• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
11
تازه های انتخاباتی شهرستان جم

آمار مقایسه ای مشارکت داوطلبان شورای شهر در جم/ کاندیداتوری ۶ بانو/شنیده ها از روند بررسی صلاحیت کاندیداها/ چالش های جالب انتخاباتی

  • کد خبر : 13928
  • 14 فروردین 1400 - 23:43
با پایان یافتن مهلت ثبت نام کاندیداهای عضویت شوراهای اسلامی شهر، انتخابات در شهرستان جم رنگ و بوی جدی تری گرفت.

آوای بوشهر؛ با پایان یافتن مهلت ثبت نام کاندیداهای عضویت شوراهای اسلامی شهر، انتخابات در شهرستان جم رنگ و بوی جدی تری گرفت.

به گزارش آوای بوشهر؛ طبق اعلام محمد حسینی فرماندار جم، با پایان مهلت ثبت نام کاندیداتوری شورای شهر، مجموعا در ۴ شهر شهرستان، ۷۰ نفر ثبت نام کرده که ۶ نفر از داوطلبان را بانوان تشکیل داده اند.

بر اساس این آمار، در شهر جم ۳۱ نفر شامل ۲۷ مرد و ۴ زن، در شهر بهارستان، ۱۲ نفر و همگی مرد، در شهر ریز ۱۳ نفر شامل ۱۲ مرد و یک زن و در شهر انارستان هم، ۱۴ نفر شامل ۱۳ مرد و یک زن ثبت نام خود را نهایی کرده اند.

مقایسه انتخابات شورای چهارم و پنجم شهر در شهرستان جم حاکی از کاهش داوطلبان است. آمار مقایسه ای دوره قبل و فعلی ثبت نام داوطلبان در شهر جم، بهارستان، ریز و انارستان، کاهش ۱۴ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس آمارهای ثبت نام داولبان در سال ۹۶، در سه شهر و یک روستای شهرستان(بهارستان)، مجموعا ۸۲ نفر ثبت نام کردند که شامل ۳۷ نفر شهر جم، ۱۵ نفر بهارستان، ۱۳ نفر شهر ریز، و ۱۷ نفر هم شهر انارستان است.

تعداد داوطلبان زن در انتخابات کنونی شورای شهرهای جم، ۶ نفر ثبت شده که در مقایسه با تعداد ۸ نفر ثبت نامی دوره قبل، کاهش ۲۵ درصدی استقبال بانوان را نشان می دهد.

کدام یک از اعضای کنونی شورای شهر ثبت نام کردند؟

از میان ۲۰ عضو کنونی شورای شهرهای شهرستان جم ۱۵ نفر ثبت نام خود را برای دوره ششم نهایی کرده اند و ۵ نفر هم از کاندیداتوری مجدد انصراف داده اند.

با پایان ثبت نام انتخابات شورای شهر جم، شنیده ها حکایت از عدم ثبت نام عبدالحسین اکسیر و اسدالله نیکخواه از اعضای فعلی شورای شهر جم دارد.

عبدالحسین اکسیر در دوره قبل توانست با بیش از ۵ هزار رای و اختلاف ۲ هزار رای با نفر دوم به شورای شهر جم برسد. وی ۴ سال ریاست شورای شهر جم را برعهده داشت. به نظر می رسد رکورد آرای تاریخی عبدالحسین در شهر جم تا سالها شکسته نخواهد شد.

اسدالله نیکخواه دیگر عضو با سابقه شورای شهر جم هم پس از چندین دوره عضویت، ریاست شورای شهر و شهرستان، با کرسی شورا خداحافظی کرد.

خبرهای رسیده نشان می دهد در شهر ریز هم، جواد یوسفی پور، عبدالرضا موذنی و سید رضا محمودی از اعضای کنونی شورای شهر برای ورود مجدد به شورا ثبت نام نکرده اند. ۵ عضو شورای شهر بهارستان و انارستان اما مجددا کاندیداتوری خود را برای کسب کرسی شورای ششم به ثبت رسانده اند.

جدل های انتخاباتی و خط و نشان کاندیداها و هواداران برای یکدیگر

با وجود آنکه پروسه بررسی صلاحیت کاندیداهای شورای شهر در شهرستان جم در مراجع چهارگانه آغاز شده و تاکنون به صورت رسمی و مکتوب وضعیت تایید یا رد صلاحیت ها اعلام نشده اما برخی شایعات در فضای مجازی پیرامون این موضوع دیده می شود.

در همین راستا طی روزهای گذشته چمران رفیعی پور از اعضای کنونی شورای شهر جم در وضعیت واتس اپ خود با انتشار مطلبی از کسانی به دنبال رد صلاحیتش هستند به شدت انتقاد کرد.

وی در وضعیت واتس اپش نوشت: “چرااااا … تصور می کنید باشم نابود می شوید… من شرافت را خوب از مکتب پدر آموخته ام (گر من با بد، بد کنم پس فرق چیست؟) .. من آمده ام بسازم وطنم را … شما بکوبید این فولاد آب دیده را … “

رفیعی پور البته ساعاتی بعد با انتشار مطلبی دیگر در وضعیت واتس اپش مخاطب خود را “شخص خاص حقیقی” اعلام کرد. مطالبی که گمانه زنی ها در مورد رد صلاحیت وی را در فضای عمومی تقویت کرد.

