• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

نقدی بر یک یادداشت: چرا نمایشگاه برگزار نشود؟

  • کد خبر : 1647
  • 26 شهریور 1391 - 5:12

چند مدت پیش بود که مطلبی تحت عنوان “یادداشت وارده :بهترین فصل فروش لوازم التحریر را از ما نگیرید…” بر صفحه سایت منتشر گردید و در این مطلب از برگزاری نمایشگاه لوازم التحریر در پالایشگاه و شهرک با این استدلال که باعث ضرر و زیان فروشگاههای نوشت افزار سطح شهر می گردد انتقاد گردید. به دنبال این مطلب و با اعتراض برخی از مسئولین ، نمایشگاه نوشت افزار در شهرک توحید دایر نگردید و مسئولین پالایشگاه ناچار به حذف نمایشگاه عرضه نوشت افزار در شهرستان گردیدند.

 

با توجه به اهمیت موضوع و اظهار نظرهای متفاوتی که در این خصوص مطرح گردید و نیز علاقه ای که به پیشرفت شهرستان و فراتر از همه رکن اصلی نظام یعنی قشر کم درآمد شهرستان دارم، لازم دانستم چند نکته ای را به خدمت دوستان ارائه نمایم:

۱٫بر هیچ کس پوشیده نیست که قیمت کالاهای موجود در شهرستان به دلیل وجود شرکت های نفت و گاز و بالا بودن قدرت خرید کارکنان این بخش ها و نیز برخی عوامل دیگر همچون ضعف سیستم های نظارتی و … ، هر روز رو به فزونی رفته و این افسار گسیختگی قیمت ها، فشار سنگینی را بر خانواده های متوسط به پایین شهرستان که اکثریت جامعه را شامل می شوند وارد می سازد.

۲٫ناگفته پیداست در فصولی که تقاضا بر عرضه پیشی می گیرد دولت موظف به کنترل و تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش غیر طبیعی قیمت ها می باشد. که در این راستا سیاست های مختلفی چون عرضه ی بیشتر کالا و خدمات، برگزاری نمایشگاهها و فروشگاه های عرضه ی مستقیم محصولات با قیمت های توافقی دولت و فروشنده، نظارت بیشتر بر شبکه توزیع و … توسط دولت اتخاذ می گردد.

برگزاری نمایشگاههای عرضه محصولات در سراسر کشور از سوی ادارات و نهاد های مختلف امری بسیار پسندیده تلقی می گردد که در فصولی که میزان تقاضا در بازار زیاد است جهت کنترل قیمت ها و عدم فشار بر شهروندان دایر می گردد. نمونه این نمایشگاهها را می توان قبل از ماه مبارک رمضان ، نمایشگاههای بهاره ، پاییزه و … مشاهده نمود.

۳٫علاوه بر این در بسیاری از شهرهای کشور شاهد برگزاری فروشگاه های عرضه ی محصولات با عنوان جمعه بازار ، یک شنبه بازار ،سه شنبه بازار و … می باشیم که در طول سال به صورت مستمر دایر می باشد. این فروشگاه ها به دلیل پایین بودن قیمت ها، با اقبال عمومی نیز مواجه می گردد.

۴٫بی شک مسئول هر نوع بی ثباتی در بازار، در سطح کلان، دولت و در سطح شهرستان، نمایندگان دولت می باشند. اینکه به بهانه ی عدم پرداخت پول آب و برق توسط نمایشگاههای موقت در شهرستان و به تبع آن کاهش قیمت ها برای خریدار و ضرر احتمالی فروشندگان ثابت در شهرستان، مردم را از حق دست یابی به کالای مرغوب و ارزان محروم کنیم می تواند نشان از بی برنامگی متولیان امر برای مدیریت بازار در مواقع ضروری باشد.

۵٫نکته ی حائز اهمیت اینکه؛ عدم وجود بازار رقابتی در شهرستان و بعضا اعتراض فروشندگان به همکارانی که سیاست کاری خود را “سود کمتر و فروش بیشتر” قرار می دهند، چندان خوشایند شهرستان نمی باشد.به یقین بسیار زیبنده بود که اصناف شهرستان به جای اعتراض به برگزاری یک نمایشگاه در شهرستان به مشتری مداری پرداخته و خود اقدامی در جهت افزایش کیفیت و کمیت محصولات و جذب مشتری انجام می دادند، نه اینکه اقدام  پالایشگاه فجر جم در راه اندازی نمایشگاه عرضه محصولات نوشت افزاری را با اعتراض های دامنه دار خود ابتر نمایند.

با توجه به اینکه هر ساله و در آستانه ی فصل شروع مدارس شاهد اوج گیری قیمت ها در سطح شهرستان هستیم این سوال مطرح می گردد که مسئولین شهرستان جم در فصل افزایش تقاضای نوشت افزار و لباس در شهرستان جم چه تدابیری را برای جلوگیری از افزایش قیمت ها اندیشیده اند؟ چرا اصناف نمایشگاهی با حضور فروشگاههای شهرستان و با قیمت های مناسب راه اندازی نمی کند؟ چرا به جای افزایش قدرت رقابت به حذف رقیب مبادرت کنیم؟

به هر تقدیر،برگزاری نمایشگاه محصولات نوشت افزاری در شهرک توحید می توانست حمایت مناسب و ارزنده ای برای اقشار کم بضاعت جامعه باشد. یک جانبه گرایی و عدم توجه به نیازهای واقعی شهرستان می تواند آسیب های مخربی را به وجهه شهرستان وارد نماید. امید است مسئولین شهرستان به جای حمایت بی چون و چرا از فریاد بلند اصناف ، نیم نگاهی هم به وضع معیشتی کارگران و کارمندان داشته باشند شاید دیگر شاهد چنین رفتارهای یک جانبه گرایانه نباشیم.

به نظر شما با نظر به این استدلال دوستان اصناف در شهرستان،شهرپایتخت” تهران ” با آن حجم از نمایشگاههای عرضه ی محصولات، چند فروشنده ی ثابت دارد؟!

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1647

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.