان منظور دکتر ولایتی است، همین طور آقای حداد و آقای قالیباف این است که مگر شما ائتلاف تشکیل ندادید ، از این اختلاف نظرها پیداست که اختلاف نظرات شما جدی است این را برای ما توضیح بدهند که موضوع چه بوده و چرا این طوری شده است؟

پاسخ ولایتی به قالیباف: آقای اسماعیلی نماینده آقای قالیباف این مطالبی را که آقای قالیباف گفتند در جای دیگر نیز گفت و این نشان می دهد که از تاریخ مطلع نیستند، به علت این که بنده نگفتم با میتران قهوه خوردم و آن ملاقاتی که میان من و آقای میتران رخ داد بعد از پایان جنگ و قطعنامه بود و در آن زمان با آقای میتران رابطه ای نداشتیم و سپس با فرانسه رابطه برقرار کردیم. آن سخنی که بنده نقل کردم که آقای میتران آمدنش به تهران را منوط به این کرد که من تاریخ برای او بگذارم و آقای رولان دوما گفت این قبول است و در اکتبر آن سال می خواست به ایران بیاید که اتفاقی توسط بعضی افراد افتاد و تخریب در کار سیاست خارجی شد و میتران نیامد.

پاسخ ولایتی به جلیلی: دیپلماسی این نیست که انسان برود مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند و در مصاحبه مطبوعاتی مطالب خود را بیان کند. دیپلماسی این نیست که ما در یک طرف بنشینیم و آنها در طرف مقابل بنشینند و ما حرف مشخصی را بزنیم بدون آن که اقدامات دیگری در خارج از آن انجام دهیم.

ولایتی : زمانی که هنوز به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران در رابطه با مسئله هسته ای نرسیده بودیم آقای سارکوزی مستقیم توسط سفیر فرانسه دعوت کرد که به پاریس بروم و با آقای سارکوزی مذاکره کنم. بنده با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان گفت که دعوت آقای سارکوزی را بپذیر و من به فرانسه رفتم و با آقای سارکوزی یک ساعت ملاقات کردم و همان صحبتی که در رابطه با آقای لاریجانی گفتم ما با آقای سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم برای این که غنی سازی را متوقف نکنیم و یک چیز بینابین اتفاق بیفتد و مثلاً هشت هزار سانتریفیوژ ما به ۴ تا ۵ هزار سانتریفیوژ برسد. این موضوع را آقای سارکوزی قبول کرد و گفت با آقای لِوید که نفر دوم ایشان بود مذاکره کنیم و ظرف مدت یک هفته آقای لوید در رأس یک هیئت سیاسی و هسته ای به ایران بیاید و بعد از دو هفته آقای سارکوزی گفت من می خواهم به کشور شما بیایم و ملت شما ملت بزرگی است و دست رهبر این ملت بزرگ را بفشارم.

ولایتی: بنده این موضوع را به داخل کشور منتقل کردم و کار متوقف شد و نکته مهم این است که در همان زمانی که بنده با تاکید آقای رئیس جمهور فرانسه به آنجا رفتم قائم مقام وزارت امور خارجه ، کاردار فرانسه را خواست و به نوعی به او گفت آن کسی که به پاریس آمده نماینده ما نیست و شما باید فلان آقا را قبول می کردید. ما قرار گذاشته بودیم که نفر دوم فرانسه به ایران بیاید و قرارهای اولیه این بود که آنها پذیرفته بودند که سانتریفیوژها در مقیاس کمتر کار کنند و بحث کنیم تا به جایی برسیم تا از بن بست بیرون بیاییم و به شورای امنیت نرویم و هم غنی سازی را داشته باشیم و هم این که سانتریفیوژهای ما کار کنند و مسئله هسته ای حل شود و در عین حال مشکلات بین المللی پیدا نکنیم. متأسفانه در اینجا دولت جواب نداد و نه تنها جواب نداد بلکه زمانی که چنین حرفی به کاردار فرانسه در تهران زدند وزارت خارجه فرانسه گفت اگر این خبر زودتر به فرانسه رسیده بود ملاقات تو با آقای سارکوزی لغو می شد. می شد از این امکانات استفاده کرد و غنی سازی را ادامه داد و این تحمیل ها را از طرف شورای امنیت بر کشور نداشت و وضعیت کشور را به این تحریم ها نرساند.

ولایتی: در رابطه با روسیه نیز همین اتفاق افتاد و آقای پریماکف اینجا آمد و گفت اگر قول بدهید آقای پوتین به ایران بیاید و دست خالی برنگردد، آقای پوتین را به ایران می آورم. این قول را دادم و آقای پوتین آمدند، اما دو مرتبه در این کار تخریب ایجاد شد. این روند به معنی دیپلماسی هسته ای نیست و دیپلماسی این نیست که فقط بنشینند بیانیه بدهند و حرف هایی را بزنند و در آخرین دوری که در آلماتی آقای دکتر جلیلی داشت، آنها پیشنهادهایی به ایران کردند که بر اساس آن می شد کارها را مقداری جلو ببریم و آن پیشنهاد این بود که طرف مقابل ۵+۱ گفت غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کنید و در کارهای فردو  هم مقداری کندی ایجاد شود.

