• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9

آزمایشگاهی در عسلویه که بعد از افتتاح تعطیل شد/ بار خدمات تشخیصی صنعت به دوش مراکز بهداشتی جنوب!

  • کد خبر : 13969
  • 24 فروردین 1400 - 12:45
با وجود گذشت یک ماه از افتتاح آزمایشگاه تشخیص طبی عسلویه، این آزمایشگاه همچنان غیر فعال است و بار خدمات رسانی به جمعیت بزرگ فعالین صنعت به دوش مراکز بهداشتی شهرستان های جنوبی سنگینی می کند. مراکزی که هم اکنون خود با فشار کار بالا و کمبود کیت های تشخیص کرونا مواجه هستند.

آوای بوشهر؛ با وجود گذشت یک ماه از افتتاح آزمایشگاه تشخیص طبی عسلویه، این آزمایشگاه همچنان غیر فعال است و بار خدمات رسانی به جمعیت بزرگ فعالین صنعت به دوش مراکز بهداشتی شهرستان های جنوبی سنگینی می کند. مراکزی که هم اکنون خود با فشار کار بالا و کمبود کیت های تشخیص کرونا مواجه هستند.

به گزارش آوای بوشهر؛ یکی از راه های کنترل همه گیری ویروس کرونا، تشخیص و شناسایی به موقع مبتلایان است تا با قرنطینه کردن بیمار، مانع از گسترش و انتقال این ویروس در میان سایر افراد شد.

شرکت های نفتی مستقر در جنوب استان بوشهر یکی از نقاط حساس و پرخطر در زمینه شیوع ویروس کروناست به طوری که این منطقه میزبان کارمندان، کارکنان و کارگرانی است که از سراسر کشور در آن حضور دارند و شناسایی افراد مشکوک و در تماس با فرد کرونایی در شرکت های نفتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

با شیوع ویروس کرونا، بار مراجعه نیروهای شاغل در شرکت ها، پتروشیمی های مستقر در منطقه بر دوش شبکه های بهداشت و درمان ۴ شهرستان جنوبی افتاد تا در کنار شناسایی، رهگیری و کنترل ساکنین محلی، با حجم بالای خدمات رسانی به پرسنل نفت و گاز نیز مواجه باشند.

در همین زمینه رئیس بیمارستان نبی اکرم عسلویه(ص)در گفتگویی از کارکنان شرکت های مستقر در منطقه پارس جنوبی خواسته جهت انجام تست PCR به بیمارستان عسلویه مراجعه نکنند. وی تاکید کرده: “روزانه شاهد مراجعه کارکنان صنعت نفت جهت انجام تست کرونا به بیمارستان هستیم. انجام تست PCR در مراکز شبکه بهداشت و آزمایشگاه تشخیص طبی مستقر در درمانگاه ابن سینای منطقه ویژه صورت می گیرد.”

رییس شبکه بهداشت و درمان جم نیز با اشاره به حجم بالای نمونه گیری در مراکز خدمات جامع سلامت گفته: “بیش از ۵۰ درصد از نمونه ها از پرسنل نفت و گاز است و روزانه شاهد حجم بالای نمونه گیری هستیم و چند روزی است با توجه به محدودیت کیت در استان، توان تست گیری از همه ی مراجعین وجود ندارد.”

پس از یکسال از شیوع ویروس کرونا وزارت نفت آزمایشگاه طبی و ویروس شناسایی را در منطقه عسلویه افتتاح کرد تا به کمک حوزه سلامت آمده و به فرآیند شناسایی مبتلایان به کرونا در استان بوشهر کمک کند.

آزمایشگاه تشخیص طبی عسلویه در ساختمانی با مساحت ۲۵۰ مترمربع در شرقی‌ترین نقطه پتروشیمی‌های عسلویه و در مجاورت بندر شیرینو تأسیس شده است. این آزمایشگاه شامل دو بخش (Pre Pcr محدوده فشار مثبت) و (Post pcr محدوده فشار منفی) است که همه ضوابط و استانداردهای بین‌المللی در آن رعایت شده است.

رقمی بالغ بر ۲ میلیارد تومان در زمینه بازسازی فضای فیزیکی مورد نیاز و خرید تجهیزات غیرپزشکی از سوی شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و همچنین مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان نیز در زمینه هزینه خرید تجهیزات پزشکی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت هزینه شده است.

اکنون و با گذشت نزدیک به یک ماه از افتتاح این آزمایشگاه، گویا خبری از تست گیری و فعالیت این مرکز نیست؛ این در حالی است که استان بوشهر با بحران شیوع کرونا مواجه شده و حجم تست های کرونا به شدت افزایش یافته و انتظار می رفت این آزمایشگاه بتواند به کمک دانشگاه علوم پزشکی آمده و با پوشش تست های حوزه جنوب استان و شرکت های نفتی، کمک بزرگی به کنترل ویروس کرونا در استان بوشهر کند.

باید دید در شرایط فعلی که استان بوشهر با کمبود کیت های تشخیص کرونا مواجه شده مسئولان بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر فعالیت این آزمایشگاه را کلید می زنند تا علاوه بر تهیه کیت های تشخیص کرونا برای حوزه جنوب استان، در نمونه گیری هم به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کمک کنند یا همچنان بار خدمات رسانی به جمعیت بالای فعالین صنعت به دوش مراکز بهداشتی شهرستان های جنوبی خواهد ماند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=13969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.