• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
13
گزارش ویژه

نابسامانی اداره آب جم و مردمی که کلافه شده اند!

  • کد خبر : 13310
  • 12 آبان 1399 - 20:21
اینکه اداره آب در محدوده خدماتی، متقاضیان یا مشترکان را مجبور به انجام تکالیف قانونی و در حوزه مسئولیت خود می کند موضوعی خلاف قانون است که شهروندان می توانند از طریق مجاری قانونی تقاضای احقاق حقوق قانونی خود را داشته باشند.

وضعیت آب جم بحرانی است و این را همه با گوشت و پوست لمس می کنند اما بحرانی تر از وضعیت آب، وضعیت اداره آب شهرستان جم است.

اگر این ضرب المثل در میان مردم رایج شده که خدا نکند گذرت به بیمارستان بیفتد امروز مردم می گویند خدا نکند گذرت به اداره آب بیفتد!

فقط کافی است کسی بخواهد انشعاب آبی دریافت کند یا خط انتقالی در جایی قطع شود آن موقع است که مصیبت شروع می شود!

یکی از متقاضیان دریافت آب در یکی از روستاهای شهرستان جم نوشته است: “برای انشعاب آب به اداره آبفا مراجعه کردم. به جز بخش پول دادن بابت انشعاب و کارشناسی و … اداره آب هیچ تکلیف دیگری ندارد. چون اعلام می کنند اعتبار نداریم و باید با هزینه شخصی لوله خریداری کنید، خاک نرم تهیه کنید و …!”

یکی از شهروندان شهر جم هم نوشته است: “ساکن یکی از ساختمان های رو به روی شهرداری هستیم. نزدیک به یک ماه است که خط انتقال محدوده ما آب ندارد و فقط از ساعت یک تا سه نصف شب هر بار یکی از همسایه‌ها مامور می شود پمپ را هواگیری کند تا کمی آب ذخیره کنیم.

تصور می کردیم فقط مشکل برای ساختمان ماست اما بعد که پیگیری کردیم دیدیم همسایه‌ها هم همین وضعیت دارند.

به اداره آب مراجعه کردیم بررسی کردند گفتند خط شما آب ندارد و باید خط آنطرف رودخانه را به این خط وصل کنیم. همه تجهیزات و اتصالاتش را داریم فقط مجوز شهرداری می‌خواهد!

اداره‌ی آب نامه زد به شهرداری، شهرداری جواب داد اول هزینه تخریب آسفالت پرداخت شود. اداره آب هم اعلام کرده شما همکاری کنید ما کل پرداخت ها را آخر ماه، طبق توافقنامه پرداخت می کنیم.

شهرداری هم جواب داده که هزینه را باید همه مشترکین پرداخت کنند! ما که از همان ابتدا هزینه های انشعاب را پرداخت کرده ایم و الان اداره آب باید پاسخگوی مشکل باشد اما متاسفانه یک ماه است وسط بازی شهرداری و اداره آب گرفتار شده ایم!”

اما قانون چه می گوید؟

قانون می گوید: هر شخصی حقیقی یا حقوقی می تواند برای هر واحد مسکونی ، تجاری ، عمومی و تولیدی و غیره در محدوده خدماتی شرکت درخواست برقراری انشعاب آب و فاضلاب را بنماید و شرکت امکانات لازم جهت برقراری و یا تغییر انشعاب مورد نیاز متقاضی را در محل مورد تقاضا داشته باشد.

قانون می گوید: شرکت آبفا مسئول تامین مداوم جریان آب در شبکه با فشار متعارف و همچنین آب مورد نیاز هر انشعاب بر اساس استانداردهای مصرف و ظرفیت قراردادی می باشد.

قانون می گوید: شرکت آبفا مکلف است نسبت به ضدعفونی کردن مداوم آب شرب اقدام و کیفیت آن را از نظر باکتریولوژی ، شیمیایی و فیزیکی طبق استانداردهای ابلاغی وزارت نیرو تامین نماید.

قانون می گوید: شرکت ملزم است تاسیسات آب و فاضلاب را به نحو صحیح و مطابق استانداردهای معمول نگهداری و اداره نموده و در صورتیکه تاسیسات نیاز به مرمت داشته باشد اقدام فوری برای ترمیم خرابی به عمل آورد.

قانون می گوید: آن قسمت از وسایل و لوازم انشعاب آب و فاضلاب که به علت فرسوده شدن یا حوادث اتفاقی نیاز به تعویض یا اصلاح داشته باشد، بدون نیاز به درخواست مشترک و بدون دریافت هزینه، توسط شرکت انجام خواهد گردید.

بر اساس قوانین کشور، شرکت آب و فاضلاب با رعایت الزامات قانونی، موظف به ارائه انشعاب آب به متقاضیان است و در خصوص تامین مداوم و با فشار متعارف قانون صراحت دارد که تمام مسئولیت با اداره آب است.

در واقع شرکت آبفا در صورتی می تواند از خدمات دهی واگذاری حق انشعاب خودداری کند که محل مورد تقاضا در محدوده خدماتی آبفا نباشد و شرکت امکانات لازم را برای خدمات دهی نداشته باشد.

با این توصیف، زمانی که اداره آب و فاضلاب قرارداد واگذاری انشعاب را امضا می کند مکلف است پس از دریافت حق انشعاب قانونی، آب را به نقطه تحویل به مشترک برساند و نمی تواند به هر بهانه غیر قانونی و غیر منطقی از پذیرش مسئولیت فرار کند.

اینکه اداره آب در محدوده خدماتی، متقاضیان یا مشترکان را مجبور به انجام تکالیف قانونی و در حوزه مسئولیت خود می کند موضوعی خلاف قانون است که شهروندان می توانند از طریق مجاری قانونی تقاضای احقاق حقوق قانونی خود را داشته باشند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=13310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.