ولایتی:  آنها اعلام کردند این سه تحریم را بر می داریم و ما در پاسخ گفتیم که این کار را می کنیم، شما کل تحریم ها را بردارید ،که به شهادت معاون امور خارجه که در جلسه بوده است این مسائل را مطرح می کنم. وقتی طرف مقابل حاضر است چند قدم بردارد، باید ما هم انعطاف داشته باشیم و هنر دیپلماسی این است که از این فرصت ها استفاده کند و اصولگرایی به این معنی است که انعطاف پذیر هم باشد، نباید در داخل کشور طوری وانمود کنیم  که اصولگرا هستیم و انعطاف ناپذیرنباشیم ، ما مصالح ملی را در دیپلماسی باید به طور بهتر تأمین کنیم ، باید از دیپلماسی به نفع مصالح ملی استفاده کینم ، دیپلماسی فقط خشونت و سرسختی نشان دادن نیست.

ولایتی: دیپلماسی به معنی تعامل و معامله است و با همه کشورها و انهایی  که مذاکره می کنیم باید بسیار خوب عمل کنیم و می شود در مذاکرات هسته ای بهتر از این عمل کرد و اگر این روند موفق بود این مشکلات پیش نمی آمد و وضع به اینجا نمی رسید.

پاسخ جلیلی به ولایتی : اگر همین نکته ای را که آخر اشاره کردید به نظرم خیلی خوب است. اگر اطلاعات دیگرتان مثل این اخبار سومی باشد که واویلاست، چون کاملا غلط هست. نوار گفت وگوهای آلماتی موجود است پیاده شده و خدمت آقا تقدیم شده است. اتفاقا همین گزارشی را که بر این مبنا نوشته بودید، ایشان نوشته بودند که ایشان از کجا دارد می گوید که این خلاف است.

پاسخ جلیلی به ولایتی:  نکته دومی که وجود دارد، اتفاقا من برای مردم بگویم در آلماتی چه خبر بود؟ در آلماتی آنها همین بحث را که ایشان می گوید، ما بیاییم ۲۰ درصد را در ازای دو تحریمی که بعدا می خواهد انجام بشود، بدهیم. دُر برابر آب نبات. بعد آنها وارد سه درصد شوند. همین روند خطاست که عده ای از دوستان شما زمانی همین بحث را دنبال می کردند. سوال بنده این است که راجع به قضیه روسیه هم همین طور است.

پاسخ جلیلی به ولایتی : من برای اینکه در تاریخ بماند، می گویم. بله هم آقای سارکوزی و هم روسیه که بحث شد، شاهدید. پس از روسیه بحث و جلسه برگزار و قرار شد. خود بنده رفتم آنجا به آنها گفتیم. آنها همان چیزی را که دیگران می خواستند، می گفتند. آقای سارکوزی هم به شما همین را گفته بود. گفته بود شما بیایید متوقف کنید.

ولایتی حین سخنان جلیلی گفت: نه.

جلیلی ادامه داد: «لویت» نفر دوم فرانسه است؟ آقای لویت کارشناسی در الیزه است. کجا نفر دوم فرانسه است؟ این را که دنیا می شناسد.

ولایتی لابه لای سخنان جلیلی گفت: خیلی خوب… .

جلیلی ادامه داد: بعد برای ما اینقدر افتخار باشد که آقای لویت یک کارشناس در الیزه می خواست بیاید ایران بعد نیامد، همه روند متوقف شد و به هم خورد. خودتان می دانید بعد از آن قضیه سه بار سارکوزی با آقای رییس جمهور تلفنی صحبت کرد و همین حرف ها همانجا مطرح شد. نکته‌ای که آقای قالیباف گفتند درست است. بحث این است که مابه ازای این چه بود؟ باید دید چه می خواهیم در بحث خود بگیریم. این بحث اساسی و مهم است. نباید اخبار را تکه تکه بگوییم و بعضی مبنای کاملا غلط.

وی گفت: آنچه شما درباره آلماتی گفتید، کاملا غلط است. نوار آلماتی موجود است و پیاده شده. اینجا به مردم‌مان عرض کنم. آنجا بحث شد که ما به آنها گفتیم ما حاضریم گام های متقابل برداریم. هر میزان که شما می آیید ما هم می‌آییم. اگر شما پنج کیلومتر، ما هم پنج کیلومتر. ۲۵ کیلومتر و ۱۰۰ کیلومتر هم همین طور. آنجا نماینده انگلیس گفت شما حاضرید همین الان این را انجام دهید؟ گفتم بله. گفتم شروع کنیم. من کاغذم را در آوردم. نماینده آمریکا به نماینده انگلیس گفت ساکت، چیزی نگو! ایشان متوقف شد که همه خندیدند. گفتم خب ادامه دهیم. شما می گویید ۲۵ کیلومتر، خب ۲۵ کیلومتر.

جلیلی این چه حرفی است. چیزی که آنجا نماینده انگلیس گیر کرده و همه به او خندیدند و بعد نماینده آمریکا به او گفت این طور پیش نرو و به همین دلیل منطق محکم ما بود که آنها اعلام کردند که پس ما باید به مراکزمان برویم و مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم. چند روزشان شد ۴۰ روز.

وی افزود: بعد خانم اشتون آمد در استانبول این را مطرح کرد. بعد ما می آییم این را کاری که آنها در آن گیر کردند و نتوانستند در برابر منطق ما جوابی داشته باشند و اجازه خواستند که بروند در مراکز خود، امروز متاسفانه از سوی فردی مثل شما این طور بیان شود؟ کاری که نماینده انگلیس آنجا واقعا نتوانست این جواب را بدهد. واقعا سوالم این است که اگر ما اینگونه در سیاست خارجی که حوزه جدی است، منافع و تهدید کشور است، این طور بخواهیم برخورد کنیم، حتما نمی توانیم.

