• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

هیئت محبان ابوالفضل العباس شهر جم تاسیس ۱۳۶۹ + مصاحبه با بانی

  • کد خبر : 1845
  • 01 آذر 1391 - 15:07

به گزارش خبرنگار آوای جم؛در ایام ماه محرم سعی بر این است گزارشی از برخی از هیئت های مذهبی و قدیمی شهرستان و مصاحبه ای با بانیان آنان ترتیب داده شود.در این راستا مصاحبه ذیل با بانی هیئت محبان ابوالفضل العباس(ع) شهر جم صورت گرفته که ماحصل آن بدین شرح است.

 

بانی هیئت : آقای جواد دانیال

هیئت از چه سالی تاسیس شد و بنیانگذاران آن چه کسانی بوده اند؟ هیئت سال ۱۳۶۹ در محله خواجه احمدی شهر جم شکل گرفت و در آن زمان هم به همین نام هیئت محبان ابوالفضل العباس(ع) البته با یک پیشوند هیئت عزاداری بود که حوالی سال ۱۳۷۱ با توجه به اینکه این هیئت در اعیاد و مراسمات مذهبی هم برنامه داشتیم کلمه عزاداری از ابتدای نام آن حذف گردید.

 

در حال حاضر هیئت در چه مکانی برنامه اجرا می کند ؟ هیئت فعلاً جنب ساختمان دادگستری سابق برنامه دارد و جا دارد تشکر ویژه داشته باشم از آقای حاج محمد حیدری واحد (تشان) که این زمین را فعلاً در اختیار ما برای انجام برنامه های مذهبی قرار داده است و همچنین قدردانی می کنم از آقای حاج محمد سعید زاده که ایشان نیز همکاری داشته اند.

فلسفه شکل گیری هیئت چه بود و با چه هدفی راه اندازی گردید؟ شروع و سنگ بنای این هیئت بر مبنای جوانان گذاشته شد و هدف ما جذب جوانان به برنامه های مذهبی و ترویج شعائر دین مبین اسلام و فرهنگ غنی شیعه بوده که الحمدا… همانطور که خودتان ملاحظه می فرمائید اکثر نفرات از مقطع ابتدایی و راهنمایی می باشند.

در خصوص مراسمات ماه محرم شما از چند روز قبل آماده برپایی مراسمات می شوید؟ با توجه به اینکه ما جای ثابتی نداریم حدوداً نزدیک یکماه قبل،تعداد ۲۵ نفر از بچه ها کارهای برپا شدن تکیه و آذین بندی را انجام می دهند و همزمان با همه هیئتها از اول محرم شروع و تا ۱۵ محرم ادامه دارد.

نحوه تامین هزینه ها به چه شکل است و چه افرادی کمک می کنند؟ این هیئت چون بنام امام حسین است برای هزینه ها به کسی تقاضا نمی دهیم، بنده تلاشم بر این است که خودم  هزینه ها را تامین نمایم اما همه ساله خود مردم محله خواجه احمدی با کمکهای نقدی و غیر نقدی خود تقریباً نزدیک به ۳۰ درصد هزینه ها را تامین می نمایند.

برنامه های شما در این ایام هر شب به چه صورت است؟ آیا روزها هم برنامه ای دارید؟ ما ابتدا نماز جماعت را برگزار می کنیم سپس زیارت عاشورا را شروع می کنیم بعد از آن زنجیر زنی داریم به مدت یکساعت سپس یک استراحت ۱۰ دقیقه ای و نزدیک ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه سینه زنی داریم و بعد از سینه هم روحانی به مدت ۱۵ دقیقه سخنرانی امجام می دهد،در ادامه حدود ۱۵ دقیقه هم مداحی  و مصیبت داریم و در پایان هم پذیرایی و شام ، روزها در ۹،۸ و دهم پذیرایی ناهار و زیارت عاشورا برگزار می کنیم، هر سال نماز ظهر عاشورا هم برای افرادی که امکان حضور در محل تعزیه را ندارند برگزار می کنیم

هیئت شما یکی از برگزار کنندگان همایش شیرخوارگان حسینی هم هست در اینخصوص توضیح بفرمائید؟ این همایش نزدیک ۴ سال است که به ما پیشنهاد شده و ما نیز پذیرفته ایم و با افتخار آنرا همه ساله همزمان با سراسر کشور برگزار می کنیم و امسال نیز مثل سایر نقاط کشور برگزار خواهد شد.

شما در زمینه تربیت نوحه خوانان چه اقدامی انجام داده اید؟ ما در راستای تربیت نوحه خوانان و بالا بردن سطح فرهنگی آنها از مداحان بزرگ استفاده کردیم که ابتدا آقای کریم زارع از شیراز بودند و بعد از آن حجت الاسلام بهبهانی  که به مدت ۷ سال در این هیئت بودند که نتیجه این کار تربیت ۹ مداح است که به مرور در هیئت در حال نداحی و نوحه خوانی هستند.

دیدگاه شما در خصوص تعدد هیئتها در محله های مختلف چیست؟ دیدگاه بنده این است که یکی از اهداف این مراسمات اتحاد مردم است و در همین راستا نظرم این است که هرچه هیئتها تعداد بیشتری عزادار را در کنار هم داشته باشند اتحاد بیشتری دارند.حتی در راستای همین اتحاد دیدگاه من این است که در همه روزهای محرم هر وز یکی دو تا از هیئتها در سطح شهر با پیاده روی به عزاداری بپردازند و این آئین را زنده نگه داریم.

چه چیزی باعث شده که در این راه هزینه کنید و هر سال هم دلگرمتر از سال قبل باشید؟ آیا پاسخی در زندگی از سوی ائمه گرفته اید؟ بنای این هیئت در مرحله اول جمع کردن جوانان شهرم دور هم و سوق دادن آنها به سمت آموزه های دینی و مذهب تشیع بوده و که خدارو شکر در این زمینه موفق بوده ام.اما بحث دوم در خصوص ائمه به نظر من هرکس در این هیئت حضئر یابد و فقط مستمع هم باشد و از روی اخلاص باشد وبا نیت خالص از امام حسین چیزی بخواهد قطعاً دست خالی بر نمی گردد. اما من در زندگی شخصی و کارهای اداری بارها شده که اراده کردیم و از آنها خواسته ایم مشکلمان مرتفع گردیده. ودر کل چیزی که من در زندگی دارم آنها به من داده اند و من در مقابلشان صاحب نیستم.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمائید ؟ از همه دوستانم در هیئت که راضی به بردن نامشان نیستند و مردم شریف محله خواجه احمدی و شهر جم قدردانی میکنم و از سایت آوای جم که با قلمشان و حضورشان در برنامه ها در راستای اشاعه فرهنگ دینی تلاش می کنند سپاسگذارم.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=1845

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.