• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

کیسه دوزی ۱۳ هزار میلیاردی خزانه دولت برای بوشهر

  • کد خبر : 14759
  • 01 دی 1400 - 10:46
در شرایطی که اقتصاد استان و کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد باید دید دولت این افزایش دو برابری منابع درآمدی خود از استان را بنا دارد از طریق تعریف منابع جدید درآمدی مانند مالیات‌ های جدید دریافت کند یا فشار بر واحدهای اقتصادی استان به خصوص واحدهای تولید تشدید می شود.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، تعهد استان بوشهر به خزانه کشور حدود ۱۳ هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان می شود که بیش از دو برابر سال جاری است.

به گزارش آوای بوشهر به نقل از خلیج فارس؛ این درحالی است که رشد ۲۳ درصدی اعتبارات عمرانی بوشهر در سال آینده معادل سایر استان های کشور می باشد و جوابگوی پروژه های عمرانی ناتمام استان نیست.

درآمد استان بیش از ۲ برابر سال گذشته!

براساس جدول شماره « ۱۰ الف» لایحه بودجه مجموع درآمدهای استان معادل ۱۳ هزار ۳۲۱ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ برآورد شده است. 

از این تعهد، باید بیش از ۸۵ درصد از طریق مالیات ها تامین شود که معادل ۱۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان می شود.

این درحالیست که تعهد درآمدی استان در سالجاری ۵۸۰۰ میلیارد تومان بوده که ۵۶۰۰ میلیارد تومان آن مالیات بوده است.

در شرایطی که اقتصاد استان و کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد باید دید دولت این افزایش دو برابری منابع درآمدی خود از استان را بنا دارد از طریق تعریف منابع جدید درآمدی مانند مالیات‌ های جدید دریافت کند یا فشار بر واحدهای اقتصادی استان به خصوص واحدهای تولید تشدید می شود. 

سهم اعتبارات هزینه ای و عمرانی استان از بودجه ۱۴۰۱

در لایحه پیشنهادی دولت، ۶۲۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات هزینه ای بوشهر (عمدتا حقوق پرسنل دولت) پیش بینی شده که نسبت به سالجاری ۱۲۰ میلیارد تومان رشد دارد.

اعتبارات تملک دارایی استان (عمرانی) نیز ۲ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به امسال ۲۵ درصد افزایش نشان می دهد.

سهم پایین استان از درآمدهایش

در شرایطی تعهدات درآمدی استان با جهش دو برابری، بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال آینده پیش بینی شده که این مبالغ جدا از ارقام نجومی دیگر نظیر درآمدهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، بنادر و گمرکات می باشد که در تعهد درآمدی دستگاههای ملی است.

از طرفی، در هدفگذاری بودجه سال آینده برای دستیابی به رشد ۸ درصدی، این شاخص برای بوشهر ۱۰٫۲ درصد دیده شده که بالاترین رقم در کشور می باشد و به معنای افزایش تولید ثروت در استان است.

با این حال، اعتباراتی که به بوشهر بازمی گردد، به هیچ وجه متناسب با داده های استان نیست، درحالی که دولت سیزدهم وعده داد بنا دارد بودجه ریزی را براساس آمایش سرزمینی پایه ریزی کند.

افزون بر آن، ابراهیم رییسی در سفر به بوشهر وعده داد سهم استان از منابع و منافع نفت در بودجه اش دیده شود، اما ردپایی از این مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده نشد.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=14759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.