جلیلی افزود: چه کسی می گوید ما در گفت وگوها فقط توانستیم اعلام موضع کنیم. چرا پنج سال است اینها، از سال ۸۷ که گفت وگوهای مان شروع شد، فقط یک قطعنامه صادر کردند و دیگر نتواستند اجماع داشته باشند. از سال ۸۷ اولش آمریکا شرط گذاشته بود که در صورتی به مذاکرات وارد می شود که ایران به قطعنامه ها عمل کند. ما اجرا نکردیم ولی آمریکا وارد شد. اینکه الان آمریکا دارد مرتب اقدامات یکجانبه انجام می دهد برای این است که از اقدامات چند جانبه ناامید شده و نتوانسته اجماع حاصل کند. حتی در همین چند کشور.

علی اکبر ولایتی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنان خود در بخش نخست مناظره  گفت: جناب آقای جلیلی، بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا بگویید منطق ما قوی بود و آنها هم محکوم شدند.

وی افزود: آنچه که مردم می بینند این است که شما چند سال مسئول هسته ای هستید یک قدم پیش نرفته اید و هر روز تحریم ها بیشتر شده است و فشارش بر مردم می آید.

ولایتی گفت: هنر دیپلماسی این است که شما حق هسته ای را حفظ کنید و در عین حال تحریمها کاهش پیدا کند و بر آن اضافه نشود.

وی افزود: در مطلبی که آقای قالیباف گفت باید بگویم بنده در اظهاراتی که اینجا گفتم و نوار آن موجود است گفتم هنر دیپلمات این است که این کار رزمندگان را نگذارد هدر برود و الا اگر رزمندگان کار خود را انجام دهند و دیپلمات نتواند از آن استفاده کند آن کار زمین می ماند که در اینجا قالیباف گفت: مردم باید خیری از دیپلمات ببینند.

بخش دوم مناظره و سؤال و جواب ها

در بخش دوم سومین مناظره از هر نامزد به قید قرعه دو سوال پرسیده شد.

دولت شما برای حمایت و پشتیبانی از نهضت بیداری اسلامی چه برنامه مشخصی  دارد؟

محسن رضایی گفت: بیداری اسلامی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران است، ابتدا اثر صدور انقلاب ما به حوزه عراق و سوریه و لبنان رسید بعد از طریق ارتباطی که حماسی ها در لبنان با حزب الله گرفتند با مصر و جاهای دیگر متصل شد و بعد در اثر فعالیتهای دیگر و پایداری ایران باعث شد که یک موج بزرگی به وجود بیاید.

وی افزود: مشکلی که اکنون بیداری اسلامی دارد این است که تمام سیستم های جاسوسی و تبلیغاتی بسیج شده اند که آن را از ارتباط با ایران باز دارند دقت عمل ما بسیار مهم است ما مسائل سوریه را جدی می گیریم سوریه یک نقطه ضعفی شده است که تلاش می کنند که از این طریق ارتباط بیداری اسلامی را با ما کاهش دهند.

وی گفت: ما طرحی را با دوستانمان داریم و از آنجا که از جزییات آن از ابتدای مسائل خودم و دوستانمان در جریان هستیم (از ابتدای انقلاب تاکنون) می دانیم به چه صورتی این فرمان را بچرخانیم که ان شاء الله هم بیداری اسلامی به ایران وصل باشد و هم از ناحیه ما تهدیدی نشود دلیلی ندارد که حمایت های ما از یک جریان به جای اینکه برای ما فرصت باشد تهدید شود.

وی افزود: الان افتخاری است برای ما که در ساحل مدیترانه بعد از دو هزار و چند سال هستیم.

آقای حسن الهیکل گفته بود که شما بروید شکر خدا کنید که این نظام را دارید چرا که بعد از دو هزار و خرده ای سال پای ایرانیها به سواحل مدیترانه رسیده، ولی همین هم می تواند تهدیدی جدی برای ما باشد که ما از فرصت به وجود آمده استفاده خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم تهدید این ارتباط به سمت ما بیاید.

وی گفت: مسئله بعد اینکه ما از نظر فرهنگی و اقتصادی باید ارتباطمان را با بیداری اسلامی پیش بیریم و صرفا ً از بعد سیاسی ممکن است دیگر بیشتر از این پیشرفتی نداشته باشیم. از بعد فرهنگی و اقتصادی هم تلاش خواهیم کرد که ارتباطمان را با بیداری اسلامی قوی کنیم.

در بخش دوم سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرعه به نام سید محمد غرضی افتاد تا در دو دقیقه به سوالی که آن هم از طریق قرعه انتخاب شد ، پاسخ دهد.

اگر تحریم ها به علت برنامه هسته ای کشورمان است ، تحریم های اعمال شده پیش از چالش هسته ای چگونه قابل توضیح است.

غرضی در پاسخ با بیان اینکه تحریم ها را چه قبل و چه بعد باشد، خیلی اهمیت نمی دهم پاسخ داد: خرج کشور در دولت آقای موسوی سالی ۱۵ میلیارد دلار ، دولت آقای هاشمی سالی ۱۸  و دولت آقای خاتمی سالی ۲۸ و هم اکنون سالی  ۴۰ میلیارد دلار درسال بیشتر نیست و ما می توانیم این درآمد را کسب کنیم و می توانیم کشور را اداره کنیم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینکه تصور کنند با این نوع حرکت ها می توانند کشور را از سازندگی بیندازند و گرفتاری درست کنند از اشتباهات آمریکاست.

وی تاکید کرد: سعی می کنم مجموعه استعدادهای داخل کشور را به گونه ای توسعه دهم که این مسائل به طور کلی پوشش داده شود.

