• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

چهارشنبه سوری یا سوزی! تمدن ایرانی این نیست

  • کد خبر : 2198
  • 29 اسفند 1391 - 8:24

 

چهارشنبه سوری

آوای جم؛ مصطفی ارجمند: کوله هایی که یک هفته ای است پر شده اند تا امشب شادی بخش محفل با شکوه باستانی باشند. دست ها و پاهایی که در آتش هیجانات کنترل ناشده می سوزند. مادرانی که با صدای هر انفجار، دلهره و اضطراب وجودشان را فرا می گیرد. شهروندانی که ترجیح می دهند چند روز پایان سال را در خانه بگذرانند تا گرفتار چهارشنبه سوری نشوند. چهارشنبه سوری که حالا دامنه ی آن از یک شب بیشتر شده است و سوز آن از سورش فزون تر!

این مراسم هر سال قربانی می گیرد. قربانیانی که گویی برای جلوگیری از خشم خدایان، خواسته و ناخواسته یا دانسته و نادانسته به قربانگاه برده می شوند تا هیجانات جوانی عده ای با این رفتار نابخردانه تخلیه شود.

 

چهارشنبه سوری که قدمتی به بلندای تاریخ ایران زمین دارد و روزگاری نمادی برای پاکی و طهارت روح از پلشتی ها بوده است اکنون محملی شده است تا جسم و روح مردم را آزرده ساخته و داغ ننگی باشد بر پیشانی کسانی که هنوز تفاوت نارنجک دست ساز را با نشستن در کنار آتش و احیانا پرش بر زبانه های آن نمی دانند.

اینکه این رسم کهن ایرانی خوب است یا بد؟ و آیا با عقاید کنونی مردمان این سرزمین سازگار است یانه!؟ قطعا مورد بحث این قلم نیست اما آنچه باید بدان اشاره نمود این است که اساسا چرا باید هر ساله در آغاز سال نو، عده ای داغدار شده و شادی عید را با عزا و بیمارستان معاوضه کنند؟

چرا عده ای به بهانه ی حمایت از آداب و رسوم کهن و عده ای به بهانه ی تخلیه ی هیجانات جوانی، برگزاری این مراسم را نیک دانسته و بستری را فراهم می کنند تا ضررهای این آیین کهن از منافع! آن بیشتر گردد؟!

یقینا هیچ انسان با وجدان و هیچ عقل سلیمی حاضر نیست جان خود را برای فراهم کردن بساط شادی به خطر اندازد و کاملا عقلانی است که متولیان فرهنگی ، اجتماعی و انتظامی، تمام تلاش خود را در جهت مقابله با انحراف این رسم دیرین و حفظ حقوق شهروندی مردم به کار گیرند.

متولیان در شهرستان جم نیز باید برای حذف مواد محترقه ی آتش زا و نارنجک های دست ساز، اقدامات لازم را به عمل آورده و اجازه ندهند شهرستان جم در روزهای پایانی سال برای شهروندان ناامن گردد.

در این میان اما نقش مردم پر رنگ تر به نظر می رسد چرا که نظارت بیشتر خانوادها بر رفتار فرزندان در روزهای پایان سال، می تواند بسیاری از اقدامات پر خطر جوانان و نوجوانان را کاهش دهد.

متاسفانه هم اکنون در عروسی های شهرستان، علاوه بر استفاده از نارنجک و بمب های دست ساز، عده ای نیز با بستن تفنگ و شلیک گلوله ، به گسترش این نوع ناهنجاری ها در جامعه دامن می زنند.

نکته ی پایانی: ایران کشوری با قدمت بالا و تمدنی به فراخنای تاریخ است و آسیب رساندن به مردم با تکیه بر رسمی کهن و تحریف شده، هیچ نشانی از تمدن و شعور ایرانی نداشته و نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=2198

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.