• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

هشدار جدی:استفاده از غذاهای کنسرو شده بدون جوشاندن احتمال مرگ را در پی دارد

  • کد خبر : 1841
  • 01 آذر 1391 - 6:53

به گزارش خبرنگار آوای جم؛ به همت کارشناسان واحد مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم، کارگاه آموزشی بوتولیسم صبح روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه، در محل سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که به منظور افزایش آگاهی کارشناسان ستادی و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان برگزار شد، دکتر فاطمه سادات حق دوست، سرپرست مرکز بهداشتی درمانی جم، در زمینه تعریف بیماری و راههای انتقال و پیشگیری از آن در جمع حاضرین سخن گفت.

وی درسخنان خود گفت: بوتولیسم بیماری کشنده ای است که به دلیل ترشح سم ناشی از رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینم، در مواد غذایی و یا سایر محیط های فاقد اکسیژن، باعث فلج عضلات بدن انسان و در صورت عدم رسیدگی منجر به مرگ می گردد.

این بیماری از طریق مصرف مواد غذایی حاوی سم، زخم های عفونی شده با سم باکتری، اسپور رشد یافته میکروب در روده نوزادان، تزریق مقادیر بالای سم در برخی از درمان های پزشکی از قبیل بوتاکس و احتمال استنشاق سم توسط پرسنل آزمایشگاهی در محیط کشت حاوی باکتری در آزمایشگاه منتقل می گردد.

وی همچنین افزود بوتولیسم، یکی از مهلک‌ترین مسمومیت هاست که در این میان بوتولیسم غذایی شایعترین و خطرناک‌ترین انواع آن می‌باشد. در مسمومیت‌های غذایی، علائم معمولا ۱۸ تا ۳۶ ساعت بعد از خوردن غذا ظاهر می‌شود. اما این علائم می‌توانند بعد از خوردن غذا و یا بعد از ۱۰ روز هم پدیدار شوند.

دکتر حق دوست در ادامه سخنان خود افزود: بیشتر مسمومیتهای بوتولیسم غذایی را غذاهای کنسرو شده باعث می‌شوند که دوبینی، تاری دید، افتادگی پلک‌ها، بریده بریده سخن گفتن، اشکال در بلع،خشکی دهان، ضعف عضلات، یبوست در کودکان،برخی از علائم اولیه آن است و نوزادان مبتلا به بوتولیسم دچار بی حالی، ضعف، سستی، سوء تغذیه، یبوست، گریه ضعیف و عضلات ضعیف می‌باشند که اولین نشانه وجود این سم در نوزادان، یبوست است.

وی همچنین گفت: در صورتی که این عارضه به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به فلج دست‌ها، پاها و عضلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار گردد.

 

گفتنی است، عسل حاوی تخم‌های باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم می‌باشد، لذا به نوزادان زیر یک سال به دلیل اینکه فلور طبیعی روده آنها رشد کافی نکرده، هرگز نباید عسل و سفیده تخم مرغ داد.

همچنین از آنجایی که مسمومیت بوتولیسم در اثر کنسروهای غذایی تن ماهی، مارچوبه، لوبیا سبز، چغندر و ذرت رخ می‌دهد و خوشبختانه سم بوتولیسم در اثر درجه حرارت بالا از بین می‌رود لذا بهتر است مواد غذایی کنسرو شده را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانیم. همچنین اگر کنسرو تهیه شده باد کرده یا بوی بد می‌دهد، فورا آن را دور بیندازید. با مراقبت از محل زخم یا بریدگی پوست و اجتناب از تزریق مواد مخدر نیز می‌توان از بوتولیسم ناشی از زخم های بدن جلوگیری کرد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1841

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.