در این هنگام مجری خطاب به آقای غرضی گفت: سوال مشخص این است که پیش از موضوع هسته ای نیز تحریم ها بوده و چرا فکر می کنیم تحریم ها فقط برای هسته ای است؟

غرضی با بیان اینکه تحریم ها پیش از این بوده اما اثر نکرده است  پاسخ داد: من از بدو تولد در تحریم زندگی کردم و پس از انقلاب وزیر شدم و در آن زمان نیز جنگ بود و نفت را نمی خریدند.

وی با اشاره به ایه کریمه “ان ما صنعوا کید ساحر  و الق ما فی یمینک  تلقف ما صنعوا   و لا یفلح الساحر حیث اتی”ادامه داد: اینکه این بازیهای سیاسی بتواند بر موازین اسلامی ما و استعداد کشور اثر کند و ما را متوقف کند ما مانند سحره با آن برخورد می کنیم.

برنامه شما درمقابله با ایران هراسی که نظام سلطه سعی بر القای آن دارد چیست؟

عارف گفت: انقلاب ما، انقلاب فرهنگی است و بیشترین ظرفیت را در حوزه فرهنگی دارد و باید از همه این ظرفیت ها برای انتقال پیام صلح و دوستی ایرانیان به تمام جهان استفاده کنیم.

عارف در بخش دوم مناظره امروز افزود: باید تلاش کنیم از طریق ارتقای روابط دیپلماسی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و با استفاده از توانمندی سفرای ارزنده، پیام صلح و دوستی ایرانیان را به گوش همه جهانیان برسانیم.

وی گفت: چهار میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند که اگر ارتباط خوب و صمیمانه با آنها داشته باشیم می توانند به عنوان سفرای فرهنگی کشورمان فعالیت کنند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مبادلات فرهنگی، ایجاد تسهیلات گردشگری و جذب نخبگان کشور حتی با پرداخت یارانه می تواند به گسترش ایران دوستی به جای ایران هراسی کمک کند و تجربه نشان داده است که وقتی نخبگان کشورهای خارجی به ایران می آیند هنگام برگشت پیام رسان خوب انسان دوستی ایرانیان هستند.

عارف گفت: متأسفانه از این ظرفیت کمتر استفاده کرده ایم و باید از دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی هنر و رسانه برای رساندن پیام خود که همان صلح و انسان دوستی است استفاده کنیم و این تلاش ها می تواند ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کند.

وی افزود: همچنین برخی اشخاص برجسته در کشور داریم که توانمندی خوبی در سطح منطقه و بین المللی دارند و آقای خاتمی مبتکر طرح گفتگوی تمدن هاست و آقای هاشمی رفسنجانی هم مناسبات خوبی با کشورهای اسلامی دارد و باید از همه این مزیت ها و استعدادها و فرصت ها برای ارتقای مناسبات ایران با کشورهای جهان استفاده کنیم که می تواند به گسترش روابط خوب هم کمک کند.

مرز بین سیاه نمایی و نقد چیست؟

روحانی گفت: موضوع نقد این است که واقعیتی اتفاق افتاده و ایراد و اشکالی دارد، ما باید آن ایراد و اشکال را تبیین کنیم. حالا این اشکال گاهی در نوع تصمیم سازی بوده، گاهی در زمان تصمیم گیری و گاه در مقام عمل و اجرا.

وی افزود: ما باید نقد کنیم و بگوییم ایراد و اشکالات کجاست و چگونه باید اشکالات رفع شود تا آن کار بهتر انجام گیرد. در واقع، با نقد نقادان یک نوع ارزیابی دارد صورت می گیرد و این ارزیابی باعث می شود در چرخه تصحیح امور قرار بگیریم. یعنی کاری تصمیم سازی شده، تصمیم گیری شده و رفته به مرحله اجرا، حالا ما با دقت و نقادی پایش می کنیم و بعد برایش راه حل در نظر می‌گیریم. این می شود نقد و نقد سازنده.

روحانی گفت: نقدی که اشکال و ایراد را یافته ایم و راه حل  برایش ارایه داده ایم.

وی افزود: معنای سیاه نمایی این است که اگر نقص کوچکی هست، آن نقص را چند برابر کنیم و واقعیت را به مردم معرفی نکنیم. گاهی واقعیت هایی تلخ در جامعه وجود دارد. واقعا گاهی هوا سرد است. حالا آقای حداد می گوید. واقعا در مسایل اقتصادی مردم زندگی شان سرد است. واقعا مردم و جوانان در آزادی ‌ها زندگی شان سرد است. واقعا در زندگی خصوصی مردم دخالت های ناروا زندگی شان را سرد کرده است. این سیاه نمایی نیست، واقعیت است که داریم می گوییم. منتهی واقعیت را باید به اندازه گفت نه بیشتر.

آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» این جمله امام راحل امروز در باور شما چگونه است؟

حداد عادل گفت: امام راحل با شهامت و بینشی که داشت ۳۴ سال است که صحت این گفته امام (ره) ثابت شد زیرا همان طور که رهبری معظم انقلاب فرمودند امام (ره) سه باور داشتند و آن هم باور به خدا ، مردم و باور به خود بود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امام مردم شناسی آسمانی بود و مردم را به اعتبار خدمت الهی شان می شناخت امام (ره) به اعتبار توکل به خدا و شناخت از مردم فرمودند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و دیدیم که نتوانست.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  افزود: امروز هم اگر به نیروی لایزال این ملت بزرگ متکی باشیم و سعی کنیم نشان دادن یک الگوی اسلامی تقوا و تدبیر، مردم را پشت سر نظام حفظ کنیم که پشت سر نظام هستند باز هم همچنان صحت گفته امام (ره) در آینده ثابت خواهد شد.

حداد عادل گفت: راهش این است که مثل امام (ره) زندگی کنیم قول و فعل ما یکی باشد و مردم اگر بدانند که دولتمردان صادق و الگوی اسلامی هستند کم نمی آورند.

