• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

نکوداشت روز جم؛ از دیروز تا امروز

  • کد خبر : 4734
  • 28 بهمن 1396 - 11:56

۲۵ اسفندماه در تقویم شهرستان به نام روز نکوداشت جم نام گذاری شده است. از این نامگذاری ۸ سال می گذرد و در این روز که اکنون به هفته نکوداشت جم تبدیل شده ویژه برنامه هایی از سوی شورا وشهرداری برگزار می شود. نکوداشت روز جم هر ساله حواشی زیادی را به خود دیده و […]

۲۵ اسفندماه در تقویم شهرستان به نام روز نکوداشت جم نام گذاری شده است.
از این نامگذاری ۸ سال می گذرد و در این روز که اکنون به هفته نکوداشت جم تبدیل شده ویژه برنامه هایی از سوی شورا وشهرداری برگزار می شود.

نکوداشت روز جم هر ساله حواشی زیادی را به خود دیده و بر شیوه و محتوای برگزاری نقدهایی از سوی ناظران وناقدان رفته است.

امسال و با روی کار آمدن شورای جدید، برنامه های روز جم با انسجام بیشتری پیگیری شده است.

مسئول دبیر خانه دائمی همایش روز جم، طی نشستی با حضور شورای شهر جم، از برگزاری ۱۷ ویژه برنامه برای هفته جم شامل ” جایزه شعر جم، کنسرت موسیقی، کنسرت خنده، استارت آپ خدمات شهری جم، نمایشگاه علمی، ایستگاه هنر، شاهنامه خوانی، شب فوتبالی، تجلیل از برترین های ورزش، بازطبع، خرید و اهدا ۵۰۰ جلد از دو کتاب مهم جم، برگزاری بازی بومی محلی و بازسازی عروسی محلی جم و کاشت نهال و … ” خبر داد.

اعلام برگزاری هشتمین همایش روز جم البته با برخی نقدهای زودهنگام مواجه شد؛ از تحریم یکی از برنامه ها توسط انجمن ادبی جم تا نقدهای عجیب به نماد طراحی شده روز جم که به شکلی غیر کارشناسی مطرح شد و البته پاسخ های طراحان را هم به همراه داشت.

در این میان نقد به محتوای برنامه ها از دیگر انتقاداتی بود که توسط عده ای مطرح شد در حالی که هنوز محتوای هیچ برنامه ای نه به صورت کامل تشریح شده و نه از آزمون عمل عبور کرده است.

با نگاهی به برنامه های اعلامی می توان دریافت که همایش هشتم کاملا متفاوت از گذشته در حال طراحی است و نوید بخش روز جمی کیفی است.

کافی است به این موضوع دقت کنیم که روز جم طی سالیان اخیر چنان به روز مرگی دچار شده بود که منتقدان حذف آن را با رویه کنونی دور از انتظار نمی دانستند.

برنامه های روز جم ۹۶، تلفیقی از علم، هنر، فرهنگ، ورزش، سنت های کهن جم و نشاط و سرگرمی است و این بار به لحاظ شاکله و محتوا اقناع کننده است.

بزرگترین مزیت هشتمین همایش روز جم را باید در ایجاد دبیرخانه دائمی و برون سپاری آن دانست.

شورای پنجم شهر جم نشان داد به جوانان و نخبگان جم باور دارد و این باور در دو رویکرد برون سپاری و ایجاد دبیرخانه دائمی همایش آشکار است.

شورای شهر جم در گام بعد روز جم را از حصار کوری تا چاهه درآورد و رسما اعلام کرد شهرستان جم از جم تا ریز و انارستان در جغرافیای روز جم قرار دارد تا رویه ای را بنیان گذارد که علاوه بر آنکه به وحدت و همدلی می افزاید فرا شهری دیدن این روز بزرگ را هم تثبیت کند.

این مقدمه، بار سنگینی بر دوش دبیر خانه دائمی همایش روز جم و مسئول جوانش قرار داد چرا که عدم موفقیت جوانان جم در این عرصه به منزله پایانی بر برون سپاری و اعتماد به جوانان است.

شاید به همین دلیل بود که برای اولین بار در تاریخ همایش روز جم، نشست های مختلفی با اقشار مختلف برای رسیدن به بهترین پیشنهادات برگزار شد.

ساعت ها بحث و بررسی و اخذ نظرات به این ۱۷ برنامه رسید تا هفته جمی ها را رنگین کند.

از جایزه شعر جم با دبیری یکی از بزرگان عرصه تالیف و نقد و سرایش شعر جم تا استارتاپ با دبیری رئیس دانشکده فنی مهندسی جم نشان داد عزم متولیان برگزاری فراتر از روزمرگی هرساله است.

در برنامه های هفته جم بخش بزرگی از اقشار جامعه دارای سهم اند؛

دانش آموزان، دانشجویان، شاعران، هنرمندان، ورزشی ها، جوانان، پیران، همه و همه در این هفته سهیم شده اند تا رویای جم بیش از پیش به واقعیت نزدیک شود…

آنچه مهم است اینکه شادی را باید بالاتر و برتر از همه برنامه ها دانست و اگر تمام هفته جم را هم فقط بر طبل شادی می کوفتیم سزا بود آنهم در جامعه ای که مردم خسته از بگو مگوهای سیاسی و اقتصادی به دنبال راه فراری به سوی اندکی لبخند هستند.

باید کمک کنیم تا این روز بزرگ، به محملی برای نمایان شدن استعدادهای فرزندان جم و شادی بیش از پیش مردم بدل شود نه اینکه سنگی شویم پیش پای آنان که دلسوزانه در حال تلاشند و مرتب بر طبل تفرقه و تحریم بکوبیم که ” چرا فلانی هست و من نیستم” و … ؟!

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=4734

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.