با این حال چندی بعد یکی از اعضای رسانه ای نماینده کنونی مجلس با انتشار تصویری از خود در کنار شیخ موسی احمدی در وضعیت واتس اپش نوشت: “ممنون که آمدی تا بعضی ها به خود شک کنند و با ترس بعد از چند سال یادشون بیاد که میخاستن به خاطر مردم مثل فولاد ضربه بخورن(شکلک خنده)”

بسیاری استفاده از واژه “فولاد و ضربه خوردن” را طعنه به وضعیت واتس اپ رفیعی پور دانستند.

چالش جالب انتخاباتی شورای شهر جم

تشابه اسمی دو کاندیدای سرشناس و کم نام و نشان شورای شهر ششم جم هم از اتفاقات جالب این دوره است. تشابه اسمی “سید علیرضا سجادی” کاندیدای شورای ششم شهر جم که سابقه عضویت و ریاست چندین دوره شورای شهر و شهرستان جم و نیز مدیریت آموزش و پرورش جم و معاونت فرمانداری عسلویه را در کارنامه دارد با “سید علی سجادی زاده” هم چالش زا شده است.

در صورت تایید صلاحیت نهایی این دو کاندیدا، این تشابه اسمی می تواند به مخدوش شدن آرای این دو کاندیدا و تقسیم آرا به صورت مساوی در صورت عدم درج کد کاندیدا و ناقص نوشتن اسامی منجر شود.

شوراهای چهار شهر جم در یک نگاه

شاید بتوان لقب کم حاشیه ترین شورا را به شورای پنجم شهر بهارستان داد. اعضای شورای شهر بهارستان که با نام شورای روستای بهارستان به کرسی شورایی رسیدند روزهای کم حاشیه ای را طی ۴ سال گذشته سپری کردند. بهارستان تازه شهر شده امیدوار است در دوره جدید شورا بتواند مسیر توسعه را با شتاب بیشتری سپری کند و خود را در حد و اندازه دومین شهر پرجمعیت شهرستان معرفی کند.

شورای شهر پنجم جم اما پر خبرترین شورای شهرستان بود. از بازخواست شدن اعضای شورا و شهردار دوره چهارم شورای شهر به خاطر دریافت پاداش (که سه نفر از آنان از اعضای دوره پنجم هم بودند) تا درگیری نایب رئیس شورای شهر با شهردار کنونی بر سر استفاده از خودروی شهرداری و برخی پرونده های تفکیک و تغییر کاربری همگی شورای شهر پنجم جم را با چالش هایی مواجه ساخت. هر چند شورای شهر پنجم در حوزه عمرانی و احداث زیرساخت های شهری کارنامه قابل قبولی را به نمایش گذاشت که بارها مورد تحسین مسئولان استانی و کشوری قرار گرفت.

در شهر ریز با وجود ثبات نسبی، سال آخر شورایی با حواشی همراه بود. حذف رئیس سه ساله شورای شهر و جایگزین شدن یکی از اعضای اصلاحطلب حکایت از تغییر آرایش سیاسی در این شورا داشت. خبر می رسد برخی چهره های شاخص اصولگرایی ریز که در دوره های قبل عضویت شورا را در کارنامه داشته اند اینبار هم برای پس گرفتن شورا تلاشی سخت را آغاز کرده اند.

در انارستان هم هر چند چالشی آشکار نمایان نشد اما حذف رئیس با سابقه شورای این شهر که منتسب به اصولگرایان بود نشان داد فضای شورای این شهر هم چندان دوستانه نیست. شورای پنجم شهر انارستان روابط خوبی هم با بخشدار سابق بخش ریز نداشت و بارها این موضوع حاشیه ساز شد. انتصاب چهره اصولگرای دولت احمدی نژاد به عنوان شهردار انارستان توسط اکثریت اعضای اعتدالگرا و اصلاحطلب شورای شهر انارستان از دیگر اتفاقات جالب دوره پنجم شورای شهر انارستان بود.

امیدواری به گرم شدن تنور انتخابات

با وجود اینکه رایزنی ها و محافل شبانه کاندیداها در شهرستان جم رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته اما هنوز صف آرایی جدی حزبی و سیاسی شکل نگرفته و باید دید در روزها و هفته های آینده، کاندیداها چه اقداماتی را برای کشاندن مردم و هواداران به پای صندوق های رای انجام خواهند داد.

هر چند که برخی شنیده ها حکایت از شکل گیری ائتلاف های پنهانی برخی کاندیداها با یکدیگر برای کسب اکثریت کرسی های انتخاباتی دارد و هواداران نمایندگان کنونی و سابق مجلس در جم هم خود را برای جدالی سخت مهیا کرده اند.

بی تردید افزایش جدل ها و چالش های انتخاباتی در شهرستان جم می تواند در عمل، میزان مشارکت مردم در انتخابات را به صورت چشمگیری افزایش دهد و کاهش ۱۴ درصدی درصد ثبت نام کاندیداها به نسبت دوره قبل را، جبران کند.

لینک کوتاه : https://avayebushehr.ir/?p=13928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در آوای بوشهر منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.