به نظر شما اختلاف بین قوا شخصی است یا ساختاری یا حقوقی؟ تا چه اندازه به وحدت قوا پایبندیم و تبعیت از قانون را در هر شرایطی بر خود فرض می دانیم؟

ولایتی پاسخ داد: همکاری بین قوای سه گانه باید برای هر کسی در هر شانی که در قوای سه گانه مسئولیت دارد باید رعایت شود و به ویژه در این مسئله باید نقش رئیس قوه مجریه برجسته باشد.

وی گفت: در سالهای اخیر اختلاف بین دولت و مجلس که بیشتر به دلیل بی توجهی دولت به مصوبات، تصمیمات و تذکرات مجلس بود و برخی درگیری های دیگر مردم را رنج داد.

ولایتی افزود: مردم مسئولان قوه مجریه و مقننه را انتخاب کرده اند تا مشکلاتشان را حل کنند و درحالیکه مردم از گرانی، تورم و بیکاری روزافزون رنج می برند و مشکلات را تحمل می کنند حداقل توقعشان این است که مسئولان با یکدیگر همدل و همکار باشند و با معاضدت با یکدیگر مشکلات را حل کنند اما زمانی که مشاهده کردند که مسئولان به جای حل مشکلات به جان هم می افتند و به فکر مسایل دیگر هستند ناراحت می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اخلاق مداری یکی از مهمترین شعارهایم در صورت پیروزی در انتخابات است و اگر قرار باشد دولتی به مبانی اخلاقی متعهد نباشد مردم از رای به آن دولت پشیمان خواهند شد و از آن دولت رویگردان می شوند.

در طول یک سال گذشته ۱۸ بار شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ وجه قانونی توسط آمریکا قطع شده است و شما فکر می کنید دلیل این اقدامات علیرغم ادعای نظام سلطه نسبت به جریان آزاد اطلاعات و حمایت از آزادی بیان چیست؟

قالیباف گفت: این نشان می دهد که قدرتهای یک جانبه نگر در دنیا  فکر می کنند چون قدرت هستند و برای همه چیز می توانند تصمیم بگیرند دموکراسی و آزادی بیان و توجه به افکار عمومی را تا آنجایی قبول دارند که منافعشان در خطر نیفتد.

قالیباف افزود: این نشان می دهد که بخشی از قدرتهای بزرگ اعتقادی به حرفهایی که در رسانه های خودشان می زنند ندارند و این رفتاری دوگانه است.

وی گفت: ما این را تنها در حوزه مربوط به رسانه نمی بینیم بلکه در بخشهای دیگری هم این بحثها را می بینیم.

قالیباف با اشاره به اینکه این رفتارها در حوزه حقوق بشر نیز توسط غربیها صورت می گیرد گفت: آنها در یک جا برای یک موضوع از خودشان عکس العمل نشان می دهند ولی در یکجای دیگر دهها هزار نفر از مردم کشته می شوند ولی از سوی قدرتهای بزرگ هیچگونه محکومیتی انجام نمی شود و این از همان رفتارهای دوگانه ای است که هر چه به نفع انها باشد را قبول می کنند و هر چه که منافع آنها را تأمین نمی کند حتماً با آن مخالفت می کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این همان حرف اصلی افکار عمومی جهانی ،‌ نخبگان ، بزرگان و اندیشمندان دنیاست و نگاهی است که انقلاب اسلامی و روح مطهر و بزرگ امام خمینی (ره) دارد که ما بتوانیم آن انسانیت انسان را حفظ کنیم و اجازه دهیم آن آزادگی را که خدا به انسان اعطا کرده حفظ شود.

تفاوت راه حل های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای حل مناقشات یا مشکلات بین المللی و منطقه ای؟

سعید جلیلی  گفت: سوال خوبی مطرح شد و این بحث همان بحثی است که من بارها مطرح کردم که سیاست خارجی هر کشوری یک سری اهداف و منافع و ارزش ها دارد که مناسبات بین کشورها براساس همین اشتراکات و افتراقات شکل می گیرد.

وی گفت: یکی از بحث های اصلی ما با آمریکا این است که ما بین دو پاردایم سیاست خارجی متفاوت قرار داریم یعنی سیاست خارجی آمریکا و ایران دو پارادایم متفاوت را دنبال می کنند که در اصول این دو کشور با هم تعارض دارند.

جلیلی برای تشریح صحبت های خود مثالی را عنوان کرد، اول اینکه آمریکا متعهد به امنیت رژیم صهیونیستی است اما جمهوری اسلامی ایران در اساس رژیم صهیونیستی را فاقد مشروعیت می داند.

وی گفت: در بحث تئوریک ما معتقدیم اشکال و تجاوز و قدرت نظامی و انحصار، مشروعیت نمی آورد که این اساس منطق ماست که یک بحث درست است .

وی ادامه افزود: به خاطر همین تقابل پارادایمی اساس سیاست خارجی ما بر اساس اسلام ناب محمدی و دفاع از حقوق انسانهاست اما ان طرف زور و  سلطه وجود دارد.

آقای جلیلی افزود: در بحرین، فلسطین و سایر کشورها شاهد این قبیل اختلافات هستیم اینجا صحنه هایی است که می شود دوگانگی حرف هایی که آمریکاییها می زنند به دنیا نشان داد.

آیا اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی با شعارهای انتخاباتی و وعده هایی که جنابعالی داده اید تناسب دارد؟

ولایتی گفت: چندبار توسط بعضی از روسای جمهور مطرح شده است که اختیارات ریاست جمهوری کافی نیست، به نظر من این درست نیست ،‌اختیارات ریاست جمهوری در قانون مصرح قانون اساسی کافی است و حتما در چارچوب اختیارات می توان قوه مجریه را اداره کرد و مدیریت کرد بدون اینکه در حوزه اختیارات ریاست جمهوری کار را انجام بدهد، اگر دیدید که کسی در این زمینه ادعایی دارد این دلیلش این است که برای کارنکردن یا بدکارکردن ها دنبال مستمسک می گردد والا اختیارات ریاست جمهوری در قانون اساسی بسیار وسیع است.

وی افزود: آنچه ما در قانون اساسی داشتیم و بعد در اصلاحیه قانون اساسی جدید تغییر کرد در حال حاضر اختیارات ریاست جمهوری ترکیبی از ریاست جمهوری و نخست وزیری سابق است و باید عرض کنم بیش از ۹۰ و چند درصد این اختیارات کشور و فعالیت هایی که باید در کشور صورت بگیرد در اختیار دولت است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اختیارات اجرا در اختیار دولت است و قانون هم اگر کم باشد می تواند طی لایحه ای به مجلس درخواست بکند در جاهایی که احساس کمبود می شود قانونی را تصویب بکنند.

ولایتی افزود: اگر بنای ما بر این باشد که تعامل بین قوا اساس کار باشد از همین ابتدا حتی انتخاب وزرا باید با مجلس هماهنگی کامل کرد، مجلس مشکلات دولت را حل خواهد کرد.

استقلال جمهوری اسلامی ایران به معنی واقعی کلمه و جلوگیری از دخالت خارجی در اداره کشور دستاورد انقلاب است، در صورت تداوم فشار نظام سلطه و اعمال محدودیت های جدید در بخش اجرایی کشور، تا چه اندازه حافظ مرزهای استقلال کشور خواهید بود؟

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایران کشوری کهن است و ما هفت هزار سال در این نقطه جهان خوش نشسته و خوش درخشیده ایم.

غلامعلی حداد عادل افزود: کشوری که هر کس تاریخ تمدن باستان را بخواند در فصل های اولیه آن باید تمدن ایران را مطالعه کند یعنی مردم این کشور در دفاع از استقلال کشورشان غیرتمند بوده اند.

وی گفت: تاریخ کشور در صد سال اخیر به ویژه در مشروطه و ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی این موضوع را نشان می دهد.

حداد عادل افزود: این مهم است که اولین کلمه اولین شعار ملت ایران در انقلاب اسلامی استقلال بوده است و مردم شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی سر داده اند.

وی گفت: مردم به استقلال خودشان حساس هستند و با بیرون راندن مزدوران از کشور و کوتاه کردن دست بیگانگان و جنگ تحمیلی این را نشان داده اند و از پیرزن روستایی تا رزمندگان اسلام بر سر استقلال ایران با هیچ قدرتی معامله نمی کنند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر فشارها نیز بیشتر شود، مردم عزتمدارانه با کشاورزی و صنعت، مدیریت، دین و ایمان و اعتقاد دست به دست هم در دولت آینده از استقلال کشور مانند چند هزار سال قبل دفاع می کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در صورت پیروزی در انتخابات از تجربیات نیروهای برجسته همه دولتها در دولت یازدهم استفاده خواهم کرد.

راهکار شما برای به کارگیری تجربیات و استفاده از دستاوردهای دولت قبل چیست؟

عارف گفت: بنده موضوع شایسته سالاری را مطرح کردم و اگر به این اصل پایبند و معتقد باشیم باید از همه ظرفیت ها و توانایی کشور استفاده کنیم.

وی گفت: بر این اساس به طور طبیعی باید به سراغ دولتهای قبل برویم و از تجربیات آنان استفاده کنیم؛ در دولتهای مختلف دستاوردهای ارزشمندی داشتیم و نیروهای برجسته ای حضور داشتند که باید برای تأمین نیازهای کشور از این ظرفیتها استفاده کنیم.

عارف افزود: بنده به طور کلی اگر بخواهم قابلیت دولتها را مطرح کنم ، پایداری و استقامت دولت آقای موسوی ، سازندگی دولت آقای هاشمی رفسنجانی ، اصلاح طلبی دولت آقای خاتمی و پشتکار و فعالیت دولت آقای احمدی نژاد را مبنای کارم قرار خواهم داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در همه دولت ها نیروهای برجسته ای وجود داشته اند که سعی می کنم از تجربیاتشان استفاده کنم البته استفاده از تجربیات لزوماً به معنی انتخاب آنان در کابینه نیست بلکه باید دولتی مقتدر داشته باشیم و کابینه بخشی از دولت است و باید شورای قوی مشاوران تشکیل  دهیم.

وی گفت: بنده در دولت اصلاحات این شورا را با استفاده از همه وزرای دولت های سابق در سال۸۳ تشکیل دادم و در نخستین جلسه آقایات توکلی، غرضی و عسگراولادی در این باره تحقیق کردم.

عارف همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر رییس جمهور شوید آیا از هفت نامزد ریاست جمهوری استفاده خواهیم کرد؟ گفت: برای من افتخار است نه فقط از هفت کاندیدا بلکه از نامزدهایی که صلاحیتشان نیز احراز نشد و از برنامه هایشان استفاده می کنم.

وی افزود: نگاه من نگاه هماهنگی و همدلی برای اداره کشور است و اگر به من افتخار بدهند از تجربیات و دیدگاههایشان استفاده خواهم کرد البته اینکه عضو کابینه شوند یا نه مربوط به خودشان است و تعاملی که با آنها خواهم داشت.

حماسه ۹ دی را چگونه تحلیل می کنید؟

جلیلی با بیان اینکه سوال بسیار خوبی است و جای آن خالی بود، گفت: ۲۲ خرداد ۸۸ یک اوج در کشور بود به لحاظ مانور جمهوریت نظام، نظام توانست این جمهوریت را به رخ جهان بکشد.

وی افزود: یک مشارکت گسترده و یک ساز و کار بسیار عالی، اما عده ای می خواستند این اوج و قله موفقیت و پیشرفت کشور را متاسفانه تخریب کنند و اقداماتی را هم انجام دادند و دشمنان را امیدوار کردند، دشمنانی که آمده بودند دنبال این بحث که فهمیده بودند نظام درحال رسیدن به اوج است و با آن می شد ظرفیتی ایجاد کرد برای اینکه بسیاری از موفقیت های بیشتری رقم بخورد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه عده ای آمدند و آن فتنه بزرگ را بپا کردند ، به نظرم نه تنها ظلم به نظام کردند بلکه ظلم به طرفداران خود کردند که آمده بودند در یک ساز و کار سیاسی دیدگاه هایشان را مطرح کنند و می توانستند با همان ساز و کار الان خیلی بهتر در عرصه سیاسی مشارکت داشته باشند.

جلیلی افزود: اتفاقا یکی از ویژگی های نظام ما که متمایز است از دیگران، این است که اگر امنیتی دارد براساس پشتوانه مردمی است و نه براساس ساز و کار پلیسی.

وی گفت: به نظر من ۹ دی اوج حضور مردم بود برای مقابله با این ظلم بزرگی که به نظام شد و آنها آمدند و به خوبی توسط مردم آن فتنه ای که بپا شده بود نه با ساز و کار پلیسی بلکه با حضور و حماسه مردم این فتنه خاموش شد.

آیا سفرهای استانی در دولت شما نیز ادامه خواهد یافت؟

محسن رضایی گفت: قطعاً این کار را خواهم کرد ولی با شیوه ای جدید ،  زیرا بنده مردم سالاری دینی را یک جاده دوطرفه می دانم و مردم زینت المجالس دولتمردان نیستند که ما برویم در استان ها و برای آنها دستی تکان بدهیم و اظهار محبت و عطوفت بکنیم و برگردیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بلکه آن طور که مردم در تظاهرات و راهپیمایی ها شرکت می کنند حق دارند مسئولان کشور را مورد سؤال قرار بدهند و ما دولتمان را دولت پاسخگو خواهیم کرد.

رضایی افزود: من به همه اقوام ایرانی احترام می گذارم و تعهد می کنم تبعیض ها و پارتی بازی ها برطرف شود و رقابت میان اقوام ایرانی در فرهنگ و اقتصاد ایجاد شود.

وی گفت: با اختیاراتی که به استان ها می دهم و ایالت ها را شکل می دهم، میان مازنی ها، گیلک ها، آذری ها، کردها، لرها، بندری ها، فارس ها، بلوچ ها، سیستانی ها، خراسانی ها؛ از همه شان مانند دوران انقلاب و مانند تجربه بزرگ تاریخی دفاع مقدس تحرکاتی  ایجاد می کنم که یک رقابت جدی در تولید فرهنگ و ثروت به وجود آید.

رضایی افزود: ابتدا با کارشناسان جلسه خواهم داشت، سپس با کارآفرینان در استان ها، دانشگاهیان و هنگامی که به نتیجه قطعی رسیدم به میان مردم می روم، دوستان من هم بنده را می شناسند، در جنگ سه بار نزدیک بود که اسیر شوم؛ تا اطلاعاتم را کامل نمی کردم به هیچ فرمانده لشکری دستور پیشروی نمی دادم، در عین حال که راهبردی هستم و تشخیص می دهم که کجا چه کاری را انجام  دهم اما در صحنه عملیات پا به پای مردم به راه خواهم افتاد.

وی گفت: در یارانه سبز که اشاره کردم، ۱۴ طرح اقتصادی ارائه کردم و به دنبال سرمایه گذاری هستم . پا به پای مردم حرکت می کنیم و به ویژه جوانان عزیز کشور را به صحنه می آورم تا آخرین تجربه خودم را در ساختن آقا مهدی باکری، حسین خرازی، احمد کاظمی، آقای قالیباف و آقای جلیلی و همه دوستان تقدیم کنم به ملت بزرگوار ایران تا آینده کشور تضمین شود.

با توجه به ضرورت تامین ازادی های فردی و اجتماعی مصرح در قانون اساسی حدود و مرزهای این ازادی چیست؟، چه تفاوتی از نظر شما  میان ازادی درجامعه اسلامی و ازادی درجامعه غربی و سکولار است؟

سید محمد غرضی گفت: در جامعه اسلامی ازادی خیلی وسیع تر از جوامع دیگر تعریف می شود.

وی افزود: در جوامع دیگر وقتی که آزادی تعریف می شود انبعاث پیدا می کند از نیازهای غریزی؛ در جامعه اسلامی وقتی که ازادی تعریف می شود از نیازها روحی و روانی انسان برای این که بتواند زندگی بهتری را تامین کند.

وی گفت: بحث درخصوص این که ایا ازادی بیان محدود به کلمات یا محدود به توسعه اجتماعی می شود بحثی است که در دنیا مطرح است.

وی گفت: می گوییم کدام آزادی وسیع تر است ان ازادی که جامعه بیشتری را دربر گیرد، اگر قرار باشد ازادی یک قسمت کوچکی از جامعه را در بر بگیرد این ازادی محدود است وقتی می گوییم قسمت وسیع تر جامعه را در بر بگیرد این  ازادی تا حد زیادی نامحدود می شود.

وی گفت: می گوییم حد ازادی چیست؟ این است که بتواند از یک انبعاث کوچک اجتماعی را به یک انبعاث وسیعتر اجتماعی جلو ببرد و محدوده ازادی را فطرت انسان تعریف می کند و اگر ازادی باعث ضرر به خویش و به غیر شود باید خود به خود متنفی می شود.

وی گفت: ازادی که در اسلام است ،ازادی اجتماعی وسیعی است که می تواند همه را در ذیل خودش بگیرد.

وی گفت: معنی ازادی کشورهای غربی این است که می بینیند ، ازادی روزنامه ها و اینها حقشان به اندازه تعداد ادمی است که جذب می کند و ان به شدت مورد تعرض امروز جوامع است و ازادی اسلامی هیچ مورد تعرض نیست.

امروز جمهوری اسلامی ایران تبدیل به قدرت بزرگ جهانی شده است و نقش بی بدیلی در مناسبات بین المللی دارد دولت شما چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیتهای راهبردی نظام از جمله ریاست بر جنبش عدم تعهد ، قدرت تأثیرگذاری در منطقه و همچنین نفوذ بالا در کشورهای آمریکای لاتین به منظور افزایش نقش آفرینی و تأثیرگذاری بیشتر در معادلات جهانی و منطقه ای خواهد داشت؟.

قالیباف در پاسخ گفت: در حوزه سیاست خارجی اینکه امروز فرصت های بزرگ و ظرفیت های خوبی در کشور ما وجود دارد برای نظام اسلامی هیچ شکی نیست، موقعیت جغرافیایی این فرصت را برای ما فراهم کرده که بتوانیم از این ظرفیت مخصوصاً در حوزه دیپلماسی اقتصادی و همکاری بسیار خوب و جدی با کشورهای همسایه که در سند برنامه و سیاست های کلان نظام هم هست این هماهنگی را انجام دهیم.

وی افزود: بنا براین اول تقویت در داخل و همکاری در کشورهای همسایه، نکته دوم رویکرد منطقه گرایی موضوع جدی ماست یعنی ما در منطقه ظرفیتهای بزرگی داریم ،ما می دانیم که حوزه خاورمیانه و جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا یکی از مهمترین مناطق تأثیرگذار در حوزه روابط جهانی است یعنی ما هیچ منطقه ای حساس تر از منطقه خاورمیانه نداریم، فرصت های خوبی ما در اینجا داریم یعنی کشورهای اسلامی بحث تقریب مذاهب که می تواند یک همکاری را بین کشورهای اسلامی برقرار کند وفرصت هایی که داریم در حوزه اقتصادی  استفاده کنیم.

وی گفت: جنبش غیرمتعهدها هم که اتفاق خوبی در این دوره افتاد این بود که دبیرخانه دایمی برای آن ایجاد شد که ضمانت های اجرایی را انجام دهد، دو سال باقیمانده ای که در دولت آینده هست می تواند از این ظرفیت بیش از یکصد کشور در حوزه نفت ، گاز ، اقتصاد ، سیاست ، موارد بین الملل حتما فرصتهای بسیار مناسبی است که می شود استفاده کرد.

وی افزود: من معتقدم البته ما در حوزه های دور مثل آمریکای جنوبی هم باید ارتباط داشته باشیم ولی به نظر من مزیت ما و فرصت ما در منطقه گرایی اینجاست، اینکه ما ۲۰ ساعت پرواز داشته باشیم برویم به آنجا در شرایطی که نه فرصت ژئوپلتیکی آمریکای جنوبی مثل حوزه خاورمیانه است لذا باید خود منطقه گرایی مورد توجه قرار گیرد.

مهمترین میراث امام خمینی(ره) چیست و چگونه از این ظرفیت عظیم برای تحقق برنامه های خود استفاده می کنید؟

روحانی گفت: مهمترین میراث امام(ره)، جمهوری اسلامی ایران و این نظام است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امام میراث های گرانقدری مانند عزت، استقلال، آزادی، سربلندی ایران، اجرای احکام اسلام در این سرزمین و فقه حکومتی گذاشته است، افزود: مهمترین میراث ، جمهوری اسلامی است و این بسیار مهم است که ما هم به جمهوریت و هم به مسئله اسلامیت تکیه کنیم.

روحانی ادامه داد: متاسفانه امروز برخی ها فکر می کنند که جمهوری اسلامی یعنی تنها اسلامیت و تنها ولایت فقیه، البته ولایت فقیه از دیدگاه دینی، مذهبی و قانون اساسی جایگاه رفیعی دارد و باید از آن تبعیت شود اما جایگاه مردم و جمهوریت هم جایگاه بسیار مهمی است.

وی گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران تقریبا همه امور طبق اصل ششم قانون اساسی بر مبنای آرای مردم  و اداره کشور براساس آن است.

روحانی با بیان اینکه امام می خواست که هم جمهوریت و هم اسلامیت جمهوری اسلامی ایران حفظ شود افزود: این انتخابات که در ۲۴ خرداد برگزار می شود یکی از مظاهر جمهوریت و مردم سالاری دینی است که یکی از میراث های بزرگ امام بود.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امام بر مسئله وحدت نیز بسیار تکیه می کردند، گفت: وحدت داخلی ، اساس قدرت ملی ما را تشکیل می دهد و امروز علما، مراجع و حوزه های علمیه و دانشگاه ها و روشنفکران و صاحب نظران می توانند با تلاش مضاعف خود، کاری کنند که وحدت کلمه مدنظر امام بهتر محقق شود.

 

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=